آموزشی, کسب و کار, مارکتینگ

بازاریابی دهان به دهان

Advertisements

رستوران ها ، فیلمسازان و انواع مشاغل وقتی مردم صحبت می کنند به طور اتفاقی و مثبت در مورد یک محصول یا خدمات صحبت می کنند ، سود می برند. بازاریابی دهان به دهان ((Buzz Marketing)) بین دو نفر انجام می گردد، تأثیر معتبرتری نسبت به تبلیغات چاپی یا تبلیغات تلویزیونی دارد.

این بازاریابی دهان به دهان “وزوز” برای پخش کلمه در مورد یک محصول یا خدمات جدید بسیار مؤثر است. تبلیغات سالانه Super Bowl را در نظر بگیرید ، جایی که تقریباً همه درمورد تبلیغات احمقانه یا مبتکرانه ای که بین نمایشنامه ها دیدند صحبت می کنند. در حالت ایده آل ، بازاریابان ، ناظران سوپر بول و چند تن دیگر درباره شرکتهای پشت این تبلیغات صحبت خواهند کرد.

متخصصان بازاریابی که روی بازاریابی دهان به دهان تمرکز می کنند ، می توانند برای تشویق چنین صحبت هایی انجام دهند. کار آنها باعث ایجاد گفتگو بین گروه های کوچک دوستان و همچنین بحث در مقیاس بزرگتر از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر می باشد. آنها مکالمات خود را با واکنش به مصرف کنندگان از طریق این ابزار ادامه می دهند و با سازمان دادن رویدادهایی برای جلب توجه ، این مکالمه را شروع می کنند.

به عنوان مثال ، هنگام معرفی نوار گرانولو جدید با عسل ، یک تیم بازاریابی می تواند کیسه های نمونه را به یک دانشگاه ببرد و دانشجویان که با لباس خرس نشسته اند ، آنها را بیرون بیاورند. شیرین کاری باعث ایجاد وزوز می شود و اگر میان وعده در واقع خوشمزه باشد – دانش آموزان را ترغیب می کند که به دیگران بگویند آن را امتحان کنند.

شرکت های بزرگ و کوچک به متخصصان بازاریابی احتیاج دارند که مزایای بازاریابی دهان به دهان را بشناسند و بدانند چگونه از آن استفاده کنند. آنها ممکن است انتظار داشته باشند که تیم بازاریابی داخلی خود این مهارت را داشته باشد یا یک آژانس خارجی را برای ارائه چنین خدمتی استخدام کند. در سال های اخیر ، آژانس های کوچکی که در بازاریابی دهان به دهان تخصص دارند ، ایجاد شده اند .

مشاغلی که خدمات این آژانس ها را در بر می گیرند شامل شرکت های زیر هستند:

•       خودروها

•       فن آوری

• محصولات مصرفی

•       فیلم ها

• نوشیدنی ها

•       لوازم آرایشی

• چرخ دنده های کودکان

مؤثرترین کارزارهای بازاریابی دهان به دهان در ابتدا به سمت افرادی که تأثیرگذار یا متقاضیان اولیه محصولات در نظر گرفته می شوند ، می‌رود. همه ما این نوع افراد را می شناسیم؛ آنها تمایل به تسلط کاملی بر گروه همسالان خود دارند و مشتاق اشتراک دانش خود هستند. آنها وبلاگی دارند که بازدید گسترده‌ای دارد و نیز یک حساب توییتر با هزاران دنبال کننده دارند. اینها افرادی هستند که به دلیل شخصیت و تأثیرگذاری ، به نظرات آنها توجه می شود.

اگر بازاریابان کار خود را به درستی انجام دهند و این پذیرندگان اولیه تجربه خود را از محصول جدید به اشتراک بگذارند ، در حالت ایده آل ، هرچه مردم بیشتر درباره آن بشنوند ، وزنه های مربوط به آن رشد می کنند.

مفهوم بازاریابی دهان به دهان سالهاست که وجود دارد. به عنوان مثال ، سیرکها زمانی از رژه های خیابانی صبحگاهی استفاده می کردند تا اعضای بالقوه مخاطبان را درباره آنچه که فیل ها و دلقک هایشان در هنگام اجرای شب خود انجام می دهند مورد خطاب قرار دهند. گشت و گذار حیوانات منجر به ایجاد پچ پچ در بین ساکنان شهر شد و خیلی زود بلیط های سیرک به فروش می رسد. پیش از تلویزیون و اینترنت ، سیرک ها برای نمایش توانایی خود بصرفاً محدود به چند پوستر بودند. لذا موثرترین راه برای جذب مردم برای خرید بلیط ، نمایش از طریق شیرین کاری ، مانند یک رژه بود.

در طول یک دهه گذشته ، بازاریابی دهان به دهان به یک سرویس ویژه برای متخصصان بازاریابی تبدیل شده است. کسانی که در این مفهوم مهارت دارند به طور مداوم سؤال می کنند: چگونه می توانیم مصرف کنندگان خود را وادار به ادامه صحبت درباره محصولات خود کنیم؟

روشی که به طور فزاینده ای محبوب شده است فضای رسانه های اجتماعی است. این پلتفرم ها در سالهای اخیر رواج پیدا کرده اند ، و راه های بسیاری را برای بازاریابان ایجاد کرده است تا بازاریابی دهان به دهان انجام دهند و آن را ادامه دهند. شرکت ها از رسانه های تأسیس شده اجتماعی مانند صفحات تجاری فیس بوک استفاده می کنند تا مستقیماً با مصرف کنندگان صحبت کنند و آن را ادامه دهند تا به بحث با یکدیگر در مورد یک محصول برسند.

برخی از شرکت ها شبکه های اجتماعی اختصاصی خود را ایجاد می کنند. به عنوان مثال ، Clorox ، The Clorox Lounge ، یک وب سایت تعاملی با مسابقات و تالار گفتگو ایجاد کرد تا مشتریان در مورد تجربیات خود صحبت کنند. این سایت مشتریان را ترغیب می کند که از طریق نظرسنجی ها و نامه های الکترونیکی به نظر خود را بدهند. این راهی را برای Clorox ایجاد نموده تا به طور غیرمترقبه با پایگاه مصرف کننده خود در ارتباط باشد ، و به دلیل موضوع غیرمعمول خود وزوز ایجاد می کند.

ادارات بازاریابی ممکن است از وبلاگ نویسان خارجی برای کمک به خود استفاده کنند. با آگاهی از اینکه یک واقعیت جالب می تواند به سرعت در شبکه های رسانه های اجتماعی گسترش یابد بازاریابان برای بلاگرها قبل از توزیع گسترده نمونه محصولات را ارسال می کنند.

به عنوان مثال ، یک وبلاگ نویس برای تحقیق درباره محصول جدید در یک پست وبلاگ بحث ایجاد خواهد کرد تا توسط طرفداران وی خوانده می شود. این دنبال مننده ها به نوبه خود ، ممکن است این پست را به دوستان خود ارسال کنند و محصول را در سایت های رسانه های اجتماعی مورد استفاده خود برجسته کنند. در خارج از فضای بلاگ ، شرکت های اتومبیل از مفهومی مشابه استفاده کرده اند. آنها یک مدل اتومبیل جدید را برای مدت معینی به گروه سنی خاصی که می خواهند جذب کنند اجاره می دهند. در عوض ، آنها از این رانندگان آزمایشی می خواهند تا هرکسی که از آنها سؤال می کند ، در مورد ویژگی های خودرو صحبت کنند.

مدیران بازاریابی برنامه هایی را اجرا می کنند که باعث ایجاد علاقه به محصولات و خدمات شرکت آنها می شود. این روزها ، بازاریابی دهان به دهان بخشی از آن طرح خواهد بود که ممکن است شامل تبلیغات ، روابط عمومی ، تحقیقات بازار و مطالعات قیمت گذاری نیز باشد. این مدیران استراتژی های خود را با مدیران ارشد، مدیران هنری ، تیم های فروش ، بخش مالی و احتمالاً یک آژانس خارجی هماهنگ می کنند. آنها ممکن است از متخصصان رسانه های اجتماعی برای حفظ حضور شرکت خود در اینترنت نیز استفاده کنند.

طبق گفته اداره آمار کار ، نقش مدیر بازاریابی بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰، ۱۴٪ رشد خواهد کرد.

آموزش و تجربه

مدیران بازاریابی تمایل دارند که پنج سال تجربه کار در سطح پایین تری در تبلیغات ، فروش ، بازاریابی یا تبلیغات داشته باشند. آنها همچنین دارای مدرک لیسانس هستند و ممکن است دارای مدرک کارشناسی ارشد نیز باشند.

آنها چه کار می کنند؟

تحلیلگران تحقیقات بازار شرایط بازار در صنعت خود را به مدیران بازاریابی ارائه می دهند. آنها به تیمهای بازاریابی کمک می کنند تا بفهمند چه نوع کالاهایی را مردم می خواهند و چه میزان حاضر به صرف هزینه برای آنها هستند. از همه مهمتر ، آنها می توانند به بازاریابان در درک رفتار مصرف کننده کمک کنند. آنها این کار را با انجام نظرسنجی ها و جمع آوری داده ها در مورد انواع خاصی از مصرف کنندگان (به عنوان مثال بر اساس جغرافیا یا گروه سنی) انجام می دهند.

طبق گفته اداره آمار کار ، این موقعیت شغلی از تقاضای زیادی برخوردار است زیرا پیش بینی می شود بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ ۴۱٪ رشد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *