کارشناس تولید محتوا (تولید کننده محتوا) کسی است که مطالب سرگرم کننده یا آموزشی ایجاد و از طریق هر رسانه یا کانالی به کاربران منتقل میکند. شغل تولید محتوا بطور ویژه به محتوای دیجیتال مربوط میشود، زیرا بیشترین محتوا در فضای دیجیتال مصرف.میشود
برای درک کامل اینکه یک تولیدکننده محتوا کیست و چه کاری انجام میدهد، ابتدا باید بدانیم «محتوا» چیست.
به هر کجا که نگاه کنید، محتوایی وجود دارد که توسط شخصی ایجاد شده و احتمالاً برای ایجاد آن محتوا پول هم دریافت کرده است. نوشته پشت جعبه شکلات، ایمیلهای ناخواسته، شعار روی تیشرتتان، تکههای خبر صبحگاهی، ویدیویی که در اینستاگرام تماشا کردهاید، متنی که هماکنون در حال خواندن آن هستید؟ همش محتواست
در صنعت نشر، ارتباطات و هنر، محتوا را میتوان به عنوان تمام اطلاعات و تجربیات، مانند نوشتن، گفتار یا سایر هنرهای مختلف تعریف کرد که از طریق یک رسانه برای انتقال ارزش به کاربر نهایی بیان میشود.
اما در تجارت ، محتوا چیزهایی است که کاربران، خوانندگان یا بینندگان از آن ارزش میگیرند.
برای کسبوکارها، تولید محتوا میتواند به معنای ساخت خبرنامه، ایمیل، مواد بازاریابی دیجیتال، بروشور، رسانههای اجتماعی، مقالات، گزارشهای سالانه، تبلیغات، سرمقاله، و ارتباطات شرکت و موارد دیگر باشد.
کارشناس تولید محتوا کیست؟
کارشناس تولید محتوا دارایی ارزشمند یک تیم بازاریابی است. به طور کلی، آنها مسئول ایجاد محتوای قانع کنندهای هستند که در عین حفظ تصویر برند، مخاطبان را درگیر کرده و شما را متمایز میکنند.
انواع مختلفی از کارشناسان تولید محتوا وجود دارد، مانند هنرمندان دنیای دیجیتال، نویسندگان، فیلمبرداران و تصویرگران. آنها بیشتر وقت خود را صرف تولید محتوا میکنند، اما در کنار آن وظایف دیگری شامل برقراری ارتباط با سایر اعضای تیم تولید محتوا، مطالعه ترندهای محتوا و ایجاد تنظیمات در کارشان را نیز دارند. گاهی اوقات هم، آنها مسئول مفهومسازی کمپینهای بازاریابی با همکاری سایر کارکنان بازاریابی هستند.
وظایف یک کارشناس تولید محتوا
بسیاری از کارشناسان تولید محتوا برای انجام مسئولیتهای خود باید مهارتهای خاصی داشته باشند. با نگاهی به رزومهها، میتوانیم رایجترین مهارتها را برای یک کارشناس در این موقعیت مشخص کنیم.
تولید محتوا به عنوان یک زمینه شغلی گسترده، مسئولیتهای آن نیز میتواند بسیار متفاوت باشد، اما بطور خلاصه شامل برخی یا همه موارد زیر میشود:
- نوشتن، ویرایش، وبلاگنویسی و به روزرسانی محتوا برای همه چیز، از بروشورها، و مواد بازاریابی و تبلیغاتی گرفته تا ایمیلها، وب سایتها، وبلاگها و موارد دیگر.
- اطمینان از رعایت بهترین شیوههای سئو برای محتوای دیجیتال، یعنی موتورهای جستجو مانند گوگل باید بتوانند محتوای شما را پیدا کنند.
- ایجاد پستهای شبکههای اجتماعی و مدیریت حسابهای، از جمله پاسخ دادن به نظرات و سوالات کاربران.
- کار با بخشهای مختلف شرکت و به اشتراکگذاری ایدههای محتوا برای کمک به نیازهای محتوایی آنها.
- نظارت بر معیارهای وب سایت و شبکههای اجتماعی.
انواع محتوا که یک کارشناس تولید محتوا باید آنها را بشناسد
- مقالات
- اثر هنری
- محتوای پادکست
- پستهای وبلاگ
- بروشورها
- کتابهای الکترونیکی
- پست الکترونیک
- نمودار یا اینفوگرافیک
- فیلم یا تیزر
- تصاویر گرافیکی
- عکس
- اخبار
- توضیح محصول
- محتوای شبکههای اجتماعی
- کاغذهای سفید یا مقاله بلند
خوشبختانه، برای ایجاد شهرت به عنوان یک کارشناس تولید محتوا، لازم نیست در همه موارد حرفهای باشید یا تجربه داشته باشید. اما باید بر اساس تخصص و نوع محتوا، جایگاه خود را پیدا کنید.
خدمات تولید محتوا
سرویس تولید محتوا یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی تولید محتوا، سئو محتوا تنها چند مورد از خدمات تولید محتوا ebgroup است.
رشتههای تحصیلی برای شغل کارشناس تولید محتوا چیست؟
مدرک لیسانس همیشه شرط لازم برای این نقش نیست، اما داشتن مدرک میتواند مزیت بزرگی برای تصدی این سمت باشد، به خصوص اگر مدرک هنر یا بازاریابی داشته باشید. جدای از آن، یک کارشناس تولید محتوا باید در شبکههای اجتماعی، ارتباطات و بازاریابی نیز ماهر باشد تا بتواند در این نقش موفق شود.
اگر علاقهمند به شغل کارشناس تولید محتوا هستید، یکی از اولین مواردی که باید در نظر بگیرید این است که به چه میزان تحصیلات نیاز دارید. ۷۶.۸ درصد از تولیدکنندگان محتوا دارای مدرک لیسانس هستند. از نظر سطوح تحصیلات عالی، ۷.۱ درصد از تولیدکنندگان محتوا دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. حتی با وجود اینکه اکثر تولیدکنندگان محتوا دارای مدرک دانشگاهی هستند، اما میتوان با مدرک دبیرستان نیزبه یکی از آنها تبدیل شد.
هنگام تحقیق در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک تولیدکننده محتوا، انتخاب رشته مناسب یک گام مهم است.
چرا به محتوا نیاز است؟
اطلاعات و محتوا پادشاه هستند. رسانه بدون محتوا هیچ ارزشی ندارد. یک کانال YouTube بدون ویدیو یا مجله بدون مقاله یا عکس قابل تصور نیست.
بیشتر کسب و کارها ارزش کار با تولیدکنندگان محتوا را درک کردهاند. آنها میبینند که محتوای باکیفیت به کاربران انگیزه میدهد تا اقدامی انجام دهند و میتوانند از طریق تعامل با برند، جامعه آن یا هر دو، جامعه و وفاداری را تقویت کنند.
محبوبترین پلتفرمهایی که یک کارشناس تولید محتوا باید با آنها کار کند
کارشناس تولید محتوا باید بداند که محتوا کجا نشان داده خواهد شد. در اینجا برخی از پلتفرمهای رسانهای اصلی که محتوا را نشر میدهند برای شما نام میبریم:
- سینما
- اینترنت (وبلاگ ها، پادکست ها، وب سایت ها، پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، کتابهای الکترونیکی و غیره)
- رویدادهای زنده (کنفرانس، اجرا و سمینار)
- موارد چاپی (کتاب، بروشور، مجلات، بسته بندی، جزوات و غیره)
- رادیو
- گوشیهای هوشمند (اپلیکیشنها، اینترنت)
- تلویزیون
انواع شرکتهایی که کارشناسان تولید محتوا را استخدام میکنند
- رسانهای (اخبار، سرگرمی)
- شرکتهای خرده فروشی و تجارت الکترونیک
- صنعت مهمانداری (رستورانها، کلوپها، سالن موسیقی)
- برندها (تقریباً همه، از غذا تا مد، دارو، هتل، شهر و بیمارستان)
- بلاگرها/اینفلوئنسرها (برخی از اینفلوئنسرهای حرفهای تیم دارند)
چگونه به یک کارشناس تولید محتوا تبدیل شویم؟
کارشناسان تولید محتوای موفق میدانند که همیشه تقاضا برای نوشتن و تولید بهترین محتوا وجود دارد. پس این موارد را رعایت کنید تا بعنوان کارشناس تولید محتوا شناخته شوید:
۱. در جریان حوزه تخصصی باشید و بمانید
حوزه تخصصی شما هر چه باشد، باید در راس آن باشید، آخرین اخبار را بدانید و روندها را دنبال کنید.
۲. مخاطب خود را بشناسید
هرچه مخاطبان یا مشتری خود را بهتر بشناسید، بهتر میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.
3. از ابزارهای میانبر استفاده کنید که به شما در ایجاد محتوای عالی کمک میکند
تولید محتوا فقط ساختن کلمات نیست. همه چیز از مدیریت شبکههای اجتماعی گرفته تا طراحی بروشور و ایجاد ویدئو میتواند تولید محتوا باشد. اگر از جدیدترین ابزارها استفاده کنید، میدانید که قالبهای آنلاین رایگانی وجود دارند که طراحی گرافیکی سنگین را هم برای شما انجام میدهند، پس دلیلی برای شروع از صفر وجود ندارد.
4. بیشتر بنویسید
نوشتن و تفکر خلاق هسته اصلی یک نویسنده و خالق محتوا است. کارشناسان تولید محتوا عضلاتی هستند که برای چابک ماندن باید مرتباً خم شوند.
5. برای سئو بنویسید
حقیقت این است حتی اگر محتوایی بنویسید که شکسپیر را به گریه بیاندازد، اما وقتی کلمات کلیدی درست را در آن درج نکنید تا در بالای نتایج جستجو بایستید، کسی آن را نخواهد خواند. کلمات کلیدی سئو تضمین کنندهی دیده شدن محتوای شما است و نتایج آن قابل اندازه گیری هستند.
خدمات سئو
سرویس خدمات سئو یکی از سرویسهای شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.
چگونه وارد بازار کار تولید محتوا شویم؟
هنگامی که میدانید چه نوع محتوا و برای کدام نوع صنعت میخواهید تولید کنید ، باید خود را در آنجا و در مقابل مشتریان بالقوه معرفی کنید. چند کاری که برای تبدیل به یک کارشناس تولید محتوای حرفهای باید انجام دهید را آوردهایم:
یک نمونه کار ایجاد کنید
مطمئناً، میتوانید حسابهای شبکههای اجتماعی خود را به مشتریان بالقوه نشان دهید (و اگر عالی هستند، باید آن را انجام دهید). اما حرکت حرفهای ایجاد و به اشتراکگذاری یک نمونه کار دیجیتالیتان است که باید بهترین کار شما را نشان میدهد. اگر کاری برای نمایش ندارید، تعدادی نمونه کار برای مشتریان خیالی ایجاد کنید!
شبکهسازی
فراموش کن که دیگران چه میگویند. کار خود را، چه در نمایشگاه ها، کنفرانس ها، رویدادها، یا هر گردهمایی دیگر در مقابل انواع مشتریانی که میخواهید قرار دهید و در مکانهای مناسب دوستیابی کنید. شبکههای آنلاین اهمیت زیادی دارند. حسابهای شبکههای اجتماعی را که موفق هستند را دنبال کنید و نظر بدهید. پیشنهاد همکاری بدهید. برندهایی را که میخواهید با آنها کار کنید مشخص کنید. ادامه دهید و روابطتان را رشد دهید.
خودت را مطرح کن
منتظر نباشید تا مشاغل به سراغ شما بیایند. در عوض، فعالانه به دنبال فرصت باشید. رستورانی را میشناسید که میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی به آنها کمک کنید یا یک برند دیگر؟ به تقویت تعامل با آنها (بدون پا فشاری) بپردازید.
تسلیم نشو
رشد یک تجارت و یک پایگاه مشتری مستحکم به زمان نیاز دارد. قبل از اینکه انتظار نتیجه را داشته باشید، حداقل شش تا هشت ماه به خودتان فرصت دهید.
شغل کارشناس تولید محتوا مناسب چه افرادی است؟
هرگز زمانی وجود نخواهد داشت که تولید محتوا منسوخ شود. هر سرمایهگذاری که اکنون روی مهارتهای خود انجام دهید نتیجه خواهد داد. تولیدکنندگان محتوا میتوانند به روشهای مختلفی هزینه کارشان را دریافت کنند. بعضی از این روشها:
کار از طریق پروژه، ساعتی یا ماهانه یا به عنوان یک فریلنسر. همچنین ممکن است بعنوان یک کارمند حقوق بگیر باشند.
از دوستان و کارشناسان تولید محتوای اطراف خود بپرسید تا متوجه مبالغی شوید که میتوانید بهطور منطقی اعلام کنید تا مهارتتان را ارزان نفروشید. همچنین با افزایش مهارتهای شما، حقوق شما نیز افزایش مییابد.
از همه مهمتر، بیرون بروید و شروع به تولید محتوا کنید. هرچه بیشتر در مهارت ها، ابزارها و جامعه تولیدکنندگان محتوا غرق شوید، در تولید محتوای حماسی بهتر خواهید بود.
سوالات متداول
فریلنسری یا دورکاری تولید محتوا نوعی از شغل است که در آن شما تعهد میدهید تولید محتوا را برای کارفرما در زمان مشخصی به سرانجام رسانده و تحویل دهید و دستمزد توافقی را دریافت کنید.
وقتی شما نیروی کار آزاد یا فریلنسر باشید هر زمان دوست دارید کار را انجام میدهید. اما این به معنی این نیست که میتوانید کار را تا هر زمان بخواهید به تعویق بیاندازید بلکه با این مزیت میتوانید برنامههای دیگر زندگی خود از جمله تفریح و آموزش و سرگرمی را نیز در کنار کار خود داشته باشید.
2 دیدگاه دربارهٔ «کارشناس تولید محتوا کیست؟»
به نظر من تو یک پروژه باید یک کارشناس تولید محتوا داشته باشیم نه به اسم واقعا کارشناس باشه.
سلام
ممنون از نظرتون