چگونه یک رهبر خوب در تیم باشیم

در مشاغل کنونی که در آن هر کارمند از نزدیک مورد سنجش قرار می گیرد ، برای اینکه قادر باشید یک کار موثر انجام دهید، رهبری تیم بسیار مهم است.

رهبر بودن در یک تیم خوب مستلزم گوش دادن و برقراری ارتباط با تیم خود ، احترام گذاشتن به ایده ها و حرف های دیگران و بالا بردن روحیه است. با یک نگرش مثبت ، کمی خلاقیت و یک ذهن آزاد ، می توانید یک تیم سرآمد داشته باشید.

1. سلسله مراتب ایجاد کنید

رهبران ناکارآمد تیم، افرادی هستند که کارکنان را در اطراف خود جمع می کند و آنها را وادار می نماید که به وی احترام بگذارند. همچنین رهبران ناکارآمد تیم افرادی هستند که یک سلسله مراتب شفاف را در کل تیم ایجاد نمی کنند. اگر رهبر باشید ، در صدر قرار دارید. قدرت حرف آخر را در مورد چیزها دارید و نقش خود را به تیم القا می کنید.

• با تیم خود جلسه‌ای برگزار کنید ، به خصوص اگر تازه وارد تیم شده اید یا تیم شما به تازگی تأسیس شده است. در طول جلسه ، با تیم خود درمورد نقش همه صحبت کنید و درباره اینکه چه کسی به چه کسی گزارش می دهد، واضح سخت بگوئید.
• ترسیم نقشه ای که نام و عنوان هرکسی را بر روی آن ذکر شده باشد. نقشه شما باید سلسله مراتبی داشته باشد که شما و نقش شما را در بالای آن نشان دهد ، چه کسی مستقیماً به شما گزارش می دهد ، و غیره.
• همچنین این نکته را روشن کنید که قصد دارید به نقش های همه احترام بگذارید و تصدیق کنید که هر یک برای تیم موفق شما چقدر مهم و حیاتی است.

2. وقت تان را صرف رهبری کنید

این نه تنها به معنای برقراری ارتباط مکرر و باز با تیم خود و کمک به پاسخگویی به هرگونه سؤال است. بلکه به معنای شفافیت و رفع هرگونه مشکل است و اینکه شما باید سخت ترین و اغلب طولانی ترین کارها را انجام دهید.

• یک رهبر بد پروژه و وظایف را به اعضای افراد واگذار و خود زود به خانه می رود. اما یک رهبر خوب دائماً از اینکه همه تیم در مسیر درست و سازمان یافته اند اطمینان حاصل می کند و از این کار خسته نمی شود.
• خود را در صورت نیاز در اختیار تیم قرار دهید. شما باید مرزهایی را تعیین کنید که همه به آن پایبند باشند. تیم شما باید در صورت لزوم بتواند با شما ارتباط برقرار کند ، اما نه هر بار که سوالی پیش می آید. برای این کار از زنجیره دستورات و برای تعیین مرزهای خود از سلسله مراتب استفاده کنید.
• علاوه بر این ، محدودیت هایی را هم برای حجم کاری خود و هم برای تیم خود تعیین کنید. قبل از قبول سمت رهبری ، مسئولیت خود را با رئیس خود دوباره بررسی کنید تا بتوانید کاملا در اختیار تیم باشید. سپس همین کار را برای تیم خود انجام دهید.
• به عنوان نفر اول تیم ، ممکن است شما دیرتر از تیم خود به منزل بروید و زودتر یا حتی آخر هفته ها به محل کار بروید و هدف شما این است که مانع از انجام این کار در کل تیم شوید. محدودیت هایی برای حجم کاری را برای تیم خود اختصاص دهید و آنها نیز از آن پیروی کنند. این امر باعث می‌شود تا اعضای تیم شما دچار خستگی زیاد نشوند یا بیش از حد تحت فشار قرار نگیرند.

3. خودتان مثال رهبری باشید

این شبیه به زمان گذاشتن برای رهبری تیم است. شما به عنوان یک رهبر تیم ممکن است قدرت بیشتری داشته باشید ، یک شخص بزرگتر و یک یا دو روز تعطیلات اضافی داشته باشید ، اما شما نیز مسئولیت بیشتری دارید. اشتباهات تیم شما در نهایت برعهده و مسئولیت آن با شماست.

• با احترام یکسان با همه افراد تیم خود رفتار کنید. ارتباطی صریح و صادقانه برقرار کنید و به تیم خود نشان دهید که برای حل مشکلات و یا انجام هرگونه مساله لازم که برای تیم مفید باشد ، اینجا هستید.
• به سایر تیم ها و افراد سایر بخش ها احترام بگذارید. هرگز از افراد یا بخش های دیگر به ویژه در اطراف تیم انتقاد نکنید. از این گذشته ، اگر تیم شما ببیند که شما به روشی یکسان رفتار می کنید ، اعضا فکر خواهند کرد که رفتار مشابهی ندارید. نه تنها این نوع رفتار بی احترامی و غیرحرفه ای است ، بلکه به خودتان بازخواهد گشت.

4. نماینده داشته باشید

اگرچه کار شما فقط واگذاری کار به دیگران نیست ، اما بخشی از اختیارات خود به عنوان رهبر یک تیم خوب در صورت لزوم به کسی واگذار کنید که می داند چه موقع باید وظایف خاصی انجام دهد. این شخص باید بداند آنچه را که از همه انتظار می رود انجام دهد و این موضوع را برایش روشن کنید. به تیم خود اعتماد کنید تا کار مورد نظر خود را انجام دهد.
همچنین قاطع باشید. اگر بتوانید تصمیمات سریع و آگاهانه بگیرید ، افراد بیشتر از شما پیروی می کنند و احترام می گذارند. وقتی تعلل می کنید و تیم شما چنین چیزی را می بیند آن را ضعف شما خواهند دانست. شما برای رهبری و تصمیم گیری در آنجا هستید ، بنابراین آماده باشید تا این کار را انجام دهید.
• اگر قرار است تصمیمی بگیرید که بخشی از تیم را تحت تأثیر قرار می دهد و یا تمام اطلاعات لازم برای تصمیم گیری آگاهانه را در اختیار ندارید ، به داخل تیم خود بروید. گزارش و یا به روزرسانی وضعیت را در بخشی از پروژه بخواهید، این می تواند در تصمیم گیری به شما کمک کند. همچنین در مورد گزینه های خود با تیم صحبت کنید .

5. مدیریت پروژه ها، رهبری افراد

در نهایت در تعریف رهبری خوب: رهبر خوب بودن این است که بدانید چگونه بین مدیریت تمام پروژه هایی که تیم شما روی آن کار می کند و هدایت تیمی که روی آن پروژه ها کار می کند ، تفاوت قائل شوید. در حالی که شما باید بر همه پروژه ها نظارت داشته باشید ، باید به تیم خود نیزاجازه دهید که کارهایی را انجام دهد، چرا که اعضای تیم برای انجام آن کار استخدام شده اند.
• مدیریت وظیفه محور تر است ، پیگیری جلسات و رویدادها ، ایجاد و حفظ همه برنامه ها و ایجاد فرصت و زمان مناسب برای انجام صحیح کارها.
• هدایت تیم شما نیازمند پشتیبانی و ایجاد انگیزه در اعضای تیم برای انجام کارهای محوله است. یک رهبر خوب بر روی کارها ریز نمی شود و به اعضای تیم می گوید که چگونه همه کارها را انجام دهند. درعوض ، از اعضای تیم خود الهام بگیرید و به آنها انگیزه دهید تا از ایده ها و روش هایی که برای هر فرد بهتر است استفاده کنند.

6. با رهبری خوب احترام را بدست بیاورید و آن را درخواست نکنید.

به احتمال زیاد ، شما نقش خود را در موقعیت رهبری خوب به دست آورده اید. این سمت به شما داده نشده است زیرا این حق شما بوده است. شما مسئولیت تیم را بر عهده دارید، موقعیت شما به عنوان رهبر باید مورد احترام اعضای تیم شما باشد.
بعنوان یک عضو مطمئن و صالح در تیم احترام کسب کنید. نسبت به تیم خود به عنوان فرد کل و نسبت به هر یک از اعضای به صورت جداگانه رفتار مثبتی داشته باشید. به تیم خود گوش فرا دهید و حرف همه را بشنوید.
بعضی اوقات مجبور خواهید بود در حرکت خلاق باشید و تصمیم بصری بگیرید. این تصمیم ممکن است همیشه آن چیزی نباشد که همه افراد در تیم شما می خواهند. به طور واضح توضیح دهید که چرا تصمیمی را گرفته اید و از تیم خود بخواهید نظر یا بازخورد بدهند.

به آنچه تیم شما گفته است گوش دهید و خودتان را سر راه ایده ها قرار دهید. وقتی همه بدانند که هر عقیده دارای ارزش و نظر است ، مردم تمایل بیشتری به پذیرش نقش رهبری شما خواهند داشت.
به برنامه ها ادامه دهید اگر تیم شما احساس کند برنامه های کاری‌شان قابل اجرا نیستند و یا رعایت نمی شوند، این می تواند بر روحیه و نظر تیم درباره شما به عنوان یک رهبر تأثیر بگذارد. به همه فرصت دهید تا زندگی شخصی داشته باشند. مرتباً در مورد برنامه های هفتگی صحبت کنید، و برای مرتب کردن هفته، دوشنبه ها جلسه برگزار کنید.

علاوه بر این ، زمان کافی برای یک پروژه به تیم خود اختصاص دهید. اگر به دلیل اینکه کار دیگری بوجود آمده است یک کار را به تعویق بیاندازید، می تواند باعث درگیری شود. دقایقی که می دانید یک کار باید انجام شود، به تیم خود اطلاع دهید.
اگر یک کار یا پروژه اضطراری از بخش دیگری یا رئیس شما مطرح شود، وظیفه شما به عنوان رهبری خوب این است که گاهی اوقات مقابله کنید. شما می بایست اولین خط دفاعی تیم خود در برابر سایر بخش ها باشید.

به دیگران گوش دهید. حتی اگر شما سرپرست تیم هستید و تصمیم گیری با شماست، باید نظرات و ایده های تیم خود را هر زمان ممکن بدست آورید. سعی کنید هر زمان که امکان پذیر است این نظرات را یادداشت کنید. پیشنهادات در مورد چگونگی حل مسئله خاص یا انجام یک کار را تشویق کنید.
پیشنهادات دیگران را در نظر بگیرید. وقتی کسی ایده ای به شما می دهد ، روی آن کار کنید. به این فکر کنید که چگونه می توانید آن ایده را جلو ببرید.

7. یک رهبری خوب کسی است که گوش می دهد و فقط صحبت نمی کند. به تیم نشان دهید که انعطاف پذیر هستید.

اگر کسی راه حل یا ایده ای را پیشنهاد کرد ، با گفتن اینکه قبلاً آن رویکرد خاص را امتحان کرده اید ، آن را سخیف نکنید. از اظهارات “بله ، اما” نیز باید اجتناب شود. به جای کوچک نشان دادن یک ایده ، دوباره به آن فکر کنید ، شاید هم اکنون بتواند کار کند اما قبل از این کار نمی کرد.
با تیم خود صحبت کنید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد یک ایده سؤال کنید. شغل شما به عنوان یک رهبر به معنای کوچک کردن ایده نیست ، این ایده ها به شما کمک می کند تا تیم خودشان یک راه حل را پیدا کنند.

کلا اگر برخی افراد کمی از یک پروژه یا کار عقب هستند ، به آنها کمک کنید. یک نگرش مثبت داشته باشید و مدتی را با فرد سپری کنید تا ارزیابی کنید که چه مشکلی وجود دارد. مهم نیست که مهارت یا سطح آنها چیست، راهی را برای همه پیدا کنید.
اگر به کسی که کار سختی را انجام می دهد ، کمک می کنید ، فقط نشان ندهید که چگونه این کار را انجام دهد.چرا که باعث اعتراض وی خواهد شد و به اعضای تیم شما در یادگیری کمکی نکرده اید و نگفته اید چگونه خودشان این کار را انجام دهند ، همچنین ممکن است روحیه تیم را هم پایین بیاورد. هیچ کس نمی خواهد احساس ناتوانی یا ناکافی بودن داشته باشد.
مثبت بمانید و از فرصت کمک استقبال می کنید. هیجان زده باشید که عضو تیم شما می خواهد یاد بگیرد و پیشرفت کند. اعضای تیم را از طریق مراحل انجام یک کار رسد کنید. اگر مشغول کار هستید ، زمانی را صرف کمک به برنامه ریزی کنید.

8. تیم خود را تشویق کنید.

بعضی اوقات افراد می توانند چیزی را امتحان کنند و این جایی است که رهبر وارد می شود. شما باید اعضای تیم خود را تشویق کنید. به تیم خود نشان دهید که کار حتی اگر مشکل باشد ، امکان پذیر است و سعی کنید آن را سرگرم کننده کنید. نتایج مثبت کار فرد را جشن بگیرید. اشتیاق مسری است. اگر هیجان زده شوید ، احتمالاً تیم شما از این پروژه هیجان زده است. اگر تیم شما به شما احترام بگذارد و به شما بعنوان یک رهبر نگاه کند ، هیجان و تشویق شما باعث افزایش خلاقیت و تمایل به عملکرد خوب خواهد شد.

تیم خود را برای یک کار خوب آماده کنید ، حتی اگر کوچک باشد ، تائیدشان کنید. تعارف و اذعانات کوچک می تواند از بزرگترها مؤثرتر باشد. حتی اگر با افزایش حقوق نمی توانید پاداش خوبی بدهید ، قدردانی کلامی اثر زیادی را به همراه دارد. اگر تیم شما کار بزرگی انجام می دهد ، برای جشن گرفتن کار سخت ، همه را برای صرف ناهار بیرون ببرید. در طول ناهار ، وقت خود را برای برقراری ارتباط با همه در سطح شخصی بگذارید. کار را برای دفتر بگذارید. با اعضای تیم خود در خارج از کار آشنا شوید.
یک “تشکر” ساده از شما اثر زیادی می گذرد. گرفتن یک یا دو ثانیه برای متوقف کردن و تشکر از اعضای تیم نشان می دهد شما یک رهبر هستید که به تیم خود اهمیت می دهید و به آن اعتماد دارید.

در بحث رهبری تیم خوب باید بتواند تیم را به درستی راهنمایی کند.

9. بدانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنید.

اگر اعضای تیم شما به اندازه شما راه را ندانند ، چگونه باید بفهمند که چه کاری انجام دهند؟ به عنوان رهبری تیم ، ابتدا باید تحقیق انجام دهید ، بیشترین اطلاعات را در مورد یک پروژه بدست آورید و بدانید که وظایف را به چه کسانی اختصاص دهید.

• تحقیقات را در مورد یک موضوع یا پروژه به گونه ای انجام دهید که وقتی زمان هدایت تیم فرا رسید، آنها را به خوبی هدایت کنید و تمام دانش لازم را برای پاسخ به سوالات و بحث در مورد ایده ها داشته باشید.

• به تیم خود توجه کنید. به هر عضو گوش فرا دهید و به نقاط قوت و مهارت های فردی همه توجه کنید. هنگام واگذاری وظایف و نقش ها ، باید بتوانید وظیفه مناسب را به شخص مناسب واگذار کنید.

• با یادگیری همه چیز در مورد تیم خود و پروژه هایی که در حال کار بر روی آنها هستید ، می توانید یک شخصیت به تیم خود بدهید تا کارآمدتر باشند.

10. از رهبری تیم خود لذت ببرید.

حتی اگر می دانید که رهبران مجبورند مسائل را جدی بگیرند ، دلیلی ندارد که نتوانید از آن لذت ببرید. فقط زیاد دور نشوید با توجه به روحیه تیم ، جدی بودن کار را در دست داشته باشید.

• بعضی اوقات ، ممکن است روز بدی داشته باشید. همین مسئله برای همه افراد تیم شما نیز صادق است. اگر یک عضو در یک کار گم شد یا ناامید شد، این زمان شما برای درخشش است. برای کمک به اعضای تیم خود از شخصیت عالی و حس شوخ طبعی خود استفاده کنید. درمورد اینکه چه چیزی باعث استرس شده است بحث کنید و به همکار خود در یافتن راه حل کمک کنید.

• کمک به تیم شما بخش سرگرم کننده کار است. تمام برنامه ریزی ها ، انجام وظایف و اطمینان از همه چیز به موقع و استانداردها به پایان می رسد. از لحظاتی لذت ببرید که برای کمک به شخصی در رابطه با چیزی هستید.

11. به مسائل روحی تیم توجه کنید.

یک تیم تحقیر شده عملکردی نخواهد داشت. شما باید روح مثبت را به تیم اضافه کنید، اهداف را روشن کنید، نشان دهید چگونه کار امکان پذیر و ممکن است. هیچ کس برای یک هدف غیرممکن کار نخواهد کرد.

• اگر روحیه تیم کم است ، تیم را تشویق به گفتگوی آزاد راجع به دلایل کنید. ممکن است مشکل در کل یک شرکت بزرگ باشد و نتوانید به سرعت برطرف کنید. اما حداقل می توانید ایده های خلاقانه ای برای کمک به تیم خود ارائه دهید ، حتی در یک سطح کوچک.

• جلسات پیاده روی برقرار کنید. هیچ کس دوست ندارد در یک اتاق پر از بحث و گفتگو درباره جزئیات و پیچ و مهره های یک پروژه صحبت کند. در حال حرکت ، خون جاری می شود و در نتیجه ایده های عالی به وضوح می رسد. اگر می توانید ، تیم خود را در یک جلسه پیاده روی خارج از دفتر ببرید.

• بازی ها را به عنوان پاداش یا به عنوان راهی برای طوفان فکری انجام دهید. یا در حالی که جلسه ای دارید برای بحث در مورد اهداف ، توپ را به اطراف پرتاب کنید.

• اهداف تیم سرگرم کننده را تنظیم کنید و آن اهداف را با پاداش همراه کنید. شما ممکن است اهداف پروژه و اهداف گسترده ای را برای تیم خود داشته باشید که باید تیم شما به آن برسد، اما می توانید خودتان نیز به این نتیجه برسید. شاید شما هدفی را تعیین کنید که تیم شما مجبور باشد بخشی از یک پروژه را تا یک تاریخ مشخص تکمیل کند. اگر تیم موفق شد شما پس از کار یک نوشیدنی میهمان کنید، یا با آنها یک روز به مسافرت در جایی بروید که سرگرم کننده باشد اما بتواند به پروژه کمک کند. این همیشه اتفاق نخواهد افتاد، اما اگر در یک محیط خلاقانه تر کار کنید، ممکن است بتوانید تیم خود را برای پیگیری روابط یا تحقیق درباره مواردی که مربوط به کار شما است ، به سر می برد.

• بلافاصله ناامیدی را از تیم برطرف کنید. اگر می دانید کسی ناراضی یا ناراحت است، صبر نکنید تا اوضاع بدتر شود. با آن شخص صحبت کنید و با هم روی یک راه حل کار کنید. این نه تنها نشان می دهد که توجه می کنید بلکه به آن اهمیت می دهید.

اقتباس از: ویکی‌چگونه (wikiHow)

5/5 - (13 امتیاز)

اشتراک گذاری

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه یک رهبر خوب در تیم باشیم»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟