کارشناس در هر زمینهای، فردی است که در آن زمینه متخصص است، البته نه اینکه یک مرجع باشد، بلکه کسی که دانش و مهارت کامل در آن زمینه خاص را دارد. کارشناس شبکه های اجتماعی فردی است که در بازاریابی شبکههای اجتماعی متخصص است.
حالا چه کسی ریزه کاریهای شبکههای اجتماعی آن را میداند: کسی که به خوبی از اصول بازاریابی از طریق کانالهای شبکههای اجتماعی آگاه است و ابزارهای مختلف شبکههای اجتماعی و تجزیه و تحلیل را درک میکند.
یک کارشناس شبکه های اجتماعی به خوبی میداند که چگونه میتوان به اهداف بازاریابی از طریق کانالهای شبکههای اجتماعی دست یافت و چگونه یک محتوای عالی تولید کند که بتواند مشتریان را در شبکههای اجتماعی متقاعد کند.
شبکههای اجتماعی بخش بسیار مهمی از دیجیتال مارکتینگ هستند زیرا در زمینه ایجاد آگاهی از برند، بهترین رسانه برای انجام این کار در فضای دیجیتال است. اکنون فیس بوک در حال عبور از ۲ میلیارد کاربر در پلتفرم خود (تقریبا 3/1 جهان) است. پلتفرمهای مهم دیگری مانند تیک تاک، اینستاگرام، اسنپ چت، توییتر، لینکدین و غیره هم وجود دارند که همه این پلتفرمها در حال رشد هستند. این یعنی شبکههای اجتماعی برای برندها در دستیابی به مشتریان هدف خود اهمیت فزایندهای پیدا میکنند. و با افزایش نیاز به مهار این شبکه، تعداد کارشناسان بازاریابی شبکههای اجتماعی که برای انجام آن کار مورد نیاز هستند نیز در حال افزایش است.
کارشناس شبکههای اجتماعی چیست؟
یک متخصص و کارشناس شبکه های اجتماعی مسئول ایجاد و مدیریت محتوا در تمام پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر برای ایجاد مخاطب و اطمینان از تعامل با مشتری است. همچنین ممکن است نیاز باشد معیارهای سایت را کنترل کند، به نظرات خوانندگان پاسخ دهد و بر طراحی خلاقانه نظارت کند.
وظایف کارشناس شبکه های اجتماعی
- مخاطبان هدف هر کانال شبکهاجتماعی را درک کند.
این متخصصان محتوایی را ایجاد میکنند که با علایق مخاطب مورد نظر هم سو میشود و منحصر به تعاملات معمولی هر کانال است.
- با تجزیه و تحلیل مصرف کننده آشنا باشد.
یک متخصص شبکههای اجتماعی معیارهای شبکههای اجتماعی را درک میکند و میتواند از اطلاعات برای اطمینان از دستیابی استراتژی شبکههای اجتماعی به اهداف خود استفاده کند.
- نقشهای زیادی را برعهده دارد.
یک متخصص شبکههای اجتماعی ممکن است نیاز باشد همزمان مسئول توسعه استراتژی، مدیریت جامعه، کارگردانی خلاق، کپی رایتد، خدمات مشتری و تجزیه و تحلیل کننده دادهها باشد.
- یک کارشناس شبکههای اجتماعی یک مدیریت شبکه اجتماعی نیست.
مدیریت شبکه اجتماعی، روابط را در فضای کانال اجتماعی شناسایی، ایجاد و پرورش میدهد. مدیر شبکههای اجتماعی بر تدارکات ارائه محتوا به کانالهای اجتماعی مختلف، مانند مدیریت تقویم محتوا، نوشتن محتوا، زمانبندی پستها و غیره تمرکز دارد. این نقشها اغلب با هم همپوشانی دارند.
معیارهای مهم برای یک کارشناس شبکه های اجتماعی
یک متخصص شبکههای اجتماعی باید باعث رشد کانال شبکههای اجتماعی باشد که بر اساس میزان محتوای منتشر شده، زمان و نحوه تعامل افراد با کانال، محتوای بیشتر تعامل و نحوه پاسخ کاربران به پیامهای برند اندازهگیری میشود. اگر محتوا شامل فروش محصولات یا خدمات باشد، نرخ تبدیل نیز مهم است.
حقوق کارشناس شبکه های اجتماعی
دادههای گزارش شده توسط کارفرمایان برای یک حقوق یک متخصص شبکههای اجتماعی میتواند تاحدود زیادی به رقابت و نوع تولید محتوا در بستر شبکه اجتماعی وابسته باشد.
خدمات شبکه های اجتماعی
سرویس مدیریت شبکه های اجتماعی یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای بهتر دیده شدن برند، افزایش دسترسی به مشتری، رتبههای بالا در جستجوها چند مورد از خدمات شبکه های اجتماعی ebgroup است.
شرح شغل کارشناس شبکههای اجتماعی
بهعنوان متخصص شبکههای اجتماعی در یک شرکت میتوانید با تیم بازاریابی همکاری کنید تا از طریق شبکههای اجتماعی به توسعه آگاهی از برند در مورد شرکت خود کمک کنید. به طور دقیق تر، به این وظایف خواهید رسید:
- باید پیام شبکههای اجتماعی کوتاه و بلند بنویسید تا کاربران جدید را جذب کرده و کاربران فعلی را درگیر کند.
- استفاده از دادهها برای تجزیه و تحلیل آنچه کار میکند، چه چیزی نیست، و بر این اساس پیامهای کلیدی را تقویت یا دوباره متمرکز کنید.
- هنگام کار با چندین تیم برای توسعه استراتژی، کار با طراحان، نوشتن محتوا، مدیریت رسانههای اجتماعی و تجزیه و تحلیل داده ها، وظایف زیادی نصیبتان میشود.
- کمک به تبدیل طرفداران برند به مشتریان وفادار با تعاملات شبکههای اجتماعی جذاب، پاسخگویی، مسئولیت پذیریی، غافلگیرکردن و فریبنده بودن.
چگونه به یک کارشناس شبکههای اجتماعی تبدیل شویم؟
در راه تبدیل شدن به یک متخصص شبکههای اجتماعی بیشتر نیاز به تجربه عملی دارید، البته دانش نظری نیز ضروری است، اما تجربه برای به دست آوردن مهارت و همچنین تکنیکهای تسلط بر بازاریابی شبکههای اجتماعی ضروری است. جدای از آن، گذراندن دورههای دیجیتال مارکتینگ نیز میتواند در مراحل اولیه کار به شما کمک زیادی کند، اما زمانی که در راس کار قرار گرفتید، تنها چیزی که اهمیت دارد تجربه عملی و عملکرد شماست.
بیائید این سه حوزه مورد نیاز کارشناس شبکه های اجتماعی را مورد بحث قرار دهیم:
1- دانش نظری
برای توسعه دانش نظری در مورد بازاریابی شبکههای اجتماعی، یکی از بهترین راهها خواندن تعداد زیادی پست در وبلاگهای معتبری است.
جدا از این وبلاگها، منابع بسیار مفید دیگری برای یادگیری نحوه تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی شبکههای اجتماعی، دنبال کردن وبلاگهای متعلق به کانالهای شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین و غیره وجود دارد.
همانطور که اشاره کردم، همه کانالهای شبکههای اجتماعی وبلاگهای بومی خود را دارند که در آن نکات بازاریابی مرتبط با پلتفرم خود را به اشتراک میگذارند. این لیست عبارت است از:
- لینکدین
- اینستاگرام
- توئیتر
- فیسبوک
- پینترست
- اسنپ چت
همه اینها منابع عالی برای چگونگی تبدیل شدن به یک بازاریاب شبکههای اجتماعی در آن پلتفرم هستند.
2- تجربه عملی
تجربه عملی در بازاریابی شبکههای اجتماعی را میتوان از راههای زیر به دست آورد:
- آموزش حرفهای کارشناس شبکه های اجتماعی
شرکتهای زیادی هستند که دورههای آموزشی تحت نظر مربیان بازاریابی دیجیتال برگزار میکنند. مزیت آموزش دیدن در یک موسسه آموزشی حرفهای این است که فرد به سرعت و به روشی سازمان یافته به یادگیری میرسد. فرد همچنین تجربه عملی از تمرینهای مختلف بازاریابی شبکههای اجتماعی مانند شناسایی مخاطب هدف، ایجاد کمپین، ایجاد تبلیغات شبکههای اجتماعی، اندازه گیری نتایج و غیره را به دست میآورد و علاوه بر یادگیری، گواهینامه نیز دریافت میکند.
- دورههای آنلاین
یکی دیگر از راههای کسب تجربه عملی، گذراندن دورههای صدور گواهینامه موجود توسط فیسبوک و گوگل است. اگرچه گواهینامههای گوگل ادوردز به خودی خود تحت شبکههای اجتماعی قرار نمیگیرند، اما با این وجود، استفاده از آنها قطعاً شانس یک فرد برای گرفتن شغل کارشناس شبکههای اجتماعی را افزایش میدهد.
- تجربی
هیچ چیز به اندازه تجربه واقعی اجرای کمپینهای بازاریابی شبکههای اجتماعی برای برخی از برندها با ارزش نیست. میتوانید مشاغل شبکههای اجتماعی را در برخی از آژانسهای دیجیتال مارکتینگ یا با برخی از برندها ببینید. تقریباً همه شرکتها این روزها در بازاریابی دیجیتال و به طور خاص در بازاریابی شبکههای اجتماعی سرمایهگذاری میکنند. این امر برای بخش آگاهی از برند شرکتها به یک امر ضروری تبدیل شده است. و به همین دلیل است که آنها یک متخصص شبکههای اجتماعی یا یک متخصص بازاریابی دیجیتال را برای انجام این کار استخدام میکنند.
اگر میخواهید بدانید چگونه میتوانید یک کارشناس شبکههای اجتماعی باشید، بهترین راه اجرای موفقیتآمیز کمپینها و دستیابی به نتایج و اهداف مورد نظر برند با استفاده از شبکههای اجتماعی است!
نکته آخر
هنگامی که به شغل کارشناس شبکه های اجتماعی رسیدید، تمام انرژی خود را برای ایجاد برنامهها و اجرای آن صرف کنید. تا جایی که میتوانید در چارچوب کارفرمای خود باشید تا تکنیکهای جدید و بهتری بیاموزید. همچنین، به مطالعه و یادگیری ادامه دهید و خود را در جریان آخرین تحولات در فضای شبکههای اجتماعی قرار دهید. مهمتر از همه، اندازه گیری نتایج است. همیشه کارهایی را که انجام میدهید، چرا انجام میدهید و چه نتایجی از همین کار میگیرید را پیگیری کنید؟ آیا به عنوان یک حرفهای پیشرفت میکنید؟ آیا به رشد برند/مشتری خود کمک میکنید؟
نتیجه گیری
نکات این پست به شما کمک میکند تا یاد بگیرید چگونه یک متخصص بازاریابی شبکههای اجتماعی شوید. شرکتها یک متخصص شبکههای اجتماعی میخواهند و این نکات به شما کمک میکند تا سریع استخدام شوید. اگر یاد گرفتهاید که چگونه یک بازاریاب شبکههای اجتماعی شوید و دارای تجربه در زمینه شبکههای اجتماعی هستید، برای ما از تجربیاتتان بگوئید.
1 دیدگاه دربارهٔ «کارشناس شبکه های اجتماعی کیست؟»
سلام یک کارشناس شبکه های اجتماعی باید اطلاعات کاملی از شبکه اجتماعی داشته باشه.