همه چیز درباره بازاریابی محصول

بازاریابی محصول

بازاریابی محصول یک فرآیند جامع است که به منظور تعیین استراتژی‌ها، تدابیر و فعالیت‌ها برای تبلیغ، فروش و توزیع یک محصول به مشتریان هدف انجام می‌شود. این فرآیند شامل تحلیل بازار، تعیین مشتریان هدف، طراحی استراتژی بازاریابی، اجرای تدابیر تبلیغاتی و ترویجی، فروش، توزیع و پایش عملکرد محصول در بازار می‌شود.

بازاریابی محصول چیست؟

بازاریابی محصول شاخه ای از بازاریابی است که در یافتن مشتری های مناسب برای یک محصول خاص و ایجاد زمینه جذاب برای آن مشتریان متمرکز است. این مدل بازاریابی برای اطمینان از موفقیت محصول از ترکیبی از تحقیق ، طراحی و تبلیغات استفاده می کند. یعنی یک استراتژی خاص بازاریابی نیست ، بلکه یک جنبه اساسی از استراتژی هایی است که پتانسیل یک محصول خاص را به حداکثر می‌رساند.

به عنوان مثال ، علی رغم چالش های صنعت ، نینتندو از یک استراتژی بازاریابی محصول موفق استفاده کرد تا خود را در ذهن کاربران بازی های ویدئویی آمریکایی قرار دهد. این شرکت تحقیقات بازار را انجام داد تا ابتدا مشخص کند که مشتریان اصلی آنها کیستند ، NES را به شهر نیویورک آوردند و اطلاعاتی را در مورد افرادی و دلیل اینکه محصول آنها را خریداری نمودند جمع آوری کرد اند. با استفاده از این اطلاعات ، تیم بازاریابی نینتندو تبلیغات بصری زیبایی را در ایجاد و NES آن را در سراسر ایالات متحده انتشار می‌دهد.

اهدف بازاریابی محصول

مهمترین اهداف بازاریابی محصول عبارتند از:

  1. شناسایی نیازها و مشکلات مشتریان: بازاریابی محصول با تحقیقات و تجزیه و تحلیل بازار، به شناسایی نیازها و مشکلات مشتریان می‌پردازد تا محصول به طور موثری مطابق این نیازها و مشکلات طراحی و بازارسازی شود.
  2. تعیین مشتریان هدف: در این مرحله، بازاریابی تلاش می‌کند تا گروه‌های مختلفی از مشتریان را که به محصول علاقه‌مند هستند، تشخیص دهد و انتخاب کند.
  3. طراحی استراتژی بازاریابی: این مرحله شامل تعیین تمایز محصول (چگونگی تفاوت‌های محصول نسبت به رقبا)، قیمت‌گذاری، ترویج (تبلیغات، فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی دیگر) و توزیع (کانال‌های توزیع و روش‌های تحویل محصول به مشتریان) می‌شود.
  4. اجرای تدابیر بازاریابی: در این مرحله، تدابیر بازاریابی شامل اجرای تبلیغات، ترویج و فروش محصول به مشتریان انجام می‌شود.
  5. پایش و ارزیابی: پس از اجرای تدابیر بازاریابی، نتایج و عملکرد محصول در بازار پایش و ارزیابی می‌شود. این اطمینان می‌دهد که استراتژی‌ها و تدابیر بازاریابی به درستی عمل کرده‌اند یا نیاز به تغییر دارند.

بازاریابی محصول چیست؟

چه کسانی از بازاریابی محصول استفاده می‌کنند؟

هر زمان که یک شرکت بخواهد به مشتریان بالقوه درباره محصول جدید آگاهی دهد یا اطلاع رسانی درباره یک محصول موجود را گسترش دهد ، باید بداند چه کسی این محصول را می خواهد، چقدر حاضر به پرداخت هزینه برای آن است و مصرف کنندگان چه چیزی از ویژگی های آن می دانند. بازاریابی محصول به شرکت ها این امکان را می دهد تا نسخه های جدید را قبل از باز کردن در معرض دید عموم ، آزمایش کنند.

به عنوان مثال ، اگر صاحب مشاغل كوچک بخواهد صابون جدیدی را براساس فرمول خانوادگی قدیمی به بازار عرضه كند ، می تواند با انجام تحقیقات اول ، مؤثرترین روشهای بازاریابی را تعیین كند. او می تواند صابون را به جمعیت های مختلف ، با قیمت های مختلف و با انواع مختلف بسته بندی در یک بازار تست کوچک ارائه دهد تا ترکیبی را پیدا کند که منجر به بهترین فروش شود. با استفاده از این اطلاعات ، صاحب مشاغل هنگام آزاد کردن صابون برای توزیع گسترده تر می تواند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

بازاریابی محصولات در مواقعی مؤثر است که شرکتها مایل به استفاده مجدد از محصولات موجود باشند. به عنوان مثال ، “کیسه حمام” را در نظر بگیرید که یک لوازم جانبی است و تولید کننده در درجه اول به زنان عرضه می نماید. جمعیت بالقوه دیگر ، مردان بالغ ، به دلیل چیزهای ذهنی مانند اصطلاحات «زنانه» و استفاده از رنگ های روشن ، احتمالاً کمتر علاقه به خرید کیسه حمام دارند.
با استفاده از رنگهای تیره یا خنثی و مراجعه به موارد مشابه با نام های مختلف ، ممکن است یک شرکت تولید کننده کیسه حمام برای جمعیت مردان نیز جذاب باشد و فروش را افزایش دهد.

یک نقشه بازاریای محصول تهیه کنید.

یک کمپین بازاریابی محصول شامل تبلیغات ساده است و شامل چندین مرحله از تحقیقات تا راه اندازی است. قبل از شروع کارزارها ، بازاریابان ابتدا باید کالای ارائه شده ، ویژگی های اصلی آن و هزینه تولید را کاملا بدانند.
با در نظر گرفتن مثال قبلی برای فروش محصول جدیدی از صابون ها ، یک صاحب مارکت کوچک ممکن است ابتدا سوالات مهمی در مورد کیفیت صابون بپرسد. بوش شبیه چیه؟ چه حسی دارد؟ هزینه ساخت چقدر است؟

وی سپس می تواند تحقیقاتی را در مورد اینکه چه کسی و چرا به صابون علاقه دارد انجام دهد. این تحقیق می تواند به شکل یک میز یا غرفه کوچک در نمایشگاه تجاری محصولات حمام باشد. مالک می تواند یک پرسشنامه استاندارد را برای هر شرکت کننده در آزمون تهیه کند و درباره نظرات آنها سؤال کند. ضمن اینکه در مورد واکنش هر یک از شرکت کنندگان به محصول نیز یادداشت بردارد.

با جمع آوری این اطلاعات، صاحبان مشاغل پایه ای برای مراحل بعدی تبلیغات که در آن مشتریان بالقوه خاص را هدف قرار داده ، قیمت نهایی را نیز برای محصول تعیین می کند. اگر صابون ساز ما دریابد که زنان بین 19 تا 40 سال بیشترین واکنش کلی را نسبت به محصول نشان می دهند ، می تواند این جمعیت را در تلاش های تبلیغاتی درنظر بگیرد. او همچنین می تواند تعیین کند که چه صابونی بهره ورترین سود را ایجاد می کند. شاید محصولات “لوکس” با قیمت بالاتری را در کنار خط ارزان قیمت “صابون” ایجاد کند.

با مشخصات جمعیتی هدف ویژگی ها و قیمت ترجیحی مشخص شده ، محصولی آماده تبلیغ و فروش است. صابون ساز هم اکنون می تواند بسته بندی ، نام تجاری و موارد تبلیغاتی مانند وب سایت محصول و بروشوری را طراحی کند که هدف آن جلب توجه گروه جمعیتی است.

نکته پایانی

به طور خلاصه، بازاریابی محصول فرآیندی است که از تحلیل بازار تا اجرای تدابیر بازاریابی، از طریق طراحی استراتژی‌های مناسب، به هدف ارتباط بیشتر با مشتریان و افزایش فروش و موفقیت محصول در بازار می‌رسد.

5/5 - (9 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟