جهان در حال تغییر است. اگر کسب و کار شما ایجاب می کند که یک محصول را به درستی تبلیغ کنید، متوجه خواهید شد که چگونه بازاریابی چند کاناله می تواند هر چیزی را تبلیغ کند.
- تعریف بازاریابی چند کاناله
- انواع کانال های بازاریابی چندکاناله
- چرا بازاریابی چند کاناله مهم است؟
- مزایای بازاریابی چند کاناله چیست؟
- چگونه کانال های مناسب را برای کمپین خود انتخاب می کنید؟
- مشکلات بازاریابی چند کاناله
- چگونه یک استراتژی چند کاناله مناسب ایجاد کنیم؟
- چگونه در بازاریابی چند کاناله موفق شویم؟
- شرکت های بازاریابی چند کاناله
- نتیجه
امروز ما در مورد بازاریابی چند کاناله صحبت خواهیم کرد. یعنی بازاریابی چند کاناله یا مولتی چنل چیست، چرا اهمیت دارد و چگونه از آن برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنیم.
تعریف بازاریابی چند کاناله
بازاریابی چند کاناله (Multi-Channel Marketing) روش استفاده از کانال های متعدد برای دستیابی به مشتریان است. این روش کار را برای همه آسان می کند که تبدیل های مورد نظر خود را در هر رسانه ای که راحت تر هستند انجام دهند. بازاریابی چند کاناله به کاربر اجازه می دهد تصمیم بگیرد و به او حق انتخاب می دهد.
به عبارت دیگر بازاریابی چند کاناله روشی از بازاریابی است که استراتژیها و مزایای سنتی را با فناوری جدید ترکیب میکند و تضمین میکند که شرکتها میتوانند با مشتریان خود در تماس باشند و محصولات خود را با استفاده از چندین راه تبلیغ کنند. این روش می تواند با بهبود تجربه مشتری به رشد شرکت ها کمک کند.
اگر فقط از یک کانال برای تبلیغ محصول خود استفاده کنید چه اتفاقی می افتد؟ مثلاً فقط بازاریابی ایمیلی؟ مهم نیست که چقدر پیام ارسال می کنید، حتی اگر فیلترهای هرزنامه جلوی آنها را نگیرند، باز هم بسیاری از کاربران اهمیتی به خواندن آنها نخواهند داد. به همین دلیل، حتی نمی دانند چه چیزی باعث جذابیت محصولات شرکت شما می شود. بازاریابی چند کاناله دقیقاً برای این مشکل به شما کمک می کند.
با استفاده از روش های بازاریابی چند کاناله می توانید به طور همزمان با تبلیغات و شعارهای مختلف به مشتریان مختلفی دست پیدا کنید. نیازی نیست مشتریان خود را با پیام های تکراری ارسال شده از طریق یک کانال در تمام طول روز بمباران کنید. به بیان صریح، در مقایسه با بازاریابی چند کاناله، این روش ها به سختی کار می کنند.
انواع کانال های بازاریابی چندکاناله
در عصر بازاریابی مدرن امروزی، کانال های بسیاری وجود دارد که یک کسب و کار می تواند از آنها برای دستیابی به مشتریان بالقوه استفاده کند. این کانال ها عبارتند از:
- ویترین های خرده فروشی
- PPC و سایر تبلیغات آنلاین
- وب سایت (از جمله بازاریابی محتوا / وبلاگ نویسی)
- ایمیل مستقیم
- بازاریابی ایمیلی
- کاتالوگ های پستی
- بازاریابی موبایلی
چرا بازاریابی چند کاناله مهم است؟
این مجموعه عظیم از کانال های بازاریابی به این معنی است که مشتریان بالقوه شما می توانند در هر جایی باشند – و شما باید در جایی که هستند باشید. از آنجایی که تعداد کانالهای بازاریابی بالقوه روز به روز بیشتر میشوند، طراحی کمپینهای بازاریابی چند کاناله همچنان کلیدی برای دستیابی تعداد بیشتری به مشتریان رده بالا خواهد بود.
مزایای بازاریابی چند کاناله چیست؟
بازاریابی چند کاناله بدون توجه به نوع کسب و کاری که دارید، شانس بالایی برای اثبات اثربخشی دارد. در اینجا به برخی از مزایای آن اشاره می کنیم:
داده های با کیفیت بالاتر:
بازاریابی چند کاناله از روش های متعددی برای هدف قرار دادن پایگاه مشتری خود استفاده می کند، و همچنین به این معنی است که می توانید داده های جمع آوری شده را از دیدگاه های مختلف دریافت، اندازه گیری و قضاوت کنید. طرحهای بازاریابی کلاسیک اغلب دادهها را از یک کانال از پیش انتخاب شده ارائه میکنند. بازاریابی چند کاناله، به نوبه خود، داده های «جهانی» و کامل تری را ارائه می دهد و به شما امکان می دهد نیازها و خواسته های پایگاه مشتری خود را بهتر درک کنید.
پروفایل های مشتری بهتر:
وقتی پروفایل مشتری خاصی را هدف قرار می دهید (مثلاً زن 20 تا 30 ساله، متاهل، با بچه)، استفاده از یک رسانه تنها می تواند به شما کمک کند تا برخی از رفتارهای آنها را پیگیری کنید. با بازاریابی چند کاناله، میتوانید پروفایلهای مشتری بسیار کاملتر و بهتری ایجاد کنید. همچنین الگوهای خرید و رفتاری را بهتر درک خواهید کرد که می تواند به شما در راه اندازی کمپین تبلیغاتی موفق تری کمک کند.
توجه بیشتر:
اگر پای خود را در بسیاری از بخش ها قرار دهید به این معنی است که مشتریان و برند بیشتری را به رسمیت میشناسید. سرمایه گذاری در یک کانال می تواند علاقه به کسب و کار شما را از طریق کانال های دیگر افزایش دهد. برای مثال، متوجه شدهایم که تبلیغات در یوتیوب میتواند جستجوهای منظم نام تجاری شما را در گوگل تا 420 درصد افزایش دهد!
مشتریان میتوانند از رسانه مورد علاقهشان استفاده کنند:
دادن حق انتخاب به افراد در رابطه با نحوه تعامل آنها با کسب و کار شما به این معنی است که آنها میتوانند از رسانهای که با آن راحتتر هستند استفاده کنند و شانس شما را برای مشاهده تبدیلهای کامل افزایش دهد.
نقاط تماس بیشتر:
داشتن نقاط تماس بیشتر در قیف بازاریابی به شما امکان می دهد داده های بیشتری را جمع آوری کنید. این دادهها میتوانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از جایی که تبلیغات شما بهترین کار را انجام میدهند و میزان موفقیت خود را بسنجید.
برند شما ثابت می ماند:
استفاده از بازاریابی چند کاناله به این معنی است که برند شما می تواند در رسانه ها ثابت بماند، زیرا شما شهرت کسب و کار خود را در همه زمینه ها مدیریت می کنید.
اکوسیستم فعال:
با بازاریابی چند کاناله، میتوانید تمام دادههایی را که از پلتفرمهای مختلف خود جمعآوری میکنید در یک اکوسیستم واحد ترکیب کنید. ادغام سطح دانش مشتری که برندهای شما در یک اکوسیستم دارند، به آنها اجازه می دهد در هنگام هدف قرار دادن یک گروه مشتری خاص، به طور یکسان پیش بروند. به این ترتیب، این می تواند به اطمینان حاصل شود که هیچ یک از مارک های شما در مورد داده های ضروری که می توانند در کمپین های جداگانه خود استفاده کنند، عقب نمانند.
کمپینهای بازاریابی ایمیلی بهتر:
کمپینهای ایمیلی یکی از پرکاربردترین کانالها برای بازاریابی چند کاناله و دلیل خوبی است. بازاریابی چند کاناله میتواند به شما کمک کند دادههایی را که بازاریابی ایمیلی در اختیار شما قرار میدهد «یکپارچه» کنید و کمپینهای مختلف بین کانالی را با ترکیب دادههای جمعآوریشده از روشهای فردی اجرا و ایجاد کنید. وقتی صحبت از بازاریابی ایمیلی به میان میآید، اجرای این راهحل میتواند به شما کمک کند تا به طور مؤثرتری به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید، زیرا نیازهای آنها را بهتر میشناسید (پس از ترکیب دادهها از کانالهای متعدد) و آنها را بر اساس دانشی که از روشهای بازاریابی دیگر به دست آوردهاید، هدف قرار میدهید.
چگونه کانال های مناسب را برای کمپین خود انتخاب می کنید؟
فرض اصلی بازاریابی چند کاناله، ترکیب و استفاده از هر چه بیشتر کانال هاست. کمپین های چند کاناله مستلزم این هستند که کانال هایی را که استفاده می کنید ماهرانه و پس از در نظر گرفتن جوانب مثبت و منفی انتخاب کنید. کدام کانال ها با هم خوب کار می کنند؟
این موضوع کاملاً شهودی است. به عنوان مثال، وقتی صحبت از انواع مختلف بازاریابی دیجیتال (ایمیل، کمپین های شبکه های اجتماعی و غیره) می شود، در نظر بگیرید که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که از رایانه شخصی یا لپ تاپ استفاده می کنند احتمالاً از تلفن هوشمند یا تبلت نیز استفاده می کنند. هنگام طراحی یک کمپین بازاریابی بین کانالی، مطمئن شوید که خبرنامه ایمیل شما در دستگاه های تلفن همراه نیز قابل خواندن است و برنامه بازاریابی فعلی شما در شبکه های اجتماعی شامل تبلیغات موبایلی نیز می شود.
کدام کانال ها با هم خوب کار می کنند؟
برخی از کانال های تبلیغاتی بهتر از دیگران با هم کار می کنند. در اوایل سال جاری گزارشی منتشر شد که بیشترین ترکیب رسانه ها را برای بزرگسالان 18 تا 64 ساله بررسی می کرد. محبوب ترین ترکیب بازاریابی چند کانالی عبارت بودند از:
- کامپیوتر / موبایل
- تلویزیون / موبایل
- کامپیوتر / تلویزیون
- رادیو / موبایل
- کامپیوتر / رادیو
در حالی که رایانه / موبایل محبوب ترین ترکیب در طول ساعات کاری (9 صبح تا 5 بعد از ظهر) بود، تلویزیون / موبایل در عصر (5 بعد از ظهر تا 11 بعد از ظهر) هستند.
نمودار تحقیقاتی زیر خیلی خوب انجام نشده است – تفسیر آن دشوار است، اما می توانید ایده کلی از آن دریافت کنید – خط نارنجی بالای رایانه / موبایل است که در روز به اوج خود می رسد و سپس در شب به خط آبی از دست می دهد که نشان دهنده آن است. تلویزیون / موبایل. جالب است بدانید که کمترین نقطه فعالیت جفت شدن کامپیوتر/موبایل، عصرهای آخر هفته است.
همانطور که می بینیم، فعالیت های چند دستگاهی زیادی در زندگی یک مصرف کننده اتفاق می افتد. استفاده از بازاریابی چند کاناله بهترین راه برای سرمایه گذاری بر روی این روندها است.
مشکلات بازاریابی چند کاناله
در حالی که رسانهها و کانالهای متعدد به مشتریان برای تعامل با کسبوکار به عنوان یک مزیت فوقالعاده به حساب می آیند، اما دارای معایبی هم هستند:
کسب و کار شما ممکن است یک کانال خاص را ترجیح دهد:
ممکن است یک رسانه وجود داشته باشد که ترجیح شما باشد، اما با بازاریابی چند کاناله، کنترل قیف کاربران به یک رسانه خاص را از دست می دهید. به عنوان مثال، یک فروشنده خوب معمولاً می تواند با یک مکالمه تلفنی فروش بیشتری نسبت به یک وب سایت با تشویق فروش متقابل به دست آورد. حالا وقتی بسیاری از کاربران ترجیح میدهند آنلاین سفارش دهند، آیا فروش تلفنی تبدیلهای بیشتری را به همراه خواهد داشت؟
بخشهای متحرک بیشتر برای مدیریت:
با تعداد کانالهای زیاد و زمان کم، تلاش برای مهار انبوه رسانهها بسیار سخت است. بازاریابی چند کاناله موفق به معنای مدیریت تبلیغات متقابل و استفاده از بازاریابی یکپارچه است تا کانالهای مختلف در کنار یکدیگر کار کنند. هماهنگ کردن این کار آسان نیست!
افزایش زمان و هزینه:
از آنجایی که با بازاریابی چند کاناله کارهای بسیار بیشتری برای مدیریت وجود دارد، احتمالاً باید زمان بیشتری را اختصاص دهید و حتی ممکن است نیاز به استخدام کارکنان بیشتری داشته باشید.
چگونه یک استراتژی چند کاناله مناسب ایجاد کنیم؟
این روش با سایر روش های بازاریابی تفاوت چندانی ندارد. هسته فرآیند در شش مرحله است:
1. تصمیم بگیرید که چه گروهی از مشتریان را می خواهید با کمپین خود هدف قرار دهید.
2. کانال های مناسب را انتخاب کنید.
3. یک الگوی پیامرسانی منسجم ایجاد کنید—یک استراتژی خوب باید تجربه مشابهی را برای کاربران فراهم کند، صرف نظر از کانال.
4. پس از شروع کمپین، از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای ردیابی واکنش مشتریان و علاقه کلی آنها به کمپین استفاده کنید.
5. بدون شک تعدادی از مشتریان وجود خواهند داشت که در میانه راه برگشتند، و شما باید یک استراتژی هدف گذاری مجدد برای بازپس گیری علاقه آنها ارائه دهید.
6. در نهایت، کانال های خود را قبل از انجام هر گونه اقدامات متقابل کانالی حذف کنید.
چگونه در بازاریابی چند کاناله موفق شویم؟
استفاده از بازاریابی متقابل:
بهترین شکل بازاریابی چند کاناله، بازاریابی متقابل است که در آن تلاشهای تبلیغاتی متقابل را با بازاریابی یکپارچه هماهنگ میکنید که در آن رسانههای مختلف یکدیگر را تحسین میکنند.
گروههای کنترلی را تنظیم کنید:
اثربخشی تلاشهای بازاریابی چند کانالی خود را با تنظیم گروههای کنترلی که تبلیغات چند کاناله را دریافت نمیکنند، آزمایش کنید. این به شما کمک می کند اثربخشی کمپین های خود را بهتر اندازه گیری کنید.
ایجاد نقاط لمسی چندگانه:
همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از مزایایی که بازاریابی چند کانالی ارائه می کند، توانایی ایجاد تعداد زیادی نقاط لمسی است که سپس داده های اضافی را ارائه می دهد که می تواند بر تلاش های بازاریابی آینده تأثیر بگذارد. نقاط لمسی می تواند شامل رسانه های اجتماعی، نظرسنجی ها، خبرنامه های ایمیل، موارد ارسال شده از طریق پست و غیره باشد.
مخاطبان خود را بشناسید:
کدام کانال ها برای کسب و کار شما بهتر عمل می کنند؟ مخاطبان اصلی شما بیشتر وقت خود را در کجا می گذرانند؟ این اطلاعات باید تا حد زیادی بر رویکرد بازاریابی چند کاناله شما تأثیر بگذارد.
شرکت های بازاریابی چند کاناله
آیا می دانستید مشتریان چند کاناله سه تا چهار برابر بیشتر از مشتریان تک کاناله خرج می کنند؟ اجازه ندهید آن کاربران ارزشمند از شکاف ها سر بزنند. اما همانطور که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد، بهترین راه برای انجام بازاریابی چند کانالی، از طریق استراتژی های بازاریابی متقابل است.
نتیجه
بازاریابی چند کاناله روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند و این روند به احتمال زیاد فقط تسریع خواهد شد. اگر میخواهید با رقابت همراه باشید، پیشنهاد میکنم در سال 2022 روی بازاریابی چند کانالی به عنوان استراتژی کمپین اصلی خود تمرکز کنید. بگذارید این سال جدید به فصل فرصتها و رشد جدید تبدیل شود. استفاده از بازاریابی چند کاناله می تواند به شما در رسیدن به آن کمک کند.