موانع تصميم گیری درست

به گفته مدیران ارشد، اثربخشی فعالیت های تصميم گیری درست به میزان نوآوری، ریسک پذیری، انعطاف پذیری و اعتماد به سیستم اجرایی بستگی دارد.

در این مقاله، یافته‌ها را به تفصیل مورد بحث قرار می‌دهم و پیامدهای آن را برای مدیران اجرایی بررسی می‌کنم.

نقش مدیران در تصمیم گیری درست

رفتار واقعی مدیران ارشد در طول جلسات تصمیم‌گیری اغلب با نگرش‌ها وپیشنهادهای آن‌ها درباره اقدامات اجرایی مؤثر همخوانی ندارد.
شکافی که اغلب بین آنچه مدیران می گویند و نحوه رفتار آنها وجود دارد به ایجاد موانعی برای باز بودن و اعتماد، جستجوی مؤثر برای جایگزین ها، نوآوری و انعطاف پذیری در سازمان کمک می کند.
این موانع در جلسات مهم تصمیم گیری بیشتر از جلسات روتین مخرب بوده و مدیران موثر را بیشتر از مدیران ناکارآمد ناراحت می کند.
موانع را نمی توان به سادگی با تمرینات فکری از بین برد. در عوض، مدیران به بازخورد در مورد رفتار و فرصت های خود برای توسعه خودآگاهی در عمل نیاز دارند. برای این منظور، انواع خاصی از پرسشگری ارزشمند است. پخش و تجزیه و تحلیل نوارهای ضبط شده از جلسات ثابت شده است که یک گام مفید است. و برنامه های آموزشی آزمایشگاهی ارزشمند است.
اینها تعدادی از یافته های اصلی مطالعه تصمیم گیری اجرایی در شش شرکت نماینده است. یافته‌ها پیامدهای حیاتی برای گروه‌های مدیریتی در همه جا دارند. زیرا در حالی که برخی از سازمان‌ها نسبت به سایرین کمتر در معرض ضعف‌های توصیف شده قرار دارند، همه گروه‌ها تا حدی آن‌ها را دارند.

10 مانع تصميم گیری درست

10 عاملی که مانع از تصميم گیری درست و هوشمندانه می شود:

1 ترس و دودلی

هر یک از تصمیم گیری‌ها ابعاد و بخش‌های متنوعی دارند. همین ابعاد باعث ایجاد ترس‌هایی برای فرد تصمیم گیرنده می شود. وقتی از چیزی یا کسی که به تصمیم گیری‌مان مربوط است، بترسیم و واهمه داشته باشیم، کیفیت تصميم گیری درست به چالش می‌افتد.

2 ارزیابی و تحلیل بیش از اندازه

اگر از جمله افرادی هستید که بیش از حد درباره چیزی فکر می کنید، قطعاً در مواجهه با مشکلات و تصمیمات دیرتر به نتیجه می رسید و در فرآیند تصمیم گیری‌تان اختلال به وجود خواهد آمد. باید لیستی از مزایا و معایب هر چیزی داشته باشید و درباره این لیست به ارزیابی برسید.

3 نداشتن اعتماد به نفس کافی

باید برای پیشرفت و دست یابی به موفقیت خود را باور کنید، روراست باشید و تمام نقاط قوت و ضعفتان را شناسایی کنید. روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کرده و ضعف‌هایتان را برطرف کنید. تمام محدودیت‌ها را بشناسید، تصمیم گیری درست داشته باشید و با شجاعت به سمت هدفتان گام بردارید.

4 شک و دودلی

شک ما را از هر چیزی می ترساند. مدام به ما یادآوری می کند اگر این تصمیم درست نباشد، چه؟ پس شک را از ذهن و قلبتان بیرون کنید تا تصمیم گیری‌های بهتری داشته باشید.

5 راحت طلبی

همه دوست دارند در رفاه و آسایش باشند. گاهی وقتی بدانیم چه چیزهایی انتظارمان را می کشد، باعث می شود خیالمان راحت شود. به همین خاطر از چیزهای از پیش تعیین شده لذت بیشتری می‌بریم.
برای پیشرفت و حرکت رو به جلو باید تصمیم گیری‌های درستی داشته باشیم. آسایش خاطری که از راحت طلبی به دست می آید، خیلی به طول نمی انجامد و مانع رشد و پیشرفتمان می شود.

6 عجول بودن

وقتی عجله می کنیم، به این نتیجه می رسیم هیچ توانایی نداریم. در این شرایط، باید خود را آرام کنیم، از مشغولیت ذهنی دور شویم و با تمرکز ، دقت و شجاعت تصمیم گیری کنیم.
بهتر است افکار منفی را کنار بگذارید زیرا آن‌ها تمام انرژی و توانمان را می گیرند. پس بدون شتاب زدگی و تعلل بیش از حد با تردید در تصمیم گیری مقابله کنید.

7 بی‌تجربگی

یکی از عوامل تصمیم گیری‌های نادرست، نبود تجربه‌ی کافی در زندگی برای گرفتن تصمیمات مهم است. منظور از تصمیم گیری سریع، تصمیم گیری عجولانه و بی‌برنامه نیست. منظور این است تصمیم بگیرید تا تردید در تصمیم گیری را کنار بگذارید. باید مسائل مختلف را با دقت تحلیل کنید و در فرآیند تصمیم گیری، آگاهانه جلو بروید.

8 تعدد نظرات

نیاز نیست از هر کسی برای تصمیم گیری‌های خود نظرخواهی کنید. البته مشورت با افراد آگاه که به مسیر آشنایی دارند، کار بسیار خوبی است اما نیاز نیست درباره تردید در تصمیم گیری شما نظر بدهند و تنها ذهنتان را درگیر کنند.

9 نداشتن اطلاعات کافی

گاهی اطلاعات ما برای تصمیم گیری درست کافی نیست. اگر برای تصمیم گیری اطلاعات کافی ندارید، قدم اول را بردارید و به اطلاعات منطقی دست یابید و با کنار گذاشتن تردید در تصمیم گیری به نتایج مطلوب دست یابید.

10 سماجت

سماجت عاملی برای تردید در تصمیم گیری‌ها بوده و باعث می شود تصمیم گیری‌های درست و منطقی به تعویق بیفتد. گاهی تمام درک و منطق خود را از دست می‌دهیم و تصمیم گیری درباره کارهایی که حتماً باید انجام شوند را به تأخیر می‌اندازیم و تنها روی نکاتی تمرکز می کنیم که از منطق دور هستند.

منبع: theoddysseyonline

5/5 - (25 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟