ناکامی سیستم اطلاعاتی در شرکت ها به چه دلیل است؟

–الف) معرفی کوتاه سیستم اطلاعاتی شرکت ، اهداف سیستم و محدوده اجرای آن

–ب) استقرار این سیستم اطلاعاتی طبق این شواهد دچار شکست گردید: ….

ناکامی سیستم اطلاعاتی پروژه نصب شده در شرکت پروژه محور

خوب ابتدا بهتر است خود مفهوم سیستم اطلاعاتی پروژه را مطابق استاندارد درک کنیم .

مطابق تعریف ارائه شده در واژه نامه  پی . ام .باک ویرایش سال 2008یک سیستم اطلاعاتی پروژه عبارت است از :یک سیستم که از ابزارها و روشهایی جهت جمع آوری – یکپارچه سازی و انتشار خروجی های فرآیندهای مدیریت پروژه استفاده میکند . 

این سیستم برای پشتیبانی تمامی جنبه های پروژه از شروع تا خاتمه مورد استفاده قرار میگیرد و شامل هم سیستمهای دستی و هم خودکار می باشد . متاسفانه این موضوع نیز مانند اکثر موضوعات مرتبط به مدیریت پروژه از لحاظ تئوری بسیار خوب رشد کرده ولی از لحاظ اجرا ،نتیجه به هیچ عنوان رضایت بخش نیست .

نوع ناکامی این سیستم را میتوان ناکامی انتظار دانست موارد زیر را می توان دلایل شکست سیستم اطلاعاتی پروژه در شرکت پروژه محور دانست .

  • عدم درک صحیح از مفهوم سیستم اطلاعاتی پروژه

خوب تعریف فوق ،خیلی تعریف پیچیده ای نیست ، پس مشکل کجاست .

  • ایجاد داده ها بجای جمع آوری و یکپارچه سازی :

عمده افراد بجای درک کلمه جمع آوری ، یکپارچه سازی و انتشار ، آنرا با کلمه ایجاد عوض می کنند و بنابراین از یک سیستم اطلاعاتی پروژه توقع دارند که خود ایجاد کننده اطلاعات باشد و چون درک غلطی در مورد یکپارچه سازی اطلاعات دارند آنرا با کلمه نرم افزار یکپارچه اشتباه میگیرند و عمدتا اکثر افراد یا سازمانهایی که بعنوان طراح یا مشاور سیستم اطلاعاتی پروژه مشغولند یک پیشنهاد عجیب به شما میدهند.

“ما نرم افزاری نوشته ایم که تمام حوزه های مدیریت پروژه را پوشش میدهد و تمام اطلاعات مورد نیاز یک پروژه را ایجاد میکند ”

یک نرم افزار بسیار بزرگ که باید روی سرور شبکه شما بارگذاری شود و از مکاتبات ساده تا برنامه ریزی های پیچیده را درون خود دارد که البته با هزینه بالایی باید خریداری شود و زمان زیادی هم برای آموزش میخواهد و البته نتیجه نیز از قبل مشخص است اجرای نصف و نیمه یک سیستم ، بدلیل اینکه اجازه نمی دهد شما براحتی و با ابزاری که نیاز دارید کار خود را انجام دهید .

  • خودکار شدن کامل فرآیند :

با اینکه در تعریف سیستم اطلاعاتی پروژه بطور مشخص ذکر شده که  شامل سیستمهای دستی و هم خودکار میباشد اکثر سازمانها کلمه دستی را فراموش و حذف میکنند و اصرار بر خودکار کردن همه فرایندها دارند که در عمل شدنی نیست 

  • استفاده از نرم افزارهای برنامه ریزی و کنترل پروژه به جای سیستم اطلاعاتی پروژه

در سالهای اخیر شاهد رشد و توسعه روز افزون نرم افزارهای برنامه ریزی و کنترل پروژه نظیر ام اس پروجکت  و همچنین نرم افزار پریماورا بوده ایم . این توسعه همه جانبه متاسفانه این ذهنیت را در بعضی مدیران ایجاد کرده است که نرم افزار پریماورا همان سیستم ساپ است . در بسیاری از جاها همیشه با افرادی برخورد داشته هام که بصورت متعصبانه و خاصی باور دارند که ما در ایران حتی از 10%ظرفیت نرم افزار پریماوراهم استفاده نمی کنیم و در کانادا یا اروپا دارند تمام پروژه را با همین یک نرم افزار مدیریت می کنند.

این را باید بدانیم که نرم افزارهای کنترل پروژه یکی از ابزارهای سیستم اطلاعاتی پروژه می باشند و به عبارتی در دل و زیر مجموعه آن می باشند و به هیچ عنوان یک جز نمیتواند یک کل را در بر بگیرد .

امتیاز شما post

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟