تعلق داشتن به یک جامعه بیش از یک ژست است و این یک نیاز اساسی است. با تحول در رسانه های اجتماعی و بازاریابی جامعه، تعلق به یک جامعه آسان تر شده است. مردم معمولاً از خانواده و دوستان خود حمایت واقعی را دریافت می کنند، شرکت ها نیز می توانند با ایجاد اجتماعات برای مشتریان خود، در حس تعلق مردم کمک کنند.
به عنوان مثال ، صفحه نایک در فیس بوک تقریباً 10 میلیون لایک در اختیار دارد، این گروه از وفاداران نایک به تمام گروههای منحصر به فرد، نقل قول های انگیزشی، عکس ها و فیلم ها و ورزشکاران هم فکر دسترسی دارند و اساساً نایک به افکار ، نگرانی ها و ترجیحات پایگاه مشتری خود دسترسی دارد.
بازاریابی جامعه استراتژی است که شامل تشکیل حضور برند جذاب به منظور تعامل با جامعه مشتریان فعلی است. این نوع بازاریابی در مکان هایی مانند گروه های علاقه مندان ، گروه های فیس بوک ، تابلوهای پیام آنلاین و حساب های توییتر اتفاق می افتد.
این جوامع مکانی را برای اعضا فراهم می کنند تا نیازهای خود را اعلام کنند و به شرکتها فرصتی برای پاسخ دادن و ایجاد احساس اهمیت آنها – که در واقع هستند – می دهند. در حالی که سایر حوزه های بازاریابی ، مانند تبلیغات و روابط عمومی ، عموماً بر اضافه کردن مشتری های جدید متمرکز هستند ، بازاریابی جامعه بر رابطه با مشتریانی که از قبل یک برند دارد ، تأکید می کند.
به گفته فردریک ریشلد، دستیابی به مشتری جدید شش یا هفت برابر گرانتر از نگهداری یک مشتری موجود است. شرکتهای بزرگ با تمرکز بر تأمین نیازهای مشتریان فعلی خود، می توانند از هزینه کردن تبلیغات برای جذب مشتری جدید جلوگیری کنند.
کاربران بازاریابی جامعه کیستند؟
مشتریانی که از ایجاد حس وفاداری به برند و مراقبت از خدمات تعاملی مشتری لذت می برند، بیشتر تحت تأثیر بازاریابی جامعه قرار دارند. این مشتریان به طور کلی برای نظرات دیگران ارزش قائل هستند، و خرید آنها را با دوستان ، خانواده و همکاران ، چه به صورت رو در رو و چه از طریق رسانه های اجتماعی بحث می کنند.
غالباً مشتریانی که قبلاً بسیار وفادار هستند (به محصولات فناوری اپل یا کامیونهای فورد) ، طرفداران بسیار خوبی برای بازاریابی جامعه ارگانیک هستند.