روابط عمومی, روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی یا PR

Advertisements

امروزه روابط عمومی، ۶۳٪ از ارزش شرکت ها را تشکیل می دهد. هنگامی که در یک سازمان اشتباهی رخ داده است یا وقتی اعتبار شرکت از بین می رود ، بر کل شرکت و شرکت های وابسته آن تأثیر می گذارد. برای غلبه بر تاثیر منفی حدود ۴ تا ۷ سال زمان لازم است. از این رو برای یک شرکت مهم است که برای حفظ رابطه مفید با مردم ، در استراتژی های روابط عمومی خوب سرمایه گذاری کند.

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی یک فرایند ارتباطی استراتژیک است که شرکت ها ، افراد و سازمان ها برای ایجاد روابط سودمند با یکدیگر به کار می‌برند.

یک متخصص روابط عمومی می بایست یک برنامه ارتباطی ویژه تهیه کند و از رسانه ها و سایر رسانه های مستقیم و غیرمستقیم برای ایجاد و حفظ تصویر مثبت برند و تحکیم ارتباط با مخاطب هدف استفاده می کند.

هدف از روابط عمومی چیست؟

هدف اصلی از ایجاد روابط عمومی حفظ اعتبار مثبت برند ، حفظ رابطه استراتژیک با عموم، مشتریان آینده نگر، شرکا، سرمایه گذاران، کارمندان و سایر ذینفعان است که درنهایت منجر به ایجاد یک تصویر مثبت از برند می شود و آن برند را صادقانه به نظر می رساند.

موفق ، مهم و مرتبط

وظایف روابط عمومی

روابط عمومی با تبلیغات متفاوت است. آژانس های روابط عمومی تبلیغات خریداری نمی کنند ، آنها برای خبرنگاران داستان نمی نویسند ، و فقط روی تبلیغات جذاب و پردرآمد تمرکز نمی کنند. آنها ترجیح می دهند این برند را با استفاده از مطالب سرمقاله ای که در مجلات ، روزنامه ها ، کانال های خبری ، وب سایت ها ، وبلاگ ها و برنامه های تلویزیونی ظاهر می شوند ، تبلیغ کنند.

استفاده از رسانه های سرآمد و رایگان برای تبلیغات مزایای خاص خود را دارد زیرا اطلاعاتی درباره این رسانه ها خریداری نشده اند. دارای اعتبار شخص ثالث است و از این رو با شک و تردید توسط مردم مشاهده نمی شود.

وظایف مدیر یا آژانس های روابط عمومی:

  • پیش بینی، تجزیه و تحلیل و تفسیر افکار عمومی و نگرش مردم نسبت به برند و استراتژی های تدوین که از رسانه های آزاد یا درآمدزا برای تأثیرگذاری بر آنها استفاده می کنند.
  • تهیه استراتژی هایی برای پشتیبانی از هرگونه کمپین و حرکت جدید برند از طریق محتوای سرمقاله.
  • نوشتن و توزیع اطلاعیه های مطبوعاتی.
  • گفتار.
  • برنامه ریزی و اجرای برنامه های ویژه ارتباطات و روابط عمومی.
  • نوشتن مطالب برای وب (وب سایت های داخلی و خارجی).
  • تدوین استراتژی روابط عمومی با بحران.
  • رسیدگی به حضور در رسانه های اجتماعی برند و پاسخگویی به بررسی های عمومی در وب سایت های رسانه های اجتماعی.
  • مشاوره به کارمندان سازمان در رابطه با خط مشی ها ، سیر اقدامات ، مسئولیت سازمان و مسئولیت آنها.
  • ارتباط با نمایندگان دولت و قانونگذار به نمایندگی از سازمان.
  • ارتباط با گروه های عمومی و سایر سازمان ها با توجه به سیاست های اجتماعی و دیگر سازمان و مقررات دولت.
  • رسیدگی به روابط سرمایه گذار.

انواع روابط عمومی

با توجه به کارکردهای بخش / آژانس های روابط عمومی ، آن را می توان به ۷ نوع تقسیم کرد.

روابط رسانه ای: ایجاد ارتباط خوب با سازمان های رسانه ای و عمل به عنوان منبع محتوای آنها.
روابط سرمایه گذار: رسیدگی به رویدادهای سرمایه گذاران ، انتشار گزارش های مالی و پرونده های نظارتی و رسیدگی به سرمایه گذاران ، تحلیلگران و سؤالات رسانه ها و شکایات.
روابط دولت: نمایندگی از نام تجاری به دولت با توجه به تحقق سیاست هایی مانند مسئولیت اجتماعی شرکت ها ، رقابت منصفانه ، حمایت از مصرف کننده ، حمایت از کارکنان و غیره.

روابط جامعه: رسیدگی به جنبه اجتماعی برند و ایجاد شهرت مثبت در دغدغه های اجتماعی مانند حفاظت از محیط زیست ، آموزش و غیره.
روابط داخلی: مشاوره به کارکنان سازمان با توجه به خط مشی ها ، سیر اقدامات ، مسئولیت سازمان و مسئولیت آنها. همکاری با آنها هنگام راه اندازی محصولات ویژه و رویدادها.
روابط مشتری: رسیدگی به روابط با بازار هدف و هدایت مصرف کنندگان. انجام تحقیقات بازار برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علاقه ها ، نگرش ها و اولویت های مشتریان و تدوین استراتژی هایی برای تأثیرگذاری بر همان استفاده از رسانه درآمد.
ارتباطات بازاریابی: حمایت از تلاش های تیم بازاریابی در ارتباط با راه اندازی محصول ، کمپین های ویژه ، آگاهی از برند ، تصویر و موقعیت یابی.

مثال هایی از روابط عمومی

راه حل های روابط عمومی یا استراتژی های مختلف از هدایا به یک جامعه آسیب دیده گرفته تا اجرای یک شیرین کاری در نمایش ورود یک برند تجاری در بازار است. برخی از نمونه های کمپین های موفقیت آمیز در روابط عمومی عبارتند از:

کمپین مبارزه با ابولا گوگل


شیوع ویروس ابولا در سال ۲۰۱۴ بسیار مهم بود زیرا در بسیاری از کشورها شیوع یافت و جان بسیاری را گرفت. گوگل ، برای کمک به افراد نیازمند و ایجاد چهره مثبت از برند ، یک کمپین کمک را آغاز کرد و در آنجا متعهد شد برای هر ۱ دلار اهدا شده از طریق وب سایت خود ، ۲ دلار بدهد. استراتژی روابط عمومی توجه رسانه ها را به خود جلب کرد و با افزایش ۷.۵ میلیون دلار گوگل موفقیت بزرگی حاصل کرد.

فقط مشتری و بیمار بخورند

Just Eat یک برنامه سفارش آنلاین غذا است که به کاربران اجازه می دهد تا نظرات خود را در مورد سفارش خود اضافه کنند و شخص تحویل گیرنده موارد دیگری نیز ذکر کند.

یکی از مشتری ها که بیمار بوده شانس خود را امتحان کرد تا ببیند آیا می تواند شخص در مسیر توقف کند و برخی از داروها را برای او تهیه کند. او نوشته بود:

“خواهش می کنم در راه توقف کنید و قرص سرماخوردگی و آنفولانزای بنیلین را برای من بخرید و من به شما پول آن را می دهم. فقط سفارش غذا می دهم تا بتوانم قرص ها را تهیه کنم. من xx مریض هستم.”

فرد تحویل دهنده هر دو تقاضای وی را تحویل داد و این نوع روابط عمومی توسط رسانه ها ویروسی (وایرال) شد.

تصاویر پروفایل پشتیبانی فیس بوک پاریس

در پاسخ به اتفاق عکسبرداری غم انگیز پاریس در سال ۲۰۱۵ که ۱۲۹ نفر در آن جان باختند ، فیس بوک یک فیلتر پرچم فرانسه را اضافه کرد که کاربران می توانستند برای پشتیبانی از فرانسه از تصاویر نمایه خود استفاده کنند. میلیون ها نفر از این فیلتر استفاده کردند و از این تلاش فیس بوک قدردانی کردند.

مزایای روابط عمومی

اعتبار: عموم مردم به پیامی که از طرف شخص ثالث قابل اعتماد دریافت می کنند بیشتر از محتوای تبلیغ شده اعتماد دارند.
دسترسی: یک استراتژی مناسب روابط عمومی می تواند بسیاری از رسانه ها را جذب کند و محتوا را در معرض مخاطبان زیادی قرار دهد.

اثربخشی هزینه: روابط عمومی یک تکنیک مقرون به صرفه برای دسترسی به مخاطبان بزرگ نسبت به ارتقاء هزینه ای است.

معایب روابط عمومی

بدون کنترل مستقیم: بر خلاف رسانه های پولی ، کنترل مستقیمی بر محتوای توزیع شده از طریق رسانه نخواهد بود. این بزرگترین خطر برای سرمایه گذاری در روابط عمومی است.
دشواری در اندازه گیری موفقیت: اندازه گیری و ارزیابی اثربخشی یک کمپین روابط عمومی بسیار دشوار است.
بدون نتایج تضمینی: انتشار یک بیانیه مطبوعاتی تضمین موفقیت ندارد، زیرا برند تجاری هزینه آن را پرداخت نمی کند. رسانه ها فقط اگر احساس کنند مخاطب هدف خود را جذب می کند ، آن را منتشر می کند.

اهمیت روابط عمومی

امروزه روابط عمومی، ۶۳٪ از ارزش شرکت ها را تشکیل می دهد و به دلایل متعدد زیر امروز به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است:

تصویر برند را می سازد
هنگامی که مشتریان هدف از طریق رسانه ی شخص ثالث با برند آشنا می شوند ، تصویر ما را تقویت می کند. یک استراتژی مناسب روابط عمومی به برند کمک می کند تا تصویر خود را به روشی که می خواهد بسازد.

فرصت طلب است
استراتژی های روابط عمومی باعث می شود که برند از فرصت ها سود ببرد. گوگل برای کمک به ابولا در خبر بود. فیس بوک حقوق LGBTQ را ارتقا داد. کوکاکولا در مقابل چاقی رفتارهای PR انجام داد.

این فرصت ها حتی بسیاری از اینفلوئنسرها را نیز به خود جلب می کند تا داستان این برند را در اختیار طرفداران خود قرار دهند.

ارزش های تجاری را تبلیغ می‌کند
PR برای ارسال پیام‌های مثبت مطابق با برند تجاری و تصویر آن استفاده می شود. این باعث تقویت شهرت برند می شود.

روابط جامعه را تقویت می‌کند
از راهبردهای روابط عمومی استفاده می شود تا نشان دهد که برند به اندازه مخاطب هدف ، بخشی از جامعه است. این امر باعث ایجاد رابطه قوی برند با مردم می شود.

عکس: پینترست

اقتباس: مقاله آشیش پاهوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *