روابط عمومی (PR) چیست؟

Home » بلاگ » مقالات » روابط عمومی » روابط عمومی (PR) چیست؟

روابط عمومی

امروزه روابط عمومی (Public Relations)، 63٪ از ارزش شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد. هنگامی که در یک سازمان اشتباهی رخ داده است یا وقتی اعتبار شرکت از بین می رود ، بر کل شرکت و شرکت های وابسته آن تأثیر می گذارد. برای غلبه بر تاثیر منفی حدود 4 تا 7 سال زمان لازم است. از این رو برای یک شرکت مهم است که برای حفظ رابطه مفید با مردم ، در استراتژی های روابط عمومی خوب سرمایه گذاری کند.

قبل از اینکه به فواید ، عملکردها و نحوه ایجاد یک برنامه روابط عمومی بپردازیم ، اجازه دهید دقیقاً ببینیم که روابط عمومی چیست.

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی (Public Relations) یا همان PR یک فرایند ارتباطی استراتژیک است که شرکت ها، افراد و سازمان ها برای ایجاد روابط سودمند با یکدیگر به کار می‌برند.

یک متخصص روابط عمومی می بایست یک برنامه ارتباطی ویژه تهیه کند و از رسانه ها و سایر رسانه های مستقیم و غیرمستقیم برای ایجاد و حفظ تصویر مثبت برند و تحکیم ارتباط با مخاطب هدف استفاده می کند.

روابط عمومی در مورد ایجاد رابطه برند شما با مخاطبان هدف است.

این به مکالمات شما مربوط است ، اینکه دیگران درباره برند شما چه می‌گویند و حتی مکالمه‌ای که شما از آن خبر ندارید.

روابط عمومی درباره داستان‌های شما ، روابط شما و رسانه‌هایی است که به شما این امکان را می‌دهد تا مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار داده و احساسات مثبتی را در مورد برند خود به وجود آورید.

کمی مثل بازاریابی به نظر می‌رسد ، درست است؟ و شاید هم تبلیغات؟

تفاوت در این است که بازاریابی از پایین‌ترین سطح به بالا می‌رود، در حالی که تبلیغات از طریق تاکتیک‌های پرداخت، حرف خود را در مورد برند شما می‌زند.

اما در روابط عمومی ، تأثیر بر خبرنگاران، وبلاگ نویسان و ویراستاران برای نوشتن و اجرای داستانی از برند شما بهترین راه برای قرار گرفتن در جهت مثبت برند خط اصلی خواهد بود- اما نه همیشه ساده ترین اخبار، نظر و یا داستان.

شاید شما به جای اینکه در بخش تبلیغاتی (پولی) ظاهر شوید، بهتر است در قسمت سرمقاله یک مجله یا وب‌سایت به مخاطب نشان داده شوید.

این یعنی چی؟ چون یک شخص ثالث اعتماد به خبر را تاثید می‌کند، شما، داستان و برندتان اعتبار فوری کسب می‌کنید.

با این حال ، روابط عمومی بیش از یک استراتژی است.

بله ، شما از آن برای کمک به نام تجاری خود در جهت دستیابی به اهداف خاص استفاده می کنید – اما ، هنگامی که برنامه‌ریزی درست انجام شود ، همزمان به برند ، مخاطبین رسانه ای و مخاطبان هدف شما کمک می‌کند.

اهمیت روابط عمومی

گفتیم امروزه روابط عمومی (PR)، 63٪ از ارزش شرکت ها را تشکیل می دهد و به دلایل متعدد زیر امروز به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است:

تصویر برند را می سازد
هنگامی که مشتریان هدف از طریق رسانه ی شخص ثالث با برند آشنا می شوند ، تصویر ما را تقویت می کند. یک استراتژی مناسب روابط عمومی به برند کمک می کند تا تصویر خود را به روشی که می خواهد بسازد.

فرصت طلب است
استراتژی های روابط عمومی باعث می شود که برند از فرصت ها سود ببرد. گوگل برای کمک به ابولا در خبر بود. فیس بوک حقوق LGBTQ را ارتقا داد. کوکاکولا در مقابل چاقی رفتارهای PR انجام داد.

این فرصت ها حتی بسیاری از اینفلوئنسرها را نیز به خود جلب می کند تا داستان این برند را در اختیار طرفداران خود قرار دهند.

ارزش های تجاری را تبلیغ می‌کند
PR برای ارسال پیام‌های مثبت مطابق با برند تجاری و تصویر آن استفاده می شود. این باعث تقویت شهرت برند می‌شود.

روابط جامعه را تقویت می‌کند
از راهبردهای PR استفاده می‌شود تا نشان دهد که برند به اندازه مخاطب هدف ، بخشی از جامعه است. این امر باعث ایجاد رابطه قوی برند با مردم می‌شود.

مزایای روابط عمومی

اعتبار: عموم مردم به پیامی که از طرف شخص ثالث قابل اعتماد دریافت می کنند بیشتر از محتوای تبلیغ شده اعتماد دارند.
دسترسی: یک استراتژی مناسب می تواند بسیاری از رسانه ها را جذب کند و محتوا را در معرض مخاطبان زیادی قرار دهد.

اثربخشی هزینه: یک تکنیک مقرون به صرفه برای دسترسی به مخاطبان بزرگ نسبت به ارتقاء هزینه ای است.

معایب روابط عمومی

  1. بدون کنترل مستقیم: بر خلاف رسانه های پولی ، کنترل مستقیمی بر محتوای توزیع شده از طریق رسانه نخواهد بود. این بزرگترین خطر برای سرمایه گذاری در روابط عمومی است.
  2. دشواری در اندازه گیری موفقیت: اندازه گیری و ارزیابی اثربخشی یک کمپین PR بسیار دشوار است.
  3. بدون نتایج تضمینی: انتشار یک بیانیه مطبوعاتی تضمین موفقیت ندارد، زیرا برند تجاری هزینه آن را پرداخت نمی کند. رسانه ها فقط اگر احساس کنند مخاطب هدف خود را جذب می کند ، آن را منتشر می کند.

انواع روابط عمومی

با توجه به کارکردهای بخش / آژانس های روابط عمومی ، آن را می توان به 7 نوع تقسیم کرد.

روابط رسانه ای: ایجاد ارتباط خوب با سازمان های رسانه ای و عمل به عنوان منبع محتوای آنها.
ارتباط با سرمایه گذار: رسیدگی به رویدادهای سرمایه گذاران ، انتشار گزارش های مالی و پرونده های نظارتی و رسیدگی به سرمایه گذاران ، تحلیلگران و سؤالات رسانه ها و شکایات.
روابط دولت: نمایندگی از نام تجاری به دولت با توجه به تحقق سیاست هایی مانند مسئولیت اجتماعی شرکت ها ، رقابت منصفانه ، حمایت از مصرف کننده ، حمایت از کارکنان و غیره.

ارتباط با جامعه: رسیدگی به جنبه اجتماعی برند و ایجاد شهرت مثبت در دغدغه های اجتماعی مانند حفاظت از محیط زیست ، آموزش و غیره.
روابط داخلی: مشاوره به کارکنان سازمان با توجه به خط مشی ها ، سیر اقدامات ، مسئولیت سازمان و مسئولیت آنها. همکاری با آنها هنگام راه اندازی محصولات ویژه و رویدادها.
روابط مشتری: رسیدگی به روابط با بازار هدف و هدایت مصرف کنندگان. انجام تحقیقات بازار برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علاقه ها ، نگرش ها و اولویت های مشتریان و تدوین استراتژی هایی برای تأثیرگذاری بر همان استفاده از رسانه درآمد.
ارتباطات بازاریابی: حمایت از تلاش های تیم بازاریابی در ارتباط با راه اندازی محصول ، کمپین های ویژه ، آگاهی از برند ، تصویر و موقعیت یابی.

روابط عمومی خوب چیست؟

تاکتیک‌های مختلفی برای بکارگیری در روابط عمومی ،از جمله مطبوعاتی ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، مقالات سرمقاله ای و روزنامه نگاری و ایجاد محتوا ارزشمند وجود دارد.

از آنجا که استراتژی روابط عمومی خوب برای برنده شدن و از خوب بودن به تعالی محصول یا خدمات گسترش می‌یابد، تمام این تاکتیک‌ها به شما کمک می‌کند تا از رسانه‌های مثبت استفاده کنید و محتوای ارزشمند و نوشتاری که می‌تواند بک لینک‌های معتبر ایجاد نماید و شما را در معرض دیدگاه‌های مختلف قرار دهد.

روابط عمومی در سالهای اخیر دستخوش تغییراتی شده است و برای حرکت صحیح در مسیر صنعت ، باید درک کنید که چرا این تغییرات صورت گرفته است و بهترین راه برای درک این تغییرات ، استفاده از یک استراتژیست PR است.


مشاوره روابط عمومی

سرویس مشاوره روابط عمومی یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. ارتباطات رسانه‌ای، مدیریت رویداد تنها چند مورد از خدمات مشاوره روابط عمومی ebgroup است.

هدف از روابط عمومی چیست؟

هدف اصلی از ایجاد روابط عمومی حفظ اعتبار مثبت برند ، حفظ رابطه استراتژیک با عموم، مشتریان آینده نگر، شرکا، سرمایه گذاران، کارمندان و سایر ذینفعان است که درنهایت منجر به ایجاد یک تصویر مثبت از برند می شود و آن برند را صادقانه به نظر می رساند.

تفاوت روابط عمومی با تبلیغات

روابط عمومی با تبلیغات متفاوت است. آژانس های روابط عمومی تبلیغات خریداری نمی کنند، آنها برای خبرنگاران داستان نمی نویسند، و فقط روی تبلیغات جذاب و پردرآمد تمرکز نمی کنند. آنها ترجیح می دهند این برند را با استفاده از مطالب سرمقاله ای که در مجلات، روزنامه ها، کانال های خبری، وب سایت ها، وبلاگ ها و برنامه های تلویزیونی ظاهر می شوند، تبلیغ کنند.

استفاده از رسانه های سرآمد و رایگان برای تبلیغات مزایای خاص خود را دارد زیرا اطلاعاتی درباره این رسانه ها خریداری نشده اند. دارای اعتبار شخص ثالث است و از این رو با شک و تردید توسط مردم مشاهده نمی شود.

وظایف مدیر یا آژانس های روابط عمومی:

  • پیش بینی، تجزیه و تحلیل و تفسیر افکار عمومی و نگرش مردم نسبت به برند و استراتژی های تدوین که از رسانه های آزاد یا درآمدزا برای تأثیرگذاری بر آنها استفاده می کنند.
  • تهیه استراتژی هایی برای پشتیبانی از هرگونه کمپین و حرکت جدید برند از طریق محتوای سرمقاله.
  • نوشتن و توزیع اطلاعیه های مطبوعاتی.
  • گفتار.
  • برنامه ریزی و اجرای برنامه های ویژه ارتباطات و روابط‌عمومی.
  • نوشتن مطالب برای وب (وب سایت های داخلی و خارجی).
  • تدوین استراتژی روابط عمومی با بحران.
  • رسیدگی به حضور در رسانه های اجتماعی برند و پاسخگویی به بررسی های عمومی در وب سایت های رسانه های اجتماعی.
  • مشاوره به کارمندان سازمان در رابطه با خط مشی ها ، سیر اقدامات ، مسئولیت سازمان و مسئولیت آنها.
  • ارتباط با نمایندگان دولت و قانونگذار به نمایندگی از سازمان.
  • ارتباط با گروه های عمومی و سایر سازمان ها با توجه به سیاست های اجتماعی و دیگر سازمان و مقررات دولت.
  • رسیدگی به روابط سرمایه گذار.
روابط عمومی (pr)

مثال هایی از روابط عمومی

راه حل های روابط عمومی یا استراتژی های مختلف از هدایا به یک جامعه آسیب دیده گرفته تا اجرای یک شیرین کاری در نمایش ورود یک برند تجاری در بازار است. برخی از نمونه های کمپین های موفقیت آمیز در روابط عمومی عبارتند از:

کمپین مبارزه با ابولا گوگل

شیوع ویروس ابولا در سال 2014 بسیار مهم بود زیرا در بسیاری از کشورها شیوع یافت و جان بسیاری را گرفت. گوگل ، برای کمک به افراد نیازمند و ایجاد چهره مثبت از برند ، یک کمپین کمک را آغاز کرد و در آنجا متعهد شد برای هر 1 دلار اهدا شده از طریق وب سایت خود ، 2 دلار بدهد. استراتژی روابط عمومی توجه رسانه ها را به خود جلب کرد و با افزایش 7.5 میلیون دلار گوگل موفقیت بزرگی حاصل کرد.

فقط مشتری و بیمار بخورند

Just Eat یک برنامه سفارش آنلاین غذا است که به کاربران اجازه می دهد تا نظرات خود را در مورد سفارش خود اضافه کنند و شخص تحویل گیرنده موارد دیگری نیز ذکر کند.

یکی از مشتری ها که بیمار بوده شانس خود را امتحان کرد تا ببیند آیا می تواند شخص در مسیر توقف کند و برخی از داروها را برای او تهیه کند. او نوشته بود:

“خواهش می کنم در راه توقف کنید و قرص سرماخوردگی و آنفولانزای بنیلین را برای من بخرید و من به شما پول آن را می دهم. فقط سفارش غذا می دهم تا بتوانم قرص ها را تهیه کنم. من xx مریض هستم.”

فرد تحویل دهنده هر دو تقاضای وی را تحویل داد و این نوع روابط عمومی توسط رسانه ها ویروسی (وایرال) شد.

تصاویر پروفایل پشتیبانی فیس بوک پاریس

در پاسخ به اتفاق عکسبرداری غم انگیز پاریس در سال 2015 که 129 نفر در آن جان باختند ، فیس بوک یک فیلتر پرچم فرانسه را اضافه کرد که کاربران می‌توانستند برای پشتیبانی از فرانسه از تصاویر نمایه خود استفاده کنند. میلیون ها نفر از این فیلتر استفاده کردند و از این تلاش فیس بوک قدردانی کردند.

کار در روابط عمومی چیست؟

کار در روابط عمومی می‌تواند کاملاً یک چالش باشد و یا بسیار با ارزش است.

به عنوان مثال ، می‌توانید برای حضور در رویدادهای مطبوعاتی و یا خیریه با برند خود دعوت نامه دریافت کنید. این قرار گرفتن در معرض دید فضای بیشتری به شما می‌دهد تا با نویسندگان ، سرمایه گذاران و مدیرعاملان صنایع مختلف ارتباط برقرار کنید.

اما این همه چیز نیست

شما می‌توانید صنایع مختلف را بهتر بشناسید. با نگاهی به پشت صحنه آنها می‌فهمید که عملکرد این صنایع چگونه می‌تواند به شما کمک کند.

مشکلات کار در روابط عمومی

مانند هر جنبه ای از تجارت ، چالش‌هایی برای روابط‌عمومی نیز وجود دارد.

روابط عمومی صنعت باید با سرعت حرکت کند. برای موفقیت ، همیشه باید یک قدم جلوتر از چرخه خبری فعلی باشید.

به عبارت دیگر، چشم پوشی از شکست داستان‌ها و روند رسانه‌ها برای سرمایه گذاری در آنها بسیار مهم است. اما برای این کار ، باید با سرعت زیاد فکر کنید.

برای اخبار مربوط به روزنامه نگاران، باید ایده‌های خود را حداقل در همان روزی که اتفاق رخ داد ، به روزنامه‌نگار ارسال کنید – یعنی کمتر از یک ساعت.

شما نمی توانید چرخه اخبار را کنترل کنید.

به عنوان مثال ، شما ممکن است در یک فضای بی عیب و نقص به یکی از اعضای رسانه خبری ارسال کرده باشید. ممکن است آنها داستان و روایت شما در همان روز به تحریریه برسانند ، اما اگر خبر دیگری قبل از پخش شدن خبر شما رخ دهد ، ممکن است خبر شما چند روز بیرون بیاید (یا بعضی اوقات ممکن است اصلاً به چاپ نرود).

یکی دیگر از جنبه های غیر قابل کنترل روابط عمومی ، بحران غیرمنتظره است. در این واحد، شما وظیفه دارید مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهید تا یک چهره عمومی مثبت از نام و برند تجاری شما در ذهن آنان ایجاد گردد.

به همین دلیل، روابط عمومی در هنگام خطرات و بحران از نظر قانونی، فنی یا حتی بطور طبیعی در خط مقدم هستید.

مطمئنا ، شما نمی توانید باد را کنترل کنید. اما یادگیری استراتژی‌های مدیریت بحران می‌تواند به شما در مقابله با هرگونه اتفاق برای رسیدن به بهترین منافع برند شما کمک کند.

تفاوت بازاریابی محتوا و روابط عمومی

اینها با هم چگونه کار می کنند؟

اگر موارد بالا کمی مانند بازاریابی محتوا به نظر می رسد ، به این دلیل است که چند موضوع اصلی کاملاً با مهارت‌های عالی روابط عمومی تطابق دارد.

به عنوان مثال ، بازاریابی محتوا بر جلب و ایجاد اعتماد ، تأمین ارزش و جلوگیری از خود تبلیغی آشکار تمرکز دارد.

در سال‌های اخیر ، در سازمان‌ها تلاش شده بین روابط عمومی و بازاریابی محتوا ارتباط داده شود- بیشتر به این دلیل که این دو از اساسی ترین کارکردهای انجام یک کسب و کار و حفظ شان برند هستند.

در بالا ، ما ذکر کردیم که بهتر است به جای اینکه در تبلیغات ظاهر شوید ، یک سرمقاله تهیه کنید.

اگرچه این درست است ، و بازاریابی محتوا نوعی تبلیغات است، اما لزوماً شما هزینه آن را به صورت پولی پرداخت نمی‌کنید.

جنبه هایی از صنعت شما وجود دارد که شما احتمالاً یک متخصص در آن هستید و این شانس شما است که بتوانید آن دانش را به روشی قابل اعتماد نشان دهید و خود را به عنوان یک متخصص در حوزه یا صنعت خود معرفی کنید.

این بهترین وسیله ارگانیک برای رشد وب سایت شما و رسیدن به مخاطبان (بازدید کنندگان) مورد نظر شماست و در ادامه ایجاد یک چک لیست استراتژی‌های محتوایی به هم ترازی تلاش‌های ارتباطی شما کمک می کند.

جایگاه روابط عمومی را در کسب و کارتان بسازید.

نقش روابط عمومی در توسعه کسب و کار چیست یا بهتر بگوئیم روابط عمومی چگونه می تواند کسب و کار شما را توسعه دهد؟

چه اهدافی برای تجارت خود دارید؟ کدام یک از این اهداف رشد کسب و کار را شامل نمی‌شود؟

روابط عمومی در دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار و تجارت نقش مهمی ایفا می کند. این یعنی بسیار مهم است که تیم شما در رابطه با روابط‌عمومی و ایجاد یک استراتژی محکم سریع عمل نماید.

5/5 - (42 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *