برای اکثر بازاریابان و سازمان ها، متداولترین هدف برای فعالیتهای بازاریابی آنها، فروش بیشتر است. به همین دلیل آنها به دنبال تاکتیک موثر در بازاریابی میباشند.
با این حال، بسیاری از تاکتیکها و استراتژیهای بازاریابی با هدف آنها مطابقت ندارند. بسیاری از بازاریابان تصور میکنند که همه فعالیتهای بازاریابی “مشترک” ، هنگامی که درست انجام شود، در پایان باعث فروش میشوند.
در حالی که حقیقت چیز دیگری است و مطمئناً در بین استراتژیها، تاکتیکی وجود دارد که میتواند تبدیل بهتری نسبت به دیگر استراتژیها داشته باشد.
در این راهنما ما هفت تا از بهترین استراتژیها تاکتیک موثر در بازاریابی را با شما اشتراک میگذاریم و در پایان این مطلب، شما میتوانید یک استراتژی بازاریابی درست تهیه کنید که در فروش بیشتر موثر باشد.
1- ارزش پیشنهادی مطلوب
مشتریان شما محصول یا خدمات شما را خریداری نمیکنند ، بلکه مزایایی که آنها پس از خرید به دست میآورند را مد نظر دارند. بنابراین، گزاره ارزش ارتباط ارزش محصولات شما به چشم انداز شما است و این کلید موفقیت در تبدیل مخاطب به مشتری شما است.
در اصل، گزاره ارزش جمله ای است که:
- مزایای خاص محصولات یا خدمات شما را مشخص میکند (مقدار قابل اندازه گیری)
- توضیح اینکه چگونه محصول یا خدمات شما میتواند مشکلات فعلی مشتریان را برطرف کند یا وضعیت فعلی آنها را بهبود بخشد (ارتباط)
- با برقراری ارتباط با ارزشهای منحصر به فرد خود (تمایز بی نظیر) مشتریان را ترغیب کنید تا محصول / خدمات شما را خریداری کنند و نه از رقبای شما خرید کنند.
- گزاره ارزش شما باید در صفحه اصلی شما قابل مشاهده باشد و به طور ایده آل اولین چیزی که بازدیدکنندگان میبینند گزاره ارزش شما باشد. همچنین ، باید در تمام نقاط اصلی ورود به وب سایت شما بدون سختی به وضوح قابل مشاهده باشد.
با این حال به یاد داشته باشید که گزاره ارزش یک عبارت گیرنده یا شعاری مانند “توپ گلف شماره 1 جهان” نیست.
در اینجا قالب اصلی تاکتیک گزاره ارزش است:
- عنوان: که می تواند شعار یا گرفتن اصطلاحی از شما باشد و باید مورد توجه باشد. شما می توانید به محصول، مشتری و فواید کلیدی اشاره کنید.
- عنوان فرعی: توضیح روشنی درباره آنچه شما، مشتری هدف و اینکه چرا محصول / خدمات میتواند مفید باشد ارائه می دهد. اگر محصول / خدمات به مشکل خاصی رسیدگی میکند، میتوانید آن را نیز ذکر کنید.
- بدنه: میتواند به صورت نقاط گلوله باشد که ویژگیهای اصلی محصول / خدمات را نشان میدهد یا یک پاراگراف ساده.
- تصویری: همگان میگویند تصاویر بلندتر از کلمات هستند. میتوانید عکس محصول خود را نشان دهید، تصویری که پیامهای اصلی شما را برجسته میکند ، یا حتی یک اینفوگرافیک را نشان میدهد.
به یاد داشته باشید که وضوح و دید کلیدهای پیشنهادی با ارزش موفق هستند.
2- هدف قرار دادن مشتریان مناسب
این شاید ظاهراً آشکار باشد، اما بسیاری از بازاریابان نمیتوانند موفق به درک مشتریان ایده آل خود شوند. انتخاب استراتژیک مشتری اصلی شما، با تأکید جدی بر کلمه “اولیه” ، تجارت شما را مشخص میکند.
چرا؟
کسب و کار شما باید همواره هدف خود را براین موضوع قرار دهد که مشتری اصلی را از طریق تمام فعالیتهای تجاری راضی نماید.
بطور مثال آمازون دارای چندین گروه مشتری است: مصرف کنندگان ، ارائه دهندگان محتوا ، فروشندگان و تجارت.
با این حال، رشد و تکامل آنها در طول سالها براساس مشتریهای اصلی آنها صورت گرفته است یعنی مصرف کنندگان. بنابراین اکنون مواردی مانند بررسی دقیق محصولات و نظرات مصرف کننده، حمل و نقل رایگان و غیره را داریم.
یکی از دلایلی که گوگل بر Yahoo! و سایر موتورهای جستجو برتری یافت این است که آنها به خوبی مشتریان خود را هدف قرار دادند: افراد مرفه فن آوری و ویژگیهای جدید متمرکز بر فناوری مانند اندروید، نقشهها و دیگر موارد است.
نتیجه نهایی: مشتریان ایده آل خود را پیدا کنید و از منابع خود برای لذت بردن از آنها استفاده کنید. چطور این کار را بکنیم؟
یک شخصیت خریدار را به عنوان یک الگوی ایدهآل از مشتری خود مورد توجه قرار دهید. پس از آن، تحقیقات گستردهای در مورد رفتار، نیازها، مشکلات و ارزشهای آنها انجام دهید. اکنون میتوانید یک استراتژی جامع برای تخصیص منابع خود برای این مشتری هدف تهیه کنید.
3- بازاریابی محتوا
اگرچه مردم معمولاً پس از خواندن یک محتوا مستقیماً خریدی انجام نمیدهند، اما با استفاده صحیح از بازاریابی محتوا برای تبدیل اهداف مزایای بسیاری وجود دارد.
اول اینکه ، مردم به احتمال زیاد از برندها / شرکتهایی که به آنها اعتماد دارند خرید میکنند و انتشار مستمر مطالب با کیفیت بالا و مناسب یکی از بهترین راههای اثبات اعتبار است.
دوم، بازاریابی محتوا میتواند به طور موثری مشتریان را در مورد مزایای محصول شما و نحوه متفاوت بودن محصول شما با رقبا آشنا کند.
نکته آخر اینکه، بازاریابی محتوا در مقایسه با سایر کانالهای بازاریابی مانند تبلیغات یا شبکههای اجتماعی بسیار مقرون به صرفهتر است.
چگونه می توان از بازاریابی محتوا به طور مؤثر استفاده کرد؟
برای شروع ، محتوای شما باید برای مخاطبانتان قابل مشاهده باشد. بهترین راه برای دستیابی به این هدف استفاده از سئو است تا محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری داشته باشد.
با توجه به اینکه تکنیکهای سئو به تنهایی پیچیده است اما در اینجا مراحل اصلی را به شما میگوئیم:
- از ابزارهای تحقیق درباره کلید واژهها مانند Google Keyword Planner ، Ahrefs و SEMRush استفاده کنید تا کلمات کلیدی مرتبط با برند / محصولتان را پیدا کنید.
- با گوگل در مورد کلمات کلیدی جستجو کنید تا ببینید که محتواهای برتر چگونه نوشته میشوند.
- موضوع (ها) را برای هدف قراردادن کلیدواژه (های) شما در مرحله قبل پیدا کنید.
- محتوای خود را ایجاد کرده و آن را منتشر کنید، اما کار شما به اینجا ختم نمی شود.
- با محتوای خود به عنوان صفحات فرود رفتار کنید و بخشهایی برای ایجاد لینک داشته باشید.
- از بک لینکها استفاده کنید.
علاوه بر سئو ، برای تبلیغ مطالب خود میتوانید از بازاریابی شبکههای اجتماعی (پولی و ارگانیک)، بازاریابی تأثیرگذار (اینفلوئنسر) و تبلیغات پولی استفاده کنید.
بنابراین ، به یاد داشته باشید که برای بازاریابی محتوای مؤثر دو جنبه وجود دارد: بطور مداوم تولید محتوای با کیفیت بالا و تبلیغ آنها.
برای استفاده از خدمات بازاریابی محتوایی اینجا کلیک کنید
4- بازخورد کاربر
در تاکتیک موثر در بازاریابی باید بدانیم همواره مشتریانی هستند که محصول / خدمات شما را خریداری میکنند و بازخورد (صادقانه) آنها بسیار با ارزش است.
گاهی اوقات، ما محصول خودمان را با دید تونلی میبینیم ، و اغلب اوقات ما اشتباهات خود را متوجه نمیشویم یا هیچ عیب و نقصی را در محصول خود مشاهده نمیکنیم.
در این حال، جمع آوری بازخورد صادقانه مشتری میتواند دشوار باشد ، به خصوص اگر شما ابزار لازم را برای این کار و به ویژه برای اتوماسیون مراحل اجرا نکردهاید.
به طورکلی، بازخورد مشتری را از نظرسنجی، ایمیل (از طریق صفحه “تماس با ما” و غیره)، تعامل حضوری، تعامل درشبکههای اجتماعی و بخشهای دیگر دریافت کنید.
چگونه می توانیم بازخورد بیشتری از این کانال ها بگیریم؟
یکی از موثرترین راهها ارائه مشوقها به اشکال مختلف و خودکارسازی روند ارائه پیشنهادات/پرسیدن سؤال است.
از آنها بخواهید به شما بگویند چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی از محصول / خدمات شما دوست ندارند.
در مورد روند فروش شما صحبت کنند: تعداد قدم هایی که برداشته اند و مشکلاتی که با آنها روبرو شده اند.
از آنها بخواهید بگویند در مورد شما چه اطلاعاتی کسب کرده اند و چه بخشی از شرکت شما توجه آنها را به خود جلب کرده است.
همچنین به خاطر داشته باشید که نیازها و درک مشتری شما همیشه در حال تحول است. بنابراین، همچنان از بازخورد بیشتر و بیشتر دست برندارید.
5- رویدادها و مناسبت ها
حتی در عصر دیجیتال و پیشرفته که بیشتر موارد به صورت آنلاین است ، رویدادهای آفلاین هنوز در افزایش فروش شما بسیار مؤثر هستند ، فقط به این دلیل که رویدادها به شما امکان میدهند حضور فیزیکی خود را نشان دهید و شما را قادر میسازد مشتریان را به صورت حضوری ببینید.
رویدادهای شما لزوماً نباید خیلی پیچیده باشند و ایده ما این است که به مشتریان خود چیزهایی را که دوست دارند ارائه دهید.
بنابراین ، دوباره به تحقیقات مشتری و جمعیت شناختی برگردید و سرگرمیها، علاقه ها و ارزشهای آنها را دریابید.
به عنوان مثال ، اگر فهمیدید که اکثر مشتریهای شما عاشق فوتبال هستند، میزبانی از رویدادی را در نظر بگیرید که مشتریان شما بتوانند یک بازی را با هم تماشا کنند.
به طور خلاصه ، بازاریابی رویداد روشی مؤثر برای نگه داشتن نام تجاری و برندتان در صدر ذهن مشتری است.
آمار زیر توسط Bizzabo موارد جالبی را درباره عملکرد بازاریابی رویداد ذکر کرده است. برخی از موارد قابل توجه عبارتند از:
- 63٪ از بازاریابان برای سرمایهگذاری بیشتر در رویدادهای زند ، چه در تعداد رویدادها و چه از نظر بودجه ، برنامه ریزی میکنند
- 80٪ از بازاریابان معتقدند که رویدادهای آفلاین برای موفقیت آنها حیاتی است.
- 80٪ از مدیران C-Suite قصد دارند در آینده سرمایهگذاری بیشتری را در رویدادهای زنده انجام دهند.
- 75٪ از بازاریابان اعتقاد دارند که رویدادهای زنده در سالهای آتی اهمیت فزایندهای پیدا میکنند.
برای اطلاعات بیشتر مطالب را در بخش رویدادها مطالعه نمائید
6- محتوای ویدیویی
در ادامه تاکتیک موثر در بازاریابی ویدئو به عنوان یک رسانه محتوا در چند سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر محبوبیت بوده است.
با این وجود، دلایل زیادی برای پیادهسازی محتوای ویدیویی در سایت شما وجود دارد، اما بزرگترین این است که در ترغیب خرید بسیار موثر است. مطالعات حتی حاکی از آن است که فیلمبرداری در صفحه فرود میتواند بیش از 80٪ به افزایش تبدیل خرید کمک کند.
بنابراین، چگونه می توانیم از ویدئو برای هدایت تبدیلهای بیشتر استفاده کنیم؟ در اینجا چند ایده برای شما آورده شده است:
- به عنوان یک قانون کلی، شکل نگهداری مشتری را در 10٪ یا 20٪ اول فیلم خود قرار دهید.
- یک آموزش ویدئویی که ویژگیهای اصلی محصول / خدمات شما را برجسته می کند ، همیشه مؤثر است و همچنین مطالب پشت صحنه مانند ساخت محصول شما یا ویترین تیم شما جذاب خواهد بود.
- از یک تصویر کوچک جالب استفاده کنید. به طور کلی، یک تصویر کوچک نشانگر یک انسان بهتر است.
- ویدیوی خود را کوتاه و جامع و یا حداقل اگر نسبتاً طولانی باشد، مخاطبان خود را با بخش سرگرمکننده نگه دارید. به طور کلی ، باید در اولین دقیقه توجه مخاطبان را به خود جلب کنید.
7- Upsell و Cross Sell
مطمئناً بدست آوردن فروش واقعی سختترین جنبه نه تنها فعالیتهای بازاریابی شما، بلکه برای کلیه مشاغل است. بنابراین، با هر فروش ما باید تلاش کنیم تا از طریق خرید و فروش متقابل حداکثر درآمد و سود را کسب کنیم.
فروش، در اصل ارائه نسخه بهتری از خود محصول برای قیمت بالاتر است. این امر به ویژه برای نرم افزارها و محصولات دیجیتال متداول است.
در حالی که افزایش فروش و فروش متقابل در برخی کسب و کارها نسبت به سایرین رایج است، اما تقریباً در هر تجارتی به راحتی قابل استفاده است و در بهبود خط پایین قیف بسیار مؤثر است.
همچنین، فروش و فروش متقابل میتواند به طور غیر مستقیم مشتری شما را حفظ کند.
سخن پایانی
این هفت تاکتیک بازاریابی برای افزایش تبدیل خرید به هیچ وجه تنها موارد موجود نیست. با این حال، آنها تا حدودی از مؤثرترین تاکتیکها در جلب چشماندازها هستند و درآمد بیشتری از هریک از آنها کسب میگردد.
به خاطر داشته باشید که هرکدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای رسیدن به موفقیت بیشتر ممکن است لازم باشد چندین مورد از آنها را ترکیب کنید.
همچنین، با یک اتفاق معمول نتایج فروش شما به حداکثر نمی رسد، پس وب سایت شما باید به اندازه کافی بهینهسازی شود.
2 دیدگاه دربارهٔ «7 تاکتیک موثر در بازاریابی و افزایش فروش»
برای افزایش فروش و خدمات باید بهترین راه ها را انتخاب کرد تا موفقیت داشته باشیم.
بله البته با برنامه ریزی