چک لیست سئوی فنی 20 دقیقه ای

چک لیست سئو

با این چک لیست سئوی فنی 20 دقیقه ای، وضعیت حضور سایت در جستجوگرها را نظارت کنید.

حفظ حضور در جستجوگرها برای یک وب سایت به عوامل فنی متعددی بستگی دارد که باید به درستی کار کنند. این چک لیست 20 دقیقه ای سئو یک نمای کلی از وضعیت حضور شما در جستجوگرها و یک پیشگیری برای هر گونه مشکل در حال توسعه که نیاز به توجه دارد ارائه می دهد.

از بین تمام وظایف یک متخصص سئو، سئو فنی از نظر اینکه چه کاری باید انجام شود و چگونه انجام شود، ساده ترین است.

رویکرد مفید مدیریت حجم کار، استفاده از گروه اصلی عوامل سئو فنی برای نظارت بر سایت و جستجوگرها در هفته است.

این فهرست برای هر فرد یا تیمی در صنایع مختلف قابل استفاده است.

البته ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشد که مختص شرایط شما باشد، اما این نکات می توانند ستون چکاپ هفتگی مفید یک متخصص سئو را تشکیل دهند.

آیا 20 دقیقه برای بررسی چک لیست سئوی فنی است؟

در این خصوص می‌توان استدلال‌های زیادی را از متخصصان سئو فنی شنید:

“شما نمی‌توانید سطح چک لیست سئوی فنی را به 20 دقیقه در هفته کاهش دهید.”

ما هم موافقیم.

اما هدف این راهنما نشان دادن چگونگی نظارت بر بحرانی ترین مسائل سایت از سطح بالا و تشخیص اینکه کجا انرژی بیشتری را برای کنکاش صرف کنید، است.

برخی از هفته ها، یک بررسی 20 دقیقه ای ممکن است کافی باشد.

برخی هفته‌های، ممکن است یک خطای فاجعه‌آمیز پیدا کنید و نیروها را برای یک تمرکز و حل مشکل همه جانبه فراخوانی کنید.

اما اگر در نظارت بر سئوی فنی سایت عقب مانده اید، با دنبال کردن این گردش کار هفتگی، بازدهی زیادی خواهید داشت.

1. بررسی نمای کلی سرچ کنسول (10 دقیقه)

در ابتدای چک لیست سئوی فنی، هیچ جایی بهتر از سر زدن به سرچ کنسول برای بررسی سطح بالای همه چیز وجود ندارد.

اینجا داده ها مستقیماً از گوگل می‌آیند. داشبورد قبلاً برای شما ساخته شده است و شما قبلاً آن را برای حساب خود تنظیم کرده اید.

آنچه ما به دنبال آن هستیم خطاهای فاحش است.

ما برای تجزیه و تحلیل حرکات کوچک کلمات کلیدی در صفحات جستجو نمی کنیم.

ما به دنبال مشکلات بزرگ هستیم.

با بخش نمای کلی شروع کنید.

این نقاط داده را مرور کنید:

در خلاصه عملکرد، آیا کاهش شدید ترافیک غیرعادی دارید؟ کاهش شدید ممکن است نشان دهنده یک مشکل فنی سئوی سایت باشد.

در خلاصه Coverage، آیا در «صفحات دارای خطا» جهشی وجود دارد؟ اگر این اولین باری است که پس از مدتی چک می‌کنید، باید به موارد قبل بپردازید.

در مرور کلی بهبود، به دنبال افزایش و کاهش در ویژگی‌هایی مانند AMP، پرسش و پاسخ، قابلیت استفاده از موبایل و موارد دیگر باشید. آیا اینها همانطور که انتظار می رود حرکت می کنند؟ اگر بی نظمی می بینید، بیشتر بررسی کنید.

بعد، به بخش Coverage بروید.

اسکرین شات گزارش Coverage سرچ کنسول نماگرفت از کنسول جستجوی گوگل، جولای 2022

بخش Coverage شاخص مهمی برای درک چگونگی ایندکس شدن و کرال سایت توسط گوگل است.

اینجا جایی است که گوگل خطاهای مربوط به ایندکس یا کرال را به اشتراک می گذارد.

بزرگترین چیزی که باید به دنبال آن باشید نمای خطای پیش‌فرض است و باید بخش جزئیات را بخوانید.

خط به خط بررسی کنید و به ستون روند کار نگاه کنید. اگر چیزی غیرعادی به نظر رسید، بهتر است بیشتر در مورد آن تحقیق کنید و آن را پیدا کنید.

مشاهده بخش نقشه سایت

اسکرین شات قسمت نقشه سایت کنسول سرچ عکس از کنسول جستجوی گوگل، جولای 2022

اینجا انبوهی از اطلاعات را در مورد نقشه سایت و صفحات مربوط به آنها نشان داده می‌شود.

این بخش زمانی مفید است که چندین نقشه سایت دارید که بخش های مختلف صفحات را در سایت شما نشان می دهد.

باید به ستون آخرین خوانده شدن نگاه کنید تا مطمئن شوید که اخیراً کرال شده است، این زمان که بسته به سایت متفاوت است.

سپس، باید ستون وضعیت را بررسی کنید تا خطاهای برجسته شده را ببینید. در صورتی که این میزان نسبت به هفته گذشته به میزان بالایی افزایش یافته است، یادداشت کنید که اقدام کنید.

اقدامات دستی را بررسی کنید.

اسکرین شات از گزارش عملکردهای دستی کنسول جستجو نماگرفت از کنسول جستجوی گوگل، جولای 2022

این یکی مقداری زیاد است. اگر همه کارها را به درستی انجام می دهید، به ندرت، یا هرگز، هر گونه اقدام دستی فهرست شده است.

اما ارزش این را دارد که هر هفته چک کنید تا خیالتان راحت شود. شما باید آن را قبل از اینکه مدیر شما پیدا کند، ببینید.

کنسول جستجو اطلاعات زیادی دارد و می‌توانید روزها را صرف بررسی هر گزارش کنید.

این چک لیست های سطح بالا نشان دهنده مهم ترین داشبوردهای خلاصه برای بررسی هفتگی است.

مرور مختصر هر یک از این بخش ها و یادداشت برداری را می توان در کمتر از 10 دقیقه در هفته انجام داد. اما کنکاش در مسائلی که پیدا می کنید به تحقیقات بسیار بیشتری نیاز دارد.

2. فایل Robots.txt را بررسی کنید (1 تا 2 دقیقه )

فایل Robots.txt یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباط با موتورهای جستجو است که می‌خواهید کجا بخزند و چه صفحاتی را نمی‌خواهید خزیده شوند.

بسیار مهم: فایل robots.txt فقط کرال صفحات را کنترل می کند، اما ایندکس شدن صفحات را کنترل نمی کند.

برخی از سایت های کوچک دارای یک یا دو خط در فایل هستند، اما سایت های بزرگ دارای تنظیمات فوق العاده پیچیده هستند.

سایت متوسط شما فقط چند خط خواهد داشت و به ندرت هفته به هفته تغییر می کند.

علیرغم اینکه فایل به ندرت تغییر می‌کند، مهم است که دوباره بررسی کنید که هنوز وجود دارد و هیچ چیز غیرعمدی به آن اضافه نشده است.

در بدترین حالت، مانند راه‌اندازی مجدد وب‌سایت یا به‌روزرسانی سایت جدید از تیم توسعه‌تان، ممکن است فایل robots.txt به «Disallow: /» تغییر کند تا در زمانی که صفحات در حال توسعه هستند، خزیدن موتورهای جستجو را مسدود کند.

مطمئن شوید که این در وب سایت آنلاین نباشد:

User-agent: *
Disallow: /

اما اگر یک هفته عادی باشد، هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد و فقط باید یک دقیقه طول بکشد.

هر سایتی هر هفته پیکربندی متفاوتی دارد. شما باید آن را با بهترین تنظیمات خود مقایسه کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیز به اشتباه تغییر نکرده است.


خدمات سئو

سرویس خدمات سئو یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.

3. بررسی سرعت صفحه در Google Analytics (2 تا 3 دقیقه )

برای نگاهی سطح بالا به سرعت صفحه در سراسر سایت ، ما به Google Analytics مراجعه می کنیم.

به Behavior > Site Speed > Overview بروید.

توصیه می کنم هفت روز گذشته را با هفت روز قبل مقایسه کنید تا متوجه تغییرات بزرگ شوید.

برای بررسی بیشتر، می‌خواهید به پیشنهادات سرعت بروید تا زمان‌بندی‌ها و پیشنهادات صفحه به صفحه را ببینید:

هدف این است که ببینید آیا در هفته گذشته مشکلی پیش آمده است یا خیر؟

برای اقدام، باید صفحات جداگانه را با چند ابزار دیگر که وارد جزئیات بیشتر می‌شوند، آزمایش کنید.

ابزارهای زیادی برای بررسی بیشتر و تشخیص مشکلات سرعت صفحه خاص وجود دارد. یک ابزار مفید برای اندازه گیری و تشخیص مشکلات سرعت صفحه، Chrome Lighthouse است. این ابزار توسط DevTools تهیه شده و در هر مرورگر مبتنی بر کروم قابل دسترسی است.

4. نتایج جستجو را مرور کنید (2 تا 3 دقیقه )

هیچ چیز بهتر از چک کردن صفحات واقعی نتایج موتورهای جستجو (SERP) نیست.

کارشناسان سئوeBgroup همیشه می‌گویند:

بسیاری از متخصصان سئو به ندرت مستقیماً به SERP ها نگاه می کنند، و چک خود را فقط از طریق “👀” یک ابزار انجام می دهند. این بده! به جستجوگرها نگاه کنید، خواهید دید:

1) هدف جستجوی شناسایی شده توسط گوگل را به وضوح ببینید

۲) نحوه قالب بندی محتوای خود را ببینید

اگرچه استفاده از ابزارها باعث صرفه جویی در زمان هستند، اما نباید از بررسی نتایج جستجوی واقعی (SERP) غافل شد.

فقط کلمات کلیدی خود را در موتور جستجو تایپ کنید و بررسی کنید که آیا گزارش ابزارها با آنچه در SERP می بینید مطابقت دارند یا خیر.

البته طبیعی است که تغییرات جزئی در رتبه وجود داشته باشد. نتایج جستجو پویا هستند و با عواملی مانند جغرافیا، سابقه جستجو، دستگاه و سایر دلایل مرتبط با شخصی سازی می توانند تغییر کنند.

هر هفته SERP ها را چک کنید، تا شب ها بهتر بخوابید.

5. سایت خود را بصورت بصری بررسی کنید (1 تا 2 دقیقه )

برخی متخصصان سئو به جای بررسی دستی وب سایت، از ابزارهای تجزیه و تحلیل به طور پیش فرض استفاده می‌کنند.

ما می‌دانیم، بررسی دستی وب‌سایت «مقیاس‌پذیر» نیست، اما لازم است برخی از مسائل واضح را که ممکن است در گزارش ابزار گم یا ناشناخته باشند، کنترل کنید.

باید به سرعت چند صفحه برتر خود را تست کنید تا این مقدار به دو دقیقه برسد.

به یاد داشته باشید، این بررسی دقیق برای مسائل بزرگی است که برجسته هستند، نه بررسی دقیق جملات، دستور زبان و پاراگراف ها.

از صفحه اصلی شروع کنید و به دنبال هر چیزی بگردید که شکسته است. روی منو در سراسر سایت کلیک کنید، انواع مختلف صفحه را بررسی کنید و به دنبال هر چیزی نا متعارف باشید.

وقنی که داخل صفحه هستید، نگاهی سریع به کدها بیندازید.

با استفاده از Chrome، به مسیر زیر بروید:

Developer Tools > View Page Source

باز هم، این یک تمرین خوب برای انجام هفتگی به عنوان یک چکاپ سطح بالا است.

شما باید بطور مستقیم به چیزی که برای شما درآمد دارد، توجه کنید و به ابزارهای ثالث وابسته نباشید. اینجوری احساس بهتری خواهید داشت.

نتیجه

چک لیست سئوی فنی 20 دقیقه ای، یک نمای کلی از سلامت کلی سئو وب سایت ارائه می دهد و قبل از اینکه مشکل به یک شکست فاجعه بار تبدیل شود، هشدار اولیه ای را خواهید دید.

نکته این است که به سرعت مشخص کنید همه علائم حیاتی وب سایت (مانند کرال و ایندکس) سالم هستند و عملکرد سایت بهینه است.

همچنین توصیه می‌کنم یک آنالیز کامل و دوره‌ای سئوی فنی سایت را برای تشخیص کامل و کشف مسائل عمیق‌تر انجام دهید.

5/5 - (15 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟