دراپ شیپینگ چیست؟ در سال 2023 چگونه کار می کند؟

دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ یک مدل کسب و کاری است که به کارآفرینان این امکان را می دهد تا مدیریت و ارسال محصولات را به شخص ثالث برون سپاری کنند. این روش کسب و کار می تواند برای کارآفرینانی که به دنبال کارایی و سربار کم هستند جذاب باشد، اما دارای نکاتی هم است.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ یک مدل سفارش گیری است که به کسب و کارهای تجارت الکترونیک و فروشگاه های آنلاین اجازه می دهد تا فرآیند تهیه، ذخیره و ارسال محصولات را به شخص ثالث – معمولاً یک تامین کننده – برون سپاری کنند.

این مدل معمولاً برای کارآفرینانی که به دنبال کارایی و سربار کم هستند، جذاب است، اما می‌تواند هزینه‌هایی هم داشته باشد – به‌ویژه وقتی صحبت از تجربه مشتری باشد. این راهنما به چیستی دراپ شیپینگ می پردازد و چگونگی عملکرد این روش تحقق را بررسی می کند. ما همچنین به چند جایگزین دراپ شیپینگ نگاه خواهیم کرد که به طور بالقوه می توانند در وقت شما صرفه جویی کنند، هزینه های سربار شما را کاهش دهند یا تجارت شما را ساده کنند.

مدل کسب و کار دراپ شیپینگ چیست؟

در مدل کسب و کار دراپ شیپینگ ، شما محصولات را تبلیغ می کنید و یک فروشگاه آنلاین ارائه می دهید. وقتی مشتری سفارشی می دهد، سفارش را برای تامین کننده یا dropshipper ارسال می کنید و به مشتریان اطلاع می دهید که محصولات در راه هستند.

مابقی فرآیند تحقق فیزیکی از دست شما خارج است. در برخی از قراردادهای دراپ شیپینگ ، ممکن است خدمات مشتری را نیز انجام دهید، در حالی که سرویس دراپ شیپینگ کالاهای فیزیکی و انجام خدمات را مدیریت می کند.

دراپ شیپینگ چگونه کار می کند؟

تدارکات دقیق دراپ شیپینگ به ترتیب کار شما بستگی دارد، اما معمولاً فرآیند دراپ شیپینگ از این ترتیب کلی پیروی می کند:

  • فروشنده با تامین کننده قرارداد امضا می کند.
  • اخذ سفارش مشتری به صورت آنلاین.
  • فروشنده سفارش را دریافت می کند.
  • مشتری تاییدیه سفارش را دریافت می کند.
  • فروشنده سفارش را به تامین کننده یا dropshipper ارسال می کند.
  • تامین کننده سفارش را ارسال می کند.
  • مشتری محصول خود را دریافت می کند.

دراپ شیپینگ ممکن است برای کارآفرینانی که به دنبال فروش محصولات عمومی هستند جذاب باشد، اما می تواند فرصت های ایجاد یک برند و متمایز کردن محصولات را محدود کند. کسب‌وکارهایی که از دراپ شیپینگ استفاده می‌کنند ممکن است بر سر قیمت رقابت کنند که منجر به حاشیه سود پایین شود.

بازیگران کلیدی در مدل دراپ شیپینگ

بیایید برخی از بازیگران کلیدی و نقش‌های آنها را با جزئیات بررسی کنیم، از فروشنده رکورد شروع می کنیم – به عبارت دیگر، کسب و کار شما.

فروشنده

فرآیند دراپ شیپینگ با فروشنده شروع می شود. به عنوان فروشنده (SoR)، شما فردی هستید که محصول را به مصرف کننده نهایی می فروشید. شما قیمت را تعیین می کنید، خرید را به عنوان درآمد ثبت می کنید و مسئولیت مالیات بر فروش را در یک فروش خاص به عهده می گیرید. حتی زمانی که شخص ثالثی اقلام را ذخیره و ارسال می کند، شما فروشنده هستید زیرا قبل از ارسال به مشتری مالک آن هستید.

تولید کنندگان

تولیدکنندگان، محصولاتی را برای فروش به عمده فروشان و خرده فروشان تولید می کنند. شما می توانید کالاهایی را از تولیدکنندگان خریداری کنید، اما مقادیر خرید عمده آنها ممکن است به طور بالقوه مانعی برای شروع یا گسترش کسب و کار شما باشد. برخی از تولیدکنندگان ممکن است خدمات دراپ شیپینگ ارائه دهند.

عمده فروشان

در یک زنجیره تامین محصول معمولی، عمده فروشان از تولیدکنندگان خرید می کنند و با یک نشانه گذاری جزئی به خرده فروشان می فروشند. آنها به عنوان واسطه عمل می کنند. به طور کلی، آنها به مصرف کنندگان نهایی نمی فروشند، اما ممکن است خدمات دراپ شیپینگ را به خرده فروشان ارائه دهند.

بر اساس مدل کسب‌وکار و الزامات شما، در میان عوامل دیگر، تعیین می کند کدام ارائه‌دهنده دراپ شیپینگ می‌تواند برای شما مناسب باشد.

مزایا و معایب احتمالی دراپ شیپینگ

در تجارت الکترونیک، مانند زندگی، مزایا و معایبی برای هر رویکرد تحقق وجود دارد. اینکه آیا دستاوردها ارزش رنج را دارند تا حد زیادی به اهداف و موقعیت تجاری شما بستگی دارد. در اینجا مزایا و معایب احتمالی که باید هنگام بررسی اینکه آیا دراپ شیپینگ برای تجارت شما مناسب است یا خیر را با هم بررسی می کنیم.

مزایای احتمالی دراپ شیپینگ عبارتند از:

هزینه های سربار: از آنجایی که شما محصولات را ذخیره یا ارسال نمی کنید، دراپ شیپینگ می تواند هزینه های سربار را کاهش دهد، مانند نگهداری انبار یا ارسال محصولات به مشتریان.

هزینه های شروع: کارآفرینانی که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار با حداقل سرمایه گذاری هستند ممکن است به دراپ شیپینگ روی بیاورند زیرا برای پردازش سفارش ها نیازی به سرمایه گذاری در امکانات یا منابع ندارند.

کاهش ریسک: از آنجایی که مجبور نیستید برای موجودی کالا پول پرداخت کنید، خطر از دست دادن پول به دلیل گم شدن کالا یا سفارش بیش از حد محصولات وجود دارد.

فروش چند کاناله: می‌توانید از دراپ شیپینگ برای کسب‌وکارتان استفاده کنید و در حین فروش در دامنه خود، از طریق فروشگاهی مانند دیجیکالا یا کانال‌های شبکه‌های اجتماعی یا همه موارد فوق استفاده کنید.

مکان عملیاتی: دراپ شیپینگ به شما امکان می دهد بدون توجه به مکان عملیاتی خود، سفارشات را انجام دهید، و امکان کار از هر کجا را فراهم می کند.

مقیاس پذیری: استفاده از تامین کنندگان می تواند پذیرش سفارش های بیشتر را بدون افزایش موجودی ذخیره، بسته بندی و ارسال شما امکان پذیر کند.

تنوع گسترده محصولات: بسته به توافق شما، ممکن است نیازی به پیش خرید موجودی نباشد، بنابراین می توانید طیف گسترده ای از اقلام را بفروشید و پتانسیل درآمد خود را افزایش دهید.

انعطاف پذیری: مطمئن نیستید چه کالاهایی را بفروشید؟ دراپ شیپینگ به شما این امکان را می دهد که کالاهای مختلف را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی بهترین فروش را دارد، بدون اینکه نگران از دست دادن سرمایه خود باشید.

معایب و محدودیت های بالقوه برای دراپ شیپینگ عبارتند از:

رقابت: با توجه به هزینه و سرمایه گذاری کم برای شروع، دراپ شیپینگ یک زمینه بسیار رقابتی است.

کیفیت محصول: دراپ شیپینگ مشارکت شما را در فرآیند انجام سفارش کاهش می دهد و توانایی شما برای نظارت و تضمین کیفیت محصول را کاهش می دهد.

نام تجاری: از آنجایی که محصولاتی که می فروشید ممکن است منحصر به فرد یا قابل تمایز با عرضه های مشابه دیگر فروشندگان نباشند، ممکن است در تمایز پیشنهاد خود با مشکل مواجه شوید.

حاشیه سود: تفاوت های اندک یا بدون تفاوت های محصول به این معنی است که کسب و کار شما ممکن است در نهایت در قیمت رقابت شدیدتری داشته باشد. فروش با قیمت های پایین می تواند حاشیه سود شما را کاهش دهد.

جدول زمانی انجام: هنگامی که یک سرویس دراپ شیپینگ فرآیند تکمیل را انجام می دهد، شما کنترلی بر انتخاب سفارش، بسته بندی و ارسال ندارید.

مدیریت موجودی: به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای در مورد آنچه در انبار موجود است ممکن است امکان پذیر نباشد. اگر مشتری فقط برای یافتن موجودی محصول سفارش دهد، این تجربه ضعیف می‌تواند او را از سفارش‌های آینده منصرف کند و به برند شما آسیب برساند.

محدوده پیشنهادات: از آنجا که شما کار ارسال سفارش را انجام نمی دهید، ممکن است در پیشنهادات و تبلیغات ویژه ای که باید اجرا کنید، مانند بسته بندی یا ارسال رایگان، محدودیت داشته باشید.

خطاهای تامین کننده: تامین کننده های بی کیفیت ممکن است هنگام انجام سفارشات مشتری اشتباه کنند. این می تواند منجر به خرابی سفارشات، بسته بندی ارزان قیمت و گم شدن اقلام شود.

خدمات مشتری پیچیده: با دراپ شیپینگ ، شما مسئول برند خود و راضی نگه داشتن مشتریان هستید. اگر مشکلی در فرآیند تکمیل پیش رود، مدیریت پشتیبانی مشتری ممکن است به عهده شما باشد.

آیا دراپ شیپینگ برای شما مناسب است؟

بستگی به کسب و کار شما دارد. در اینجا چند سوال وجود دارد که اگر در حال بررسی دراپ شیپینگ هستید، باید از خود بپرسید.

چگونه می خواهید برند خود را بسازید؟

نام تجاری ظاهر و احساس جنبه های مواجهه با مشتری در تجارت شما است. ایجاد یک برند به یاد ماندنی می تواند به افزایش وفاداری مشتری کمک کند.

در حالی که ممکن است بتوانید یک تجربه آنلاین برند دار ایجاد کنید، دراپ شیپینگ کنترل کمتری بر کیفیت محصول، تجربه تحویل و زیبایی بسته نهایی به شما می دهد. اگر محصولات و بسته بندی کمتر از انتظارات باشد، ممکن است مشتری ترجیح دهد دیگر از برند شما خرید نکند.

تامین کنندگان دراپ شیپینگ اغلب فضای کمی برای سفارشی سازی محصول ارائه می دهند. این محدودیت ممکن است جدا کردن برند شما از رقبا را دشوار کند.

چقدر می خواهید روی کیفیت محصول کنترل داشته باشید؟

کیفیت محصول می تواند تأثیر زیادی بر جنبه های دیگر کسب و کار شما مانند جذب مشتری، وفاداری به برند و بازده داشته باشد. در حالی که ممکن است بتوانید کیفیت محصولات را در شروع رابطه دراپ شیپینگ خود بررسی کنید، احتمالاً کنترل محدودی بر کیفیت اقلامی که به طور مداوم می فروشید خواهید داشت.

اگر محصولات نتوانند انتظارات مشتری را برآورده کنند، کسب و کار شما ممکن است نظرات منفی مشتریان را دریافت کند.

چقدر سریع می خواهید محصولات را ارسال کنید؟

مشتریان تجارت الکترونیک تمایل به حمل و نقل سریع دارند. در یک نظرسنجی جدید، نزدیک به 84 درصد از افراد مورد بررسی، تحویل را به عنوان بخش مهمی از تجربه خرید آنلاین خود در نظر گرفتند.

زمان حمل و نقل طولانی می تواند بر کسب و کار شما تأثیر منفی بگذارد. هنگام کار با یک تامین کننده دراپ شیپینگ ، هزینه های حمل و نقل استاندارد و چارچوب های زمانی تحویل آن را بررسی کنید.

به چه میزان سرمایه دسترسی دارید؟

در برخی موارد، مدل کسب و کار دراپ شیپینگ به شما این امکان را می دهد که خرید محصول را تا زمانی که مشتریان واقعاً سفارش دهند متوقف کنید. این می تواند دراپ شیپینگ را برای کارآفرینانی که می خواهند یک کسب و کار را با سرمایه گذاری محدود موجودی راه اندازی کنند جذاب کند. برخی از جایگزین‌ها مانند اجرای شخص ثالث نیز به شما این امکان را می‌دهند که کسب‌وکار خود را با سرمایه کمتری در مقایسه با منبع‌یابی، ذخیره‌سازی و ارسال محصولات به تنهایی راه‌اندازی و اجرا کنید.

حاشیه سود هدف شما چقدر است؟

در مقایسه با سایر مدل‌های کسب‌وکار، مانند داشتن یک فروشگاه خرده‌فروشی یا ساخت مرکز انجام سفارش خود، دراپ شیپینگ مانع ورود کمتری دارد. متأسفانه، این موضوع می تواند به معنای رقابت بیشتر برای کسب و کار شما باشد.

زمین بازی می تواند برای مشاغلی که از دراپ شیپینگ استفاده می کنند بسیار رقابتی باشد. فروشندگان دراپ شیپینگ معمولاً می توانند محصولات را با قیمت های پایین ارائه دهند زیرا آنها سرمایه گذاری بسیار کمی انجام داده اند. اگر از دراپ شیپینگ برای تجارت خود استفاده می کنید، ممکن است حاشیه سود کمی کسب کنید.

چنانچه محصولات نتوانند انتظارات مشتری را برآورده کنند، کسب و کار شما ممکن است نظرات منفی مشتریان را دریافت کند.

اگر کسب و کار خود را در جایگاهی خارج از هر زمینه رقابتی قرار دهید، ممکن است بتوانید بر برخی از این مشکلات غلبه کنید. از طریق تحقیقات بازار، شبکه سازی و فروش، جایگاه های بالقوه سودآور یا کمتر رقابتی را پیدا کنید. یا روی متمایز کردن برند خود سرمایه گذاری کنید.

آیا آماده رسیدگی به مسائل عرضه و موجودی هستید؟

اگر استفاده از دراپ شیپینگ را انتخاب کنید، ممکن است کنترل کمی بر زنجیره تامین داشته باشید. تاخیر در تولید ممکن است تعیین کند که تامین کننده شما چه تعداد سفارش می تواند انجام دهد. امیدواریم مشتریان خود را ناامید نکنید و به آنها سریع اطلاع دهید که کالای موجود نیست، البته این یک استثنا است و نه یک قاعده.

منبع یابی محصولات از طریق چندین سرویس دراپ شیپینگ یکی از راه های جلوگیری از کم شدن موجودی محصول است. هنگامی که یک تامین کننده از تامین یک محصول مورد نیاز خارج می شود، می توانید به دیگری اعتماد کنید. با این حال، کار با چندین تامین کننده پیچیدگی را برای تدارکات بیشتر می کند و ممکن است هدف یک استراتژی دراپ شیپینگ را شکست دهد.

بازپرداخت وجه و تعویض را چگونه انجام خواهید داد؟

بازپرداخت وجه بخشی اجتناب ناپذیر از تجارت الکترونیک است. گاهی اوقات فرآیند بازگشت می تواند به سادگی تماس مشتری با شما در مورد کالایی باشد که می خواهد برگرداند. مشتری محصول را پس می‌فرستد، سپس شما مبلغی را به مشتری بازپرداخت می‌کنید و با تامین‌کننده دراپ شیپینگ تماس می‌گیرید تا به شما اعتبار داده یا مبلغ را بازپرداخت کند. اما این همیشه راحت نیست.

برای فرآیندهای پیچیده تر بازگشت و جایگزینی آماده باشید. قبل از ایجاد خط مشی بازپرداخت و پس گرفتن، وقت بگذارید و بدانید که چگونه یک سرویس دراپ شیپینگ با عودت برخورد می کند.

به مراحل معامله تجارت الکترونیک فکر کنید. در اینجا چند نمونه از سوالاتی وجود دارد که باید قبل از امضای قرارداد با یک تامین کننده بپرسید برایتان آماده کردیم:

  • چه کسی مسئول نقص است؟
  • چه کسی هزینه حمل و نقل بازگشت کالاهای معیوب را پوشش می دهد؟
  • هزینه های ذخیره مجدد تامین کننده چقدر است؟
  • پنجره بازگشت وجه برای مشتریان چیست؟

سوالاتی از این دست می‌توانند به شما در درک قرارداد دراپ شیپینگ کمک کنند و به ترسیم تصویر واضح‌تری از هزینه‌های احتمالی قبل از ایجاد تغییرات در مدل کسب‌وکارتان کمک کنند.

اما در تامین کننده باید به دنبال چه چیزی باشید؟

در اینجا چند ایده وجود دارد:

  • برای کاهش یا حذف دخالت واسطه ها مستقیماً به سازنده مراجعه کنید.
  • وب سایت تامین کننده اصلی را بررسی کنید تا ببینید آیا کسب و کار معتبری است یا خیر. (به عنوان مثال، آیا اطلاعات تماس دارد؟)
  • به نظرات مشتریان نگاه کنید تا ببینید دیگران در مورد تجربیات خود با تامین کننده چه می گویند.
  • برای اندازه گیری سرعت حمل و نقل و کیفیت محصول، نمونه محصول را درخواست کنید.
  • پشتیبانی مشتری تامین کننده را آزمایش کنید. چه مدت طول می کشد تا پاسخ داده شود؟ آیا آنها مشکل شما را حل کردند؟
  • با تامین کننده دراپ شیپینگ تماس بگیرید و سوالات زیر را بپرسید:
  • سیاست های شما برای رسیدگی به کالاهای برگردانده و آسیب دیده چیست؟
  • سرعت انجام سفارش شما از فروش تا تحویل نهایی چقدر است؟
  • آیا برای سفارشات بیمه ارائه می شود؟
  • آیا جلوگیری از تقلب دارید؟
  • آیا شماره رهگیری برای محموله ها ارائه می کنید؟
  • روند صدور صورت حساب چیست؟
  • قرارداد دراپ شیپینگ شامل چه شرایطی است؟
  • در هر فروش چقدر هزینه می گیرید؟
  • آیا هزینه رسیدگی وجود دارد؟ آیا هزینه های دیگری وجود دارد؟

هزینه های دراپ شیپینگ

سرمایه‌گذاری شما در راه‌اندازی یک کسب‌وکار دراپ شیپینگ معمولاً بسیار کمتر از سایر مدل‌های تجارت الکترونیک خواهد بود، زیرا نیازی به پرداخت هزینه موجودی از قبل ندارید. با این حال، ممکن است هزینه های راه اندازی کسب و کار دیگری را نیز در نظر بگیرید، مانند:

دامنه وب سایت: بسته به جایی که خریداری می کنید متفاوت است، اما می تواند از 100 هزار تا 1 میلیون تومان یا بیشتر در سال باشد.

میزبانی وب سایت: بسته به ارائه دهنده هاست متفاوت است، اما می تواند از حدود 5 دلار و بالاتر از 80 دلار در ماه متغیر باشد.

هزینه های تبلیغات: شما تصمیم می گیرید که چقدر روزانه، هفتگی یا ماهانه هزینه کنید. نرخ ها بر اساس عبارت جستجویی که شما هدف آن هستید متفاوت خواهد بود. (هرچه رقابت بالاتر باشد، نرخ هر کلیک بالاتر است.)

سفارشات نمونه: هزینه سفارش نمونه ها معمولاً کمتر از قیمت کامل است، اما بسته به نوع محصول می تواند دامنه وسیعی داشته باشد (به عنوان مثال، تیشرت در مقایسه با تیغ های برقی).

ابزارها: استفاده از نرم‌افزار منبع‌یابی محصول و ابزارهای کشف کلمه کلیدی می‌تواند به شما کمک کند مزیت رقابتی داشته باشید و از 1 تا 10 میلیون تومان در ماه یا بیشتر متغیر باشد.

پتانسیل سود برای یک تجارت دراپ شیپینگ نامحدود است، اما به تقاضا و رقابت برای جایگاه شما بستگی دارد. برای بهبود شانس خود برای کسب درآمد بیشتر، روی بازاریابی و تبلیغات برای یک بازار پر تقاضا و کم رقابت تمرکز کنید.

برخی از شرکت های دراپ شیپینگ صدها میلیون در سال درآمد دارند، در حالی که برخی دیگر خیلی کمتر درآمد دارند. تضمین مبلغی که هنگام شروع کار به دست می آورید غیرممکن است، زیرا روش های بازاریابی، اقتصاد و سایر عوامل می توانند نقش بزرگی در نتایج بازی کنند.

تفاوت بین دراپ شیپینگ و آربیتراژ خرده فروشی چیست؟

آربیتراژ خرده فروشی فرآیندی است که در آن محصولات از یک خرده فروش تامین می شود و اقلام با قیمت بالاتری به فروش می رسند. اساساً، یک فروشنده برای کسب سود، محصولاتی را که از قبل در دسترس عموم است، مجدداً می‌فروشد.

آربیتراژ خرده‌فروشی می‌تواند سرمایه‌گذاری و کار فشرده‌ای باشد. زیرا از شما می‌خواهد که به طور مداوم اقلام تخفیف‌خورده‌ای را پیدا کنید که می‌توانید برای کسب سود آن‌ها را «لغو کنید». فروشندگان ممکن است تکیه بر آربیتراژ خرده فروشی را در صورت ترکیب با روش دراپ شیپینگ برای انجام سفارش، چالش برانگیز بدانند. به خصوص اگر مدل کسب و کار در حال حاضر با حاشیه های کم کار می کند.

استفاده از افیلیت مارکتینگ در دراپ شیپینگ

بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ یک مدل کسب‌وکار تبلیغاتی است و برخلاف راه‌حل خرده‌فروشی، می‌تواند مزایایی مانند به حداقل رساندن هزینه‌های راه‌اندازی یا سربار را ارائه دهد. در عین حال به شما امکان می‌دهد مخاطب ایجاد کنید و زمانی که محصولاتی را که برای مخاطبان خود تبلیغ می‌کنید و منجر به فروش می‌شوند، درآمد کسب کنید.

برخلاف دراپ شیپینگ ، اگر از بازاریابی وابسته استفاده می‌کنید، تامین‌کننده شما بازده محصولات را انجام می‌دهد. بنابراین، ممکن است یک پنجره مجموعه ای وجود داشته باشد که در آن تامین کننده پرداخت کمیسیون شما را نگه دارد و پس از آن شما پول دریافت می کنید.

نتیجه

در پایان ، فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا دراپ شیپینگ برای تجارت شما مناسب است یا خیر.

ممکن است عدم رسیدگی به محصولات فیزیکی، پرداخت هزینه برای فضای انبار، ارسال سفارشات یا مدیریت سطح انبار جذاب باشد، اما اشکالاتی نیز وجود دارد. گزینه ها و اهداف خود را بسنجید تا استراتژی فروش و تحقق آنلاین مناسب را برای کمک به رشد تجارت الکترونیک خود بیابید.

سوالات متداول دراپ شیپینگ

5/5 - (31 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟