نکات تخصصی در مورد اینکه چگونه میتوانید سلامت وب سایت را بررسی نموده و آن را فراتر از تاکتیکهای استاندارد سئو در بالاترین رتبهی موتورهای جستجو قرار دهید.
آیا جدیداً سلامت وب سایت خود را بررسی کردهاید؟
وب سایت شما ممکن است از بیرون عالی به نظر برسد، اما آیا عمیق تر بررسی کردهاید؟
یک وب سایت سالم چیزی بیش از یک سایت زیبا است.
موتورهای جستجو مانند گوگل وب سایت ها را بر اساس ظاهر رتبه بندی نمیکنند. بلکه سایت ها را بر اساس میزان بهینه سازی آنها در جستجو رتبه بندی میکنند.
در این مقاله اطلاعاتی در مورد تکنیک های جدید سئو که میتواند به افزایش سلامت وب سایت کمک کند و بر رتبه بندی در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد، آورده شده است.
پشتیبانی از سئو فنی
آیا باید همه تیمهای شرکت در مورد سئو فنی صحبت کنند؟
بله – سئوی فنی به تنهایی قابل انجام نیست. پس باید آگاهی نسبت به کارهایی که باید انجام شود، در بین تیم ها قرار بگیرد.
این کار به عنوان یک پشتیبان و یک شتابدهنده برای همه اهداف مختلف عمل میکند و نقش افراد به شکل زیر تعریف میشود:
- توسعه دهندگان: استفاده از سایت
- متخصصان سئو سنتی: پیمایش سایت
- بازاریابان: آگاهی و ارتباطات سایت
- سازندگان رسانه: دیده شدن برند
- تصمیم گیرندگان: KPI، ROI، پایداری
بهترین راه برای کار در محیط های بزرگ این است که افراد متحد باشند و به دیگران کمک کنند تا نتایج کار را ببینند.
سلامت وب سایت
سئوی تکنیکال بازتابی از سلامت کلی سایت است.
مسائلی که متخصصان فنی سئو متوجه میشوند بر هر کاربر، کانال و رسانه تأثیر میگذارد.
متخصصان فنی سئو ابزارها و مهارتهایی را دارند که ببینند چه اتفاقی میافتد، عیبیابی کنند، اما مهمتر از همه، چند برابر کردن تأثیر آن برای همه مخاطبین سایت است.
این پایه و تجربه ای است که کاربران در تجارت شما دارند.
شما نمی توانید به صفحه 1 برسید و نمیتوانید آن تجربهای را که کاربران میخواهند فقط با انجام تحقیقات درست کلمات کلیدی ایجاد کنید. بنابراین، باید برای ایجاد جادوی سایت با هم متحد شوید.
چهار رکن سئو فنی
- قابلیت جستجو
- کارایی
- دسترسی
- امنیت
1- قابلیت جستجو و کشف سایت
گوگل مشغول خزیدن در سایت میشود و از آن چیزهایی میخواهد. وقتی به خزیدن گوگل دقت میکنید، میبینید در واقع به دنبال یافتن مداوم است.
- ربات گوگل (Googlebot) یک قطعه کد است.
- یک کد از قوانین پیروی می کند.
- قوانین به ترتیب تعیین میشوند.
بیائید نحوه کراول صفحات سایت توسط ربات گوگل را در نظر ببینیم:
- آیا کد پاسخ 200 وجود دارد؟
- چگونه ایفای نقش میکند؟
- آیا آن منابع به طور مداوم در دسترس هستند؟
- منابع و مطالب سایت مفید هستند؟
- آیا تعداد زیادی کد ارسال میشود که هیچ کس به آن نیاز ندارد؟
اکثر متخصصان سئو خوش شانس هستند زیرا اینترنت خوبی دارند. اما اکثر کاربران از یک دستگاه موبایل یا دسکتاپ عادی میان رده با CPU پایین استفاده میکنند.
ممکن است صفحهای بسازید که تمام امکانات و آپشنها در آن موجود باشد، اما زمانی که کاربران آن را باز میکنند، با مشکل زمان لود بالا یا عملکرد مواجه میشوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه خدمات سئو مراجعه نمائید.
2- کارایی و عملکرد سایت
چگونه میتوان یک سایت را به روش های معنادار ساخت؟
بهتر است بارگذاری مواردی را که اهمیت دارد در اولویت قرار دهید.
وقتی یک نفر به شما مراجعه میکند و می گوید که یک راه حل جادویی برای سایت دارند که شما باید اسکریپت را زیر صفحه اصلی قرار دهید، میتوانید به آنها بگویید “امروز نه”.
برخی میگویند زبان جاوا اسکریپت یک کابوس است، گاهی اوقات هم واقعاً یک کابوس است، اما خب وب سایت را زیباتر میکند.
گاهی اوقات فقط تمیز کردن صفحه اصلی، خلاص شدن از شر چیزهایی که نمیدانید چه هستند و نشان دادن تصاویر زیبا کافی است.
برای این کار ابزارهای زیادی وجود دارد که میتوانند به شما کمک کنند.
محتوای اصلی را در سریع ترین زمان ممکن به مخاطب نشان دهید زیرا بسیاری خواهان چنین عملکردی در سایت هستند.
اطلاعات کارایی سایت را از کجا پیدا کنیم؟
همه اینها در بخش اسناد Google Developer موجود است. بنابراین اگر به سئو علاقه مند هستید، باید بیشتر تلاش کنید و در بخش Google Developer وقت بگذرانید، زیرا طلا در آن قسمت است.
پروژههای حیاتی منبع باز
پروژه های طراحی سایت منبع باز در GitHub است، میتوانید وارد آن شوید و آخرین اطلاعات، اشکالات موجود را بررسی کنید، و میتوانید در این کار مشارکت کنید و بخشی از آن باشید.
سایر عناصر ضروری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
- تجربه کاربری
- امنیت
- سازگاری با موبایل
چالش
بهتر است خود را به چالش بکشید، Wi-Fi را کنار بگذارید، با تلفن همراه یک پیاده روی طولانی کنید، سعی کنید در آن زمان از سایت خود استفاده کنید، صفحات را کلیک کنید و پشتیبانی آنلاین بگیرید.
چالش این است که همه مشکلات کاربر در سایت را تجربه کنید، از جمله برخی تبلیغات، که میتواند در دراز مدت خسته کننده باشند.
موتورهای جستجو با چه چیزی روبرو هستند
این نمودار پیچیدگی هایی را که برای موتورهای جستجو قبل از مرورگر وجود دارد، نشان میدهد.
وقتی در حال جمع آوری منابع برای دسترسی آنها به ساختن یک صفحه هستید یا چیزی را در سایت خود قرار میدهید، این سوالات را از خود بپرسید:
- چگونه اندازه گیری کنم؟
- اگر این مطلب موفقیت آمیز باشد، چگونه می توانم آن موفقیت را در مقابل کسری عملکرد اندازه گیری کنم؟
- آیا مایل به اتخاذ رویکرد “بدون سوالات احمقانه” هستید؟
3- دسترس پذیری سایت
دسترسی بسیار فراتر از دیدن محتوا یا افرادی است که ممکن است دارای اختلال بینایی باشند. دسترسی به وب سایت شامل موارد زیر است:
- درک آنچه در یک سایت اتفاق می افتد.
- درک اطلاعات.
- پیمایش در سایت.
- تعامل با سایت.
دسترس پذیری در مورد دسترسی به دادهها نیز صدق میکند.
بنابراین فقط دسترسی انسانی نیست. اگر با پیچیدگیها و آپشنهای زیاد افراد را مجبور میکنید که کاری را که برای آن بهینهسازی نکردهاید انجام دهند، محتوا و پیام شما همگی غیرقابل دسترس میشوند.
ربات های سایت چشم و گوش ندارند
در حالی که به عنوان یک رویکرد کلی هنگام قرار دادن اطلاعات در وب، همیشه می خواهید ارتباطات انسانی باشد، اما باید بدانید ربات ها چشم و گوش ندارند.
بنابراین، هنگامی که میخواهید یک سایت را به روشهای درست بسازید، سعی کنید مطالب را به صورت معنایی بچینید، از ویژگیهای منطقه استفاده کنید و به ساخت آن برای همه کمک کنید. یعنی:
- بیرون بروید، یک تلفن ارزان بخرید، از Wi-Fi بد استفاده کنید.
- سعی کنید از اشخاص دیگر استفاده کنید تا با سایت شما تعامل داشته باشد.
- این موارد شکست های عظیمی هستند که تقریباً در همه جا اتفاق میافتد.
- همیشه به نحوه خدمات رسانی به کاربران خود نگاه کنید.
- به دسترسی همه افراد به اطلاعات بیشتر توجه کنید.
4- امنیت
راههای زیادی وجود دارد که هر کسی میتواند وارد مقوله امنیتی سایت شود، و وقتی روی این موضوع تمرکز نمیکنید، راههای زیادی برای از بین بردن اعتماد به طرفداران و هر گونه وفاداری به برندتان باقی میماند.
اما همه می توانند مشتاقانه منتظر باشند که چیزهای جالبی از نظر امنیت در مقیاس، با برخی ممیزی و برخی عناصر دسترسی داشته باشند.
منبع: Search Journal
4 دیدگاه دربارهٔ «بررسی سلامت وب سایت: نکات و ابزارهای فنی سئو»
به نظرم یک سئو کار باید بلد باشه با تمام ابزارهای فنی سئو کار کنه نه برای خودش مشاور سئو بگیره.
سلام
ممنون
اینکه فرد کارشناس سئو باید با ابزارهای سئو آشنا باشه کاملا صحیح است اما استفاده از مشاور سئو هم مفیده
سلام مهمه چند وقت یکبار سایت رو یک آنالیز درست و حسابی بکنیم.
سلام
بله باید سایت مدام بررسی بشه