بر اساس گزارش جدید موسسه Forrester، در حال حاضر بیش از ۵۳ درصد تصمیمگیریهای مرتبط با شرکتهای خدماتی در جهان با محوریت نوآوری ها و تکنولوژیهای مدیریتی نوآورانه صورت میپذیرد. علاوه بر این بر اساس این گزارش، بیش از ۹۰ درصد مدیران معتقدند که نوآوری کسب و کارها، کلیدیترین عامل موفقیت شرکتها و مدیران در دنیای کسب و کار به حساب میآید.
- 3 دلیل که نوآوری برای کسب و کارها مهم است
- خطرات نوآوری برای کسب و کارها
- ایده های مهم برای تقویت نوآوری در کسب و کارها
- ایده شماره ۱: همه کارکنان را درگیر نوآوری کنید
- ایده شماره ۲: کارکنان را به سمت نوآوری هل ندهید، بلکه آنها را بکشانید
- ایده شماره ۳: فرهنگ نوآوری را در سازمان شکل دهید
- ایده شماره ۴: یک سامانه دیجیتالی نوآوری ایجاد کنید
- ایده شماره ۵: در مورد نوآوری شفافسازی کنید
- ایده شماره ۶: به نوآوری و نوآوران پاداش دهید
3 دلیل که نوآوری برای کسب و کارها مهم است
نوآوری بخش کلیدی داشتن یک کسب و کار موفق است. می تواند به شما کمک کند:
نوآوری کسب و کار شما را رشد می دهد.
رشد کسب و کار در نهایت به معنای افزایش سود شماست. نوآوری موفق به شما این امکان را می دهد که به کسب و کار خود ارزش بیافزایید تا بتوانید سود خود را افزایش دهید—اگر به خوبی نوآوری نکنید، کسب و کار شما فلات خواهد شد.
نوآوری به شما کمک می کند از رقبا جلوتر بمانید.
با جهانی شدن و بازاری که به سرعت در حال تغییر است، کسب و کارهای رقیب بیش از هر زمان دیگری وجود دارد. تفکر نوآورانه می تواند به شما کمک کند تا بازار را پیش بینی کنید و با نیازهای مشتری همراه باشید. اگر کسبوکار شما نوآوری نداشته باشد، شرکتهای نوآوری را میبینید که ایدههای جدیدی را به بازار میآورند، و باید برای ادامه دادن تلاش کنید.
نوآوری به شما کمک می کند از فناوری های جدید بهره ببرید.
فناوری (و به ویژه هوش مصنوعی) سریعتر از همیشه در حال پیشرفت است، به این معنی که ممکن است فناوری های جدید و کارآمدتری برای تولید محصولات بهتر، ارائه خدمات شما، بازاریابی کسب و کار یا ردیابی عملکرد شما با تجزیه و تحلیل وجود داشته باشد. با بهره گیری از این فناوری های جدید برای نوآوری در فرآیند، می توانید کسب و کار خود را بهینه کنید و نسبت به رقبای خود مزیت رقابتی کسب کنید.
خطرات نوآوری برای کسب و کارها
نوآوری یک موفقیت تضمین شونده نیست. عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است از موفقیت نوآوری جلوگیری کند، و شما باید قبل از انجام جهش آنها را در نظر داشته باشید:
هزینه نوآوری:
فناوری جدید، کارکنان متخصص، تغییرات عظیم در هویت کسب و کار شما – نوآوری می تواند یک کار بسیار گران قیمت باشد، و از آنجایی که افزایش سود تضمین نشده است، می تواند مخاطره آمیز باشد. در طول فرآیند نوآوری، شما باید به هزینه های سنجیده شده در برابر سود بالقوه فکر کنید و بهترین تصمیم را بگیرید. این سوال را از خود بپرسید: آیا این کار ارزش ایجاد می کند؟
زمانبندی نوآوری:
نوآوری زمان میبرد و زمانی که صرف نوآوری میکنید، زمانی است که برای تمرکز بر محصولات، بازاریابی و فروش فعلیتان استفاده نمیکنید. اگر نتوانید نوآوری های خود را به سرعت و کارآمد پیاده سازی کنید، ممکن است خطر عدم تحقق سهمیه های و عقب افتادن از برنامه خود را داشته باشید. یعنی از دست دادن سود و اعتماد مشتریان و سرمایه گذاران.
بیثباتی نوآوری:
تولید ایدههای نوآورانه میتواند هیجانانگیز باشد. اما اگر کسبوکارها دائماً نوآوریهای عظیمی انجام میدهند، ممکن است هرگز هویت یا بازار ثابتی پیدا نکنند. و برای مشتریان، سرمایهگذاران و کارمندان سخت خواهد بود که با تغییرات خود همراه شوند. همه چیز در مورد مدیریت نوآوری است. یک هویت تجاری پایدار برای کسب سود مهم است. بنابراین بسیار مهم است که نوآوری های جدید خود را با دقت و عمد انتخاب کنید. نه اینکه به هر چیز جدیدی که سر راهتان قرار می گیرد بله بگویید.
ایده های مهم برای تقویت نوآوری در کسب و کارها
حال سوال اینجاست که چگونه و با چه روشهایی میتوان خون نوآورمحور را به رگهای سازمان تزریق و از موج نوآوریهای شکل گرفته نهایت استفاده را برد. در ادامه به ایدههایی برای مدیریت موفق نوآوریها در سازمان اشاره خواهد شد.
ایده شماره ۱: همه کارکنان را درگیر نوآوری کنید
اگر میخواهید این فرهنگ را در شرکتتان جا بیندازید، لازم است که تمام کارکنان تان وارد گود شوند.
یکی از اشتباهات رایج در میان مدیران در زمینه نوآوری این است که آنها همه کارکنان شان را وادار به شرکت در جلسات توفان فکری و ایدهپردازیهای نوآورانه میکنند. حال آنکه این کار کاملا اشتباه است و کارآیی کل فرآیند را پایین میآورد. به جای این کار بهتر است زمینه مساعدی برای شکلگیری گفتوگوهای هدفمند در زمینه نوآوری بهطور روزمره فراهم کنید. این کار برای این بسترسازی حساس و کلیدی، نقش مدیر حیاتی است.
ایده شماره ۲: کارکنان را به سمت نوآوری هل ندهید، بلکه آنها را بکشانید
شاه کلید نوآوری، مشارکت فعال کارکنان است و برای چرخاندن این شاه کلید باید به کارکنان نشان داد که نوآوری تا چه حد میتواند در موفقیتهای کاری آنها تاثیرگذار باشد. برای این کار میتوانید هم اهمیت و حساسیت را برای آنها به اثبات برسانید و هم پتانسیلهای غنی نهفته در نوآوری را برای افزایش بهرهوری و رشد فردی و سازمانی برای آنها آشکار کنید.
ایده شماره ۳: فرهنگ نوآوری را در سازمان شکل دهید
نوآوری چیزی نیست که یکشبه اتفاق بیفتد و برای شکلگیری و گسترش آن نیاز به فرهنگسازی است. بنابراین مدیران باید به سمت ایجاد و تقویت فرهنگ آن گام بردارند و برای این کار باید کمپین نوآوری به راه بیندازند.
استفاده از شبکههای اجتماعی، ایمیل، انتشار خبرنامه نوآوری و تبلیغات میدانی با محوریت نوآوری میتواند در این مسیر، موثر و مفید باشد.
ایده شماره ۴: یک سامانه دیجیتالی نوآوری ایجاد کنید
کارکنان و مدیران به دلایل مختلف ممکن است نتوانند ایدههای نوآورانه خود را با مدیران ارشد سازمان در میان بگذارند. بنابراین لازم است یک پلتفرم ویژه در شبکه داخلی شرکت یا سازمان ایجاد شود که در آن افراد بتوانند بهصورت غیرحضوری ایدهها، نظرات و بازخوردهای نوآورانه شان را منعکس کنند.
ایده شماره ۵: در مورد نوآوری شفافسازی کنید
تجربه نشان داده که شفافیت و اطلاعرسانی دقیق در مورد نوآوری بهطور حتم به گسترش فرهنگ نوآوری در سازمان کمک میکند. بنابر این باید تمام کارکنان بهطور کامل بدانند که چه ایدههای نوآورانهای در سازمان مطرح شده و با آنها چه برخوردی شده است.
ایده شماره ۶: به نوآوری و نوآوران پاداش دهید
تشویق نوآوران در درون سازمان به شکلهای مختلف از نان شب هم واجبتر است. چراکه افراد نوآوری که بهصورت داوطلبانه اقدام به ایدهپردازیهای نوآورانه کرده و پیگیر پروژههای نوآورانه خود و دیگران هستند در صورتی که مورد بیاعتنایی قرار گیرند و تشویق نشوند دیر یا زود دلسرد شده و دست از نوآوری و ایدهپردازی نوآورانه برخواهند داشت.
منبع: مجله HRT