پس از اینکه شبکههای اجتماعی در طول همهگیری کرونا به جایگاهی برای زندگی واقعی تبدیل شدند، ممکن است فکر کنید که محبوبیت آن در جهانی بدون محدودیت رو به کاهش است. در واقع، علیرغم حرکت رو به رشد به سمت خودمراقبتی اجتماعی و کاهش زمان نمایش، مردم هنوز به پلتفرم شبکه های اجتماعی پشت نکردند.
فقط تا ژانویه 2022، 4.62 میلیارد کاربر شبکه های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد که معادل 58.4 درصد از کل جمعیت جهان است. کاربران جهانی پلتفرم شبکه های اجتماعی در 12 ماه گذشته بیش از 10 درصد رشد داشته اند.
با ایجاد موجهای به ظاهر دائمی در برنامههای کاری افراد، و احساس شغلی کارمندی مانند گذشته برای بسیاری، استفاده از شبکههای اجتماعی در زمانهایی از روز که بیشتر فعال هستیم به روشی که ما محتوا را مصرف می کنیم (و ایجاد می کنیم) تبدیل شده است.
در این مقاله برخی از پلتفرم شبکه های اجتماعی موفق و در حال ظهور که توجه ما را به خود جلب کردهاند، و چند پلتفرم تثبیت شده که به سرعت در حال تغییر هستند، نشان داده شده است.
1. BeReal
BeReal که در سال 2020 راهاندازی شد، در مقابل محتوای بیش از حد مدیریتشده مقاومت میکند و از انگیزه اصالت استفاده میکند. در زمان متفاوتی هر روز، به همه کاربران به طور همزمان اطلاع داده میشود که در عرض یک زمان دو دقیقه ای عکسی را ثبت و به اشتراک بگذارند. کمی شبیه اسنپ چت است که با اینستاگرام معمولی تر Gen Z ترکیب شده است، البته بدون فیلتر و بدون ویرایش.
BeReal خود را به عنوان یک راه جدید و منحصر به فرد برای کشف اینکه ارتباطات شما واقعی هستند، قرار داده است. این برنامه (در حال حاضر) مدل های تبلیغاتی پرداختی ارائه نمی دهد، اما برندها راه های جالبی برای تبلیغ خود و جلب توجه کاربران پیدا می کنند. محبوبیت این پلتفرم به سرعت در حال رشد است.
2. Supernova
سوپرنوا ادعا می کند که شبکه اجتماعی است که هزینه هم می کند. آنها متعهد شده اند 60 درصد از درآمد تبلیغاتی خود را به خیریه های جهانی اهدا کنند و این پول را بر اساس ترجیحات کاربران توزیع کنند. این کار آنها بسیار شبیه به اینستاگرام است و کاربران عکس ها و فیلم ها را همراه با نظرات و پیام ها به اشتراک می گذارند. کاربران میتوانند در پروفایل خود از خیریه حمایت کنند (مانند اقدامات آب و هوایی، بی خانمانی، سلامت روان و غیره) با پول نقدی که Supernova از شرکای تبلیغاتی خود به دست میآورد. وقتی پست کاربر لایک میشود، خیریه انتخابی آنها بخش بیشتری از «صندوق اقدام سوپرنوا» را به عنوان کمک مالی به دست میآورد.
با زمان 24 ساعته و 7 روز هفته، آنها جامعه ای مهربان تر و فراگیرتر را نوید می دهند. سوپرنوا میتواند بستری برای ارائه جایگزینی برای شبکههای اجتماعی سمی به برندها باشد.
3. TikTok
با بیش از 1 میلیارد کاربر جهانی، TikTok دیگر یک رقیب نیست، بلکه یک پلتفرم شبکه اجتماعی تثبیت شده است. با این حال، TikTok قبلاً بهعنوان یک شبکه برای نسل Z شناخته میشد، اما اکنون تنها 47 درصد از کاربران TikTok بین 10 تا 29 سال سن دارند. پایگاه کاربران این پلتفرم در حال افزایش است و 42 درصد از کاربران اکنون 30 تا 49 سال دارند. اگر این روند ادامه یابد، میتوانیم چیزی شبیه به بومر فیسبوک را ببینیم. این چیزی است که باید مراقب آن بود.
در حالی که محتوای اینفلوئنسرهای برجسته TikTok اکثر ویدیوهای پربیننده حمایتشده را تشکیل میدهند، بازاریابان میتوانند با ارسال کلیپهای قابل اشتراکگذاری که جنبهای معتبر و سرگرمکننده از شخصیت برندشان را منعکس میکند، اثر خود را بر روی کاربران بگذارند.
4. اینستاگرام
شاید تعجب کنید که ببینید ما اینستاگرام را در این لیست قرار داده ایم. اینستاگرام در سال 2010 ایجاد شد. در سال 2012 توسط فیس بوک (اکنون متا) به قیمت 1 میلیارد دلار خریداری شد و در سال 2021 به 1.21 میلیارد کاربر فعال رسید. اینستاگرام یکی از شناخته شده ترین پلت فرم های شبکه های اجتماعی است.
با این حال، سال گذشته، آدام موسری، رئیس اینستاگرام، به صراحت اعلام کرد که میخواهند از برنامه اشتراکگذاری عکس فاصله بگیرند و در عوض در فضای ویدیویی با TikTok و YouTube رقابت کنند. قبلاً بهروزرسانیهایی در مورد نحوه نمایش فیدها که ویدیوها و تصاویر را در قالب تمام صفحه نشان میدهند و بهروزرسانیهایی برای الگوریتم برای اولویتبندی حلقهها انجام شده است.
وقت آن است که با عکس مربعی معروف اینستاگرام خداحافظی کنیم. پستهایی که با ابعاد جدید 9:16 فرمت نشدهاند، یک حاشیه تار بهطور خودکار (تلاش) برای مطابقت با رنگ پسزمینه تصویر خواهند داشت. هنوز مشخص نیست که آیا این حالت تمام صفحه به اینستاگرام برای رقابت کمک می کند یا خیر؟ اما به این معنی است که بازاریابان باید مطمئن شوند که پست های آنها در اینستاگرام به صورت تمام صفحه و در حالت ایده آل است.
خدمات شبکه های اجتماعی
سرویس مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای بهتر دیده شدن برند، افزایش دسترسی به مشتری، رتبههای بالا در جستجوها چند مورد از خدمات شبکه های اجتماعی ebgroup است.
5. Twitch
Twitch یک پلتفرم پخش زنده است که بیشتر توسط گیمرها برای پخش بازی یا تماشای سایر گیمرها استفاده می شود. کاربران می توانند با پخش زنده تعامل داشته باشند و درگیر شوند یا ویدیوها را برای مخاطبان خود در Twitch آپلود کنند. به طور متوسط، توییچ 8.18 میلیون استریمر در ماه دارد، با میانگین 2.72 میلیون بیننده همزمان.
توییچ به طور فعال پایگاه محتوای خود را گسترش می دهد، که اکنون آن را به بسیاری از مشاغل دیگر مرتبط می کند. جوامع محبوب Twitch فراتر از موضوعاتی مانند برنامه نویسی، ویرایش ویدیو و کمیک هستند و به علاقه مندان به حوزه هایی مانند موسیقی، هنر و DIY دسترسی پیدا می کنند. پخشکنندگان موسیقی گیتار یا پیانو مینوازند یا آواز میخوانند، کاور یا آهنگهای اصلی را به اشتراک میگذارند.
بازاریابها چه محتوا برای Twitch ایجاد کنند یا نه، مکان بسیار خوبی برای یادگیری نحوه بازاریابی به روش طبیعی است. انجمن Twitch بسیار ضد بازاریابی است. برندها مراقب باشید، اگر برنامهها یا وبینارها را به اشتراک بگذارید، آنجا بازخورد بد خواهید گرفت و میتوانید ضرر بیشتری نسبت به سود داشته باشید. بنابراین با احتیاط پخش مستقیم کنید.
6. Discord
مانند Twitch، Discord نیز در سال 2015 زندگی خود را به عنوان یک پلتفرم تحت سلطه بازی آغاز کرد. اما اکنون به مخاطبان بیشتری گسترش یافته است. پس از دریافت دعوت، کاربران وارد فضایی مانند تالار گفتگو میشوند که در آن میتوانند از طریق تماسهای صوتی یا تصویری، پیامرسانی و ارسال مدیا یا در میان گروه ها یا در چتهای خصوصی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
Discord هنوز انتخاب اول برای گیمرها در نظر گرفته می شود. رویکرد کمتر مزاحم و فرمت بدون آگهی آن را به گزینه ای جذاب برای هر برندی که به دنبال ایجاد یک جامعه است تبدیل می کند. به عنوان مثال ما دیده ایم که دانشگاه ها از این پلت فرم به عنوان بخشی از کمپین های تبدیل دانشجویی خود استفاده می کنند. Discord بیش از 350 میلیون کاربر ثبت شده دارد. بنابراین اگر در بین مخاطبان هدف شما محبوب باشد، می تواند مکان خوبی برای برند شما برای تعامل و ایجاد جامعه شما باشد.
7. متاورس
متاورس پلتفرم خاص خودش نیست. اما شانس خوبی برای به هم زدن کامل هر پلتفرم اجتماعی و نحوه استفاده ما از اینترنت دارد. برای یک توضیح ساده، متاورس اینترنت است، اما به صورت سه بعدی. دنیای مجازی که در آن کاربران تجربیات خود را به اشتراک می گذارند و در زمان واقعی در سناریوهای شبیه سازی شده با یکدیگر تعامل دارند. ممکن است چیزی شبیه به آینده به نظر برسد، اما از شعبه های بانک مجازی گرفته تا مجموعه های دی جی در اینجا هستند.
مارک زاکربرگ پس از خرید هدست واقعیت مجازی Oculus در سال 2014 و حتی تغییر نام فیسبوک به Meta، آشکارا مشتاق مالکیت این فضا است. با این حال، متاورس زاکربرگ تنها چیزی نیست که میتوان تماشا کرد. جهانهای VR و AR در حال حاضر وجود دارند و در جوامع فعال مانند فضاهای ایجاد شده توسط کاربر در VRChat و Roblox زندگی میکنند.
این نسخههای اولیه متاورس احساس بیقانونی میکنند. مانند روزهای تعدیلنشده اینترنت اولیه (با همه نگرانیهای مربوط به حفاظت) هستند، اما برای نوع برند مناسب از قبل پتانسیل درون متاورس وجود دارد. با این حال، برای اینکه متاورس واقعاً جا بیفتد، هدستهای VR باید ارزانتر و کاربرپسندتر شوند. ما تازه در آغاز سفر متاورس هستیم و نوآوری های بیشتری در راه است، اما این منطقه ای است که باید تماشا کرد.
به کمک در مورد شبکه های اجتماعی نیاز دارید؟
اگر به دنبال حضور قوی برند خود در پلتفرم شبکه های اجتماعی هستید یا میخواهید استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را برای رشد کسب و کار به روز کنید، با تیم کارشناسان eBgroup تماس بگیرید.