هنگام کار بر روی سئوی سایت فروشگاهی، تولید محتوا و سئوی درون صفحه انجام دهیم یا لینک بیلدینگ باید حرف اول را میزند؟
به عنوان مدیر سئو یک سایت فروشگاهی این سوال را از خود بپرسید: برای رتبه گرفتن صفحات دسته بندی محصولات ابتدا باید روی کدام بخش تمرکز کنم؟ آیا باید به دنبال بهینه سازی محتوا و سئو درون صفحه باشم یا برای رقابت با رقبای خود، بک لینک ایجاد کنم؟
پاسخ کوتاه این است: شما باید با بهینه سازی محتوا و سئو درون صفحه شروع کنید.
حالا به پاسخ طولانی بپردازیم.
با سئوی درون صفحه شروع کنید
بک لینک ها مهم هستند و می دانیم که بخشی از الگوریتم رتبه بندی گوگل هستند.
با این حال، شما باید محتوای بهینه سازی شده در وب سایت داشته باشید تا موتورهای جستجو بدانند که وب سایت شما را برای چه موضوعی رتبه بندی کنند.
لیست زیر در مورد مواردی است که از نظر بهینه سازی درون صفحه باید روی آن تمرکز کنید، و قبل از شروع به هزینه روی لینک سازی باید انجام شود.
1. کلمات کلیدی و مضامین خود را مشخص کنید
اگر قبلا این کار را نکرده اید، زمانی را صرف شناسایی و تحقیق کلمات کلیدی خود کنید.
در حین ایجاد لیست کلمات کلیدی خود از کلمات دبلند به کوتاه بروید، اما به خاطر داشته باشید که مرتبط بودن مهمترین نکته است.
اگرچه کلمات کلیدی دم بلند را انتخاب می کنید، اما همچنان باید هدفمند و مرتبط با دسته ها و محصولات شما باشند.
هنگامی که تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام می دهید، ابتدا طوفان فکری کنید و سپس با استفاده از ابزارهایی مانند Semrush، SE Ranking یا SpyFu، فهرست اولیه خود را آماده کنید.
وقتی که فهرست خود را تهیه کردید، آن را به سه دسته اصلی اولویت بندی کنید: اولویت 1، اولویت 2 و اولویت 3.
شما باید کلمات کلیدی را طوری به صفحات وب سایت خود اختصاص دهید، که به عنوان نگاشت کلمات کلیدی شکل گیرد و به شما کمک کند از آدمخواری کلمات کلیدی جلوگیری شود.
پس از اتمام این فرآیند، نوبت به بهینه سازی و سئو صفحات می رسد.
به خاطر داشته باشید که داشتن 2-3 کلمه کلیدی اصلی در هر صفحه و چندین کلمه کلیدی ثانویه بسیار مهم است.
2. سئو صفحات
هنگامی که صفحات خود را بهینه میکنید، روی برچسبهای عنوان، تگهای عنوان (مخصوصا H1)، متن بدنه و ویژگیهای alt تصویر تمرکز کنید.
حتی اگر توضیحات متا نقش زیادی در رتبه بندی بازی نکنند، باز هم باید آنها را نیز سئو کنید.
روش هایی خوبی برای بهینه سازی وجود دارد که می توانید آنها را در راهنمای کامل سئو داخل صفحه ما بیابید.
در اینجا یک نکته کلیدی وجود دارد: از کنسول جستجوی گوگل برای بررسی اینکه آیا موتور جستجو در حال حاضر صفحات شما را برای جستجوهای مرتبط تشخیص می دهد یا خیر، استفاده کنید.
گزارش عملکرد در Google Search Console سوالات مربوط به هر صفحه را به شما نشان می دهد.
اگر هر یک از این پرس و جوها مانند کلمات کلیدی خوب به نظر برسند، یا قبلاً در لیست شما بودهاند، هنگام بهینه سازی صفحه مرتبط روی آن کلمات کلیدی تمرکز کنید.
میتوانید عنوان صفحه و/یا H1 را بهروزرسانی کنید تا کلمات کلیدی را در بر بگیرد.
حتی ممکن است بخواهید کلمات کلیدی بیشتری در متن اصلی به کار ببیرید، اما کلمات کلیدی را اضافه نکنید. محتوا باید به طور طبیعی خوانده شود.
3. محتوای مرتبط بنویسید
افزودن محتوای بهینه شده بدون توجه به نوع وب سایت بسیار مهم است و سایت فروشگاهی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
از آنجایی که در سؤال به صفحات دسته بندی اشاره شد، ما روی توصیه هایی برای آن نوع محتوا تمرکز می کنیم.
اول از همه، باید بدانید که صفحات دستهبندی محصولات فضای زیادی برای نوشتن متن ندارند.
با این حال، بسیاری از متخصصاندر مورد نوشتن متن زیاد در صفحات دستهبندی مردد هستند، زیرا معتقدند که این کار تجربه خرید را از بین میبرد.
اما روشهای خلاقانهای برای اضافه کردن متن بهینهشده بدون مزاحمت برای خریدار هم وجود دارد.
سایت Target.com یک مثال خوب ارائه نموده است.
تصویر زیر اسکرین شات دسته هدایای کودک این فروشگاه آنلاین است.
هنگامی که به پایین صفحه اسکرول می کنید، می توانید متن سئو شده را با یک گزینه خوب (به عنوان مثال نمایش بیشتر) مشاهده کنید.
TheCompanyStore.com نمونه دیگری از محتوای دسته بندی محصولات را ارائه می دهد که شامل سؤالات متداول نیز می شود.
در هر دو مثال ارائه شده، بازدیدکنندگان وبسایت میتوانند به راحتی در میان محصولات به هنگام رسیدن به صفحه به سمت پایین حرکت کنند.
محتوای موجود در پایین صفحه برای اهداف بهینه سازی خوب است، اما برای بازدیدکننده نیز مفید است.
بررسی + پایش
نکته پایانی: بعد از اینکه صفحات خود را بهینه کردید، همیشه به دنبال فرصت هایی برای بهبود باشید.
اینجاست که نکته حرفه ای که ارائه کردیم می تواند کمک کند.
عادت داشته باشید که بر عملکرد صفحات خود نظارت داشته باشید و در صورت نیاز آنها را به روز رسانی کنید.