الگوریتم گوگل یک سیستم پیچیده است که به گوگل اجازه میدهد مرتبطترین صفحات را برای یک جستجوی خاص پیدا و رتبهبندی کند و نمایش دهد.
به طور دقیق، کل سیستم رتبهبندی از الگوریتمهای متعددی تشکیل شده است که عوامل مختلفی مانند کیفیت، ارتباط یا قابلیت استفاده صفحه را در نظر میگیرند.
الگوریتم گوگل چگونه کار میکند؟
عوامل زیادی وجود دارد که وارد عمل میشود.
ما ۵ عامل اصلی (که به طور رسمی توسط Google اعلام شده است) را بررسی خواهیم کرد. این عوامل بر نتایجی که برای یک پرس و جوی خاص بازگردانده میشوند تأثیر میگذارند:
1. معنی پرس و جو
برای بازگرداندن نتایج مرتبط، گوگل باید بفهمد که کاربر دقیقاً به دنبال چه چیزی است و هدف او از جستجو چیست.
الگوریتم گوگل باید چیزهای مختلفی را درک و ارزیابی کنند:
معنی کلمات: کلمات استفاده شده در زبان طبیعی دقیقا به چه معنا هستند؟
هدف جستجو در پشت پرس و جو (کاربر با استفاده از پرس و جوی خاص چه میخواهد؟). تعریف، بررسی، خرید، یافتن یک وب سایت خاص؟
نیاز به تازگی محتوا – آیا پرس و جو به زمان حساس است و به اطلاعات تازه نیاز دارد؟
گاهی پرس و جوها بسیار ساده هستند. اگر شخصی از عبارت جستجوی «خرید آیفون جدید» استفاده کند، از همه جنبهها کاملاً واضح است – معنی، هدف و نیاز به تازگی.
اما گاهی اوقات، به خصوص با پرس و جوهای عمومی، درک منظور کاربر دقیقاً دشوار است. در این موارد، گوگل بهترین نتایج را نشان میدهد، اما انتخابهای دیگری را هم ارائه میدهد که به تعیین نتایج جستجو کمک میکند.
به عنوان مثال، به این ابهامزدایی گوگل برای کلمه کلیدی «راک» نگاه کنید:
2. ارتباط صفحات
ثانیاً، موتور جستجو باید پیدا کند که چه صفحاتی با پرس و جوی کاربر مرتبط هستند. به عبارت دیگر یافتن صفحاتی که به درخواست جستجوی کاربر به بهترین شکل ممکن پاسخ میدهند.
این کار را با خزیدن و نمایهسازی منظم تمام وب سایتها در اینترنت و تجزیه و تحلیل محتوای آنها انجام میشود.
نقش کلیدی را کلمات کلیدی ایفا میکنند. اگر عبارت جستجو و عبارات مربوط به عبارت جستجو در صفحه ظاهر شود، احتمال اینکه صفحه برای کاربر مرتبط باشد زیاد است.
3. کیفیت محتوا
احتمالاً میلیونها صفحه برای هر عبارت جستجو وجود دارد، بنابراین گوگل باید آنهایی را که محتوای باکیفیت ارائه میدهند و نشان میدهد اولویتبندی کند:
- تجربه و تخصص
- اقتدار
- امانت
یکی از عناصر کلیدی به اصطلاح الگوریتم PageRank است که کیفیت و کمیت لینکهای اشاره شده به یک صفحه را در نظر میگیرد.
الگوریتم PageRank یکی از بخشهای سیستم رتبهبندی گوگل است. این بخش نباید با معیارهای منسوخ رتبه صفحه در نوار ابزار گوگل اشتباه گرفته شود.
PageRank یک مقدار عددی است که به هر صفحه اختصاص داده میشود تا به اولویتبندی نتایج جستجو کمک کند.
این رتبه براساس این فرض است که صفحات مهمتر احتمالاً بک لینکهای بیشتری از سایر وب سایتهای معتبر دریافت میکنند.
اگر به تصویر بالا نگاه کنید، میبینید که ۳ عامل اصلی وجود دارد که بر رتبه یک صفحه تأثیر میگذارد:
- تعداد بک لینکها
- کیفیت (PageRank) صفحه پیوند دهنده
- تعداد پیوندهای موجود در صفحه پیوند
به بیان ساده: هر چه تعداد بک لینکهای بیشتری از صفحات باکیفیت دریافت کنید، شانس اینکه گوگل شما را صفحهای با کیفیت بالا در نظر بگیرد بیشتر است.
علاوه بر این، گوگل از تعدادی الگوریتم اسپم استفاده میکند که صفحات با کیفیت پایین را که سعی در رتبهبندی با استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه و هرزنامه دارند، شناسایی میکند.
4. قابلیت استفاده از صفحات
اکنون که گوگل ارتباط و کیفیت محتوا را پوشش داده، باید مطمئن شود که وبسایت از قابلیت استفاده و کاربرپسندی خوبی برخوردار است.
این مزیت شامل جنبههای فنی سایت مانند موارد زیر دارد:
- پاسخگویی صفحه
- ظاهر صحیح در همه مرورگرها
- سرعت صفحه
- امنیت وب سایت
اینها ممکن است مهمترین عوامل نباشند. اما مطمئناً زمانی که سایر عوامل (مانند ارتباط و کیفیت) برابر باشند، توسط گوگل در نظر گرفته میشوند.
توجه: گوگل در طول زمان سیگنالهای تجربه صفحه را بیشتر و بیشتر در الگوریتمهای رتبهبندی خود میگنجاند.
به عنوان مثال، به اصطلاح Core Web Vitals، (مجموعهای از معیارهای مربوط به سرعت، پاسخگویی و ثبات بصری) به عنوان سیگنالهای رتبهبندی در سال ۲۰۲۱ در الگوریتم گوگل گنجانده شد.
5. زمینه و تنظیمات
آخرین عامل این است، نتایج جستجو به شدت تحت تأثیر شرایط فردی و ترجیحات کاربر است.
این عوامل ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- موقعیت مکانی کاربر
- تاریخچه جستجوها
- تنظیمات جستجو
در اینجا یک مثال از تأثیر مکان بر نتایج جستجو را میبینید. (نتایج مربوط به کلمه کلیدی «فوتبال» در ایالات متحده در مقابل بریتانیا)
علاوه بر الگوریتمها و سیستمهای یادگیری ماشینی (مانند RankBrain)، گوگل از ورودیهایی به شکل بازخورد از افراد واقعی استفاده میکند.
گوگل هزاران کارمند خارجی را برای ارزیابی نتایج جستجوی واقعی و رتبهبندی کیفیت صفحات رتبهبندی شده، به کار میگیرد.
گوگل نحوه استفاده از دادهها را اینگونه توضیح میدهد:
توجه به این نکته مهم است که این رتبهبندی مستقیماً بر نحوه رتبهبندی این صفحه یا سایت در جستجو تأثیر نمیگذارد. هیچ کس تصمیم نمیگیرد که کدام منبع «معتبر» یا «موثق» باشد.
در عوض، رتبهبندیها نقطه دادهای هستند که در مجموع به ما کمک میکنند تا میزان عملکرد سیستمهایمان برای ارائه محتوای عالی را اندازهگیری کنیم.
بنابراین ارزیابیکنندگان کیفیت مستقیماً بر نتایج و رتبهبندی تأثیر نمیگذارند، اما دادههای جمعآوریشده از رتبهدهندگان برای بهبود الگوریتم گوگل استفاده میشوند.
توجه: رتبهدهندگان کیفیت جستجو از قوانین سختگیرانه در رتبهبندی پیروی میکنند. این قوانین در یک فایل پی دی اف ۲۰۰ صفحهای به نام «دستورالعملهای ارزیابی کیفیت جستجو» خلاصه شده است.
این منبع برای عموم در دسترس است و میتواند به عنوان یک منبع اطلاعات مفید در مورد نحوه ایجاد صفحات با کیفیت باشد.
به روزرسانی الگوریتم
به طور کلی میتوان به روزرسانیهای الگوریتم گوگل را به دو دسته تقسیم کرد:
- آپدیتهای جزئی
- آپدیتهای اصلی
گوگل معمولاً الگوریتم خود را تغییر میدهد.
منظور ما از تغییر چندین بار در روز است. اکثر این تغییرات بسیار کوچک هستند و مردم متوجه آنها نمیشوند.
علاوه بر این بهروزرسانیهای کوچک، گوگل هر سال چند بهروزرسانی یا آپدیت الگوریتم اصلی ارائه میکند. اینها معمولاً سر و صدای زیادی در جامعه سئو ایجاد میکنند و اغلب نامهای جذابی به خود میگیرند.
مهمترین به روزرسانی الگوریتم گوگل
در این بخش لیستی از شناخته شدهترین آپدیتهای الگوریتم گوگل در دهه گذشته را بررسی میکنیم:
پاندا (۲۰۱۱)
الگوریتم پاندا (Google Panda) فیلتری است که بر صفحات با کیفیت پایین، محتوای کم، پر کردن کلمات کلیدی و محتوای تکراری متمرکز شده است. این الگوریتم در سال ۲۰۱۶ در الگوریتم اصلی گنجانده شد و به طور منظم ارائه میشود.
تازگی محتوا یا فرشنس (2011)
الگوریتم تازگی محتوای گوگل، یک سیگنال رتبه بندی است که به دنبال نشان دادن تازه ترین محتوا در بالای نتایج جستجو است.
پنگوئن (۲۰۱۲)
یک بهروزرسانی الگوریتم مهم که بر روی لینکهای دستکاری شده (کیفیت پایین، هرزنامه، نامربوط، بیش از حد بهینهسازی شده) تمرکز دارد.
مرغ مگس خوار (۲۰۱۳)
الگوریتم مرغ مگس خوار (به روزرسانی مرغ مگس خوار) نحوه درک و تفسیر جستجوی کاربر توسط گوگل را بهبود بخشید؛ یعنی تغییر از کلمات کلیدی دقیق به موضوعات.
کبوتر (۲۰۱۴)
Pigeon روی بهبود نتایج محلی هم از نظر کیفیت و هم از نظر دقت تمرکز کرد.
به روزرسانی موبایل (۲۰۱۵)
این آپدیت در بین کارشناسان سئو با نام Mobilegeddon نیز شناخته میشود. در نتایج جستجوی موبایل، صفحات سازگار با موبایل را ترجیح میدهد.
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
RankBrain (۲۰۱۵)
همانطور که قبلا ذکر شد، RankBrain یک جزء یادگیری ماشینی از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است که به ارائه نتایج جستجوی مرتبطتر کمک میکند.
Fred (۲۰۱۷)
Fred یک بهروزرسانی تایید نشده است که به نظر میرسد بر محتوای کمکیفیت و تبلیغات محور تمرکز دارد که دستورالعملهای کیفیت جستجوی گوگل را نقض میکند.
Medic (۲۰۱۸)
یک بهروزرسانی الگوریتم هستهای گسترده که به شدت بر صفحات به اصطلاح YMYL (پول شما در زندگی) تأثیر گذاشت، به ویژه محتوای مرتبط با سلامت.
برت (۲۰۱۹)
یکی دیگر از الگوریتمهای یادگیری ماشینی بر درک بهتر زمینه یک عبارت جستجو متمرکز بود. این بر اساس مدل پردازش زبان طبیعی به نام برت (BERT) است.
هر بهروزرسانی الگوریتم هسته گسترده معمولاً به طیف گستردهای از گمانهزنیها و بحثها در گروهها و انجمنهای رسانههای اجتماعی SEO منجر میشود.
از سال ۲۰۲۰، گوگل تمایل دارد از نامگذاری بهروزرسانیهای الگوریتم بزرگ توسط جامعه SEO با اعلام نام آنها از قبل جلوگیری کند.
اگر با به روز رسانی الگوریتم گوگل مواجه شدید، چه کاری باید انجام دهید؟
صبور باشید – بیشتر بهروزرسانیهای اصلی چند روز تغییرات به دنبال دارند، بنابراین همیشه خوب است منتظر بمانید تا گرد و غبار فروکش کند. عجله در «راهحلهای سریع» میتواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.
به منابع قابل اعتماد تکیه کنید. به هر «متخصص سئو» یا تالار گفتمان با توصیههای «100% تأیید شده» که پیدا می کنید اعتماد نکنید. در عوض، منتظر تجزیه و تحلیل کارشناسان و نشریات مورد اعتماد مانند Search Engine Journal یا Moz باشید.
مطمئن شوید که به یک راه حل نیاز دارید – گاهی اوقات، بهترین کاری که میتوانید بعد از اینکه با به روز رسانی الگوریتم گوگل مواجه شدید انجام دهید این است که هیچ کاری انجام ندهید. بسیاری از بهروزرسانیها پس از چند هفته بهبود مییابند یا برگردانده میشوند. بنابراین مواردی را که نیازی به اصلاح ندارند، اصلاح نکنید.
در آخر، اگر متوجه شدید که مشکلی در وب سایت شما وجود دارد که ممکن است دلیل افت رتبه شما باشد، وقت آن رسیده است که آن را برطرف کنید. یا شاید کل استراتژی سئوی خود را مجدداً در نظر بگیرید تا بیشتر بر کیفیت تمرکز کنید تا کمیت.