اهمیت مسئولیت اجتماعی در کسب و کارها

اکنون بیش از هر زمان دیگری، برای شرکت ها تمرکز روی مسئولیت اجتماعی (CSR) اهمیت زیادی پیدا کرده است. “مسئولیت اجتماعی” به معنای تعهد یک کسب و کار به دنبال کردن اهداف بلندمدت دست یافتنی و خوب برای مردم و جهان است.

امروزه تعدادی از شرکت‌های موفق از مسئولیت اجتماعی به عنوان راهی برای بازپرداخت تعهد به جامعه و تشکر از مشتریان برای وفاداری‌شان استفاده می‌کنند. این می تواند در قالب پروژه ها، جنبش ها یا توانمندسازی افراد باشد. هر شکلی که این سرمایه‌گذاری‌های شرکتی را داشته باشند، قطعاً هم برای کسب و کار و هم برای جامعه یک برد محسوب می‌شوند. همچنین دیده شده که برخی از شرکت‌ها در پروژه‌های بشردوستانه از ساخت جاده‌ها گرفته تا فقرزدایی پیش قدم شده‌اند.

مزایای مسئولیت اجتماعی برای کسب و کارها

از آنجایی که مسئولیت اجتماعی برای کسب و کارها اجباری نیست، بسیاری از شرکت ها ممکن است نیازی به مشارکت در آن احساس نکنند. با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که ما معتقدیم اولویت دادن به مسئولیت اجتماعی برای شرکت ها مهم است.

مسئولیت اجتماعی می تواند به شما در جذب و حفظ کارمندان کمک کند.

یکی از دلایل عمده درخواست افراد برای شرکت های مختلف، استراتژی CSR آنها است. از دیدگاه ما، یک استراتژی مسئولیت اجتماعی نشان می دهد که یک شرکت چقدر دلسوز است و با همه افراد، از جمله کارکنان، به خوبی رفتار می کند. و کسب‌وکاری که متعهد به بهبود جهان است، احتمالاً استعدادهای بهتری را جذب می‌کند.

همچنین نشان می دهد که کارکنان چقدر مسئولیت اجتماعی را بر عهده می گیرند. تلاش های CSR به ایجاد یک محیط کاری سازنده تر و مثبت برای کارکنان کمک می کند. این کار داوطلبانه و تلاش های مثبت کارکنان را ترویج می کند.

مسئولیت اجتماعی می تواند درک مشتریان از برند شما را بهبود بخشد.

رقابت در دنیای تجارت امروز سخت است و برای یک کسب و کار می تواند کاملاً چالش برانگیز باشد که خود را از نظر مشتریان متمایز کند. با این حال، کسب‌وکارهایی که مسئولیت اجتماعی را جدی می‌گیرند، می‌توانند مشتریان را بهتر جذب کنند و همچنین پلتفرمی را برای بازاریابی و جلب توجه مخاطبان خود ایجاد کنند.

به عبارت ساده، مسئولیت اجتماعی می تواند به مردم کمک کند تا کسب و کار شما را به عنوان یک نیروی مثبت در جامعه ببینند. پروژه‌هایی که شما و تیمتان انجام می‌دهید می‌تواند به افزایش آگاهی در مورد دلایل مهم کمک کند و کسب‌وکارتان را در ذهن نگه دارد.

مسئولیت اجتماعی برای برندینگ هم مهم است. برای داشتن یک برند موفق و حفظ مشتریان، کسب و کارها باید بین خود و مخاطبان هدف اعتماد ایجاد کنند. ما معتقدیم داشتن یک استراتژی CSR می تواند به ایجاد شهرت خوب و به نوبه خود، کسب اعتماد و وفاداری در بین مشتریان کمک کند.

وفاداری مصرف کننده کمک زیادی به حفظ یک کسب و کار می کند. بخشی از چیزی که یک کسب و کار را کارآمد می کند مشتریان هستند. بدون آنها، کسب و کار شما وجود نخواهد داشت. مصرف کنندگان برای وفاداری خود، از برندها و کسب و کارها انتظار دارند که تماماً به دنبال کسب سود نباشند، بلکه به جامعه بازپرداخت داشته باشند.

بر اساس یک نظرسنجی در سال 2015، بیش از 50٪ از مصرف کنندگان مایل به پرداخت بیشتر برای یک محصول یا خدماتی هستند که مسئولیت اجتماعی را در اولویت قرار می دهند. این به ما می‌گوید که مصرف‌کنندگان شرکت‌هایی را انتخاب می‌کنند که فقط سود محور نیستند.

مسئولیت اجتماعی نشانه ای از پاسخگویی به سرمایه گذاران است.

کسب و کارهایی که مسئولیت اجتماعی دارند می توانند برای سرمایه گذاران جذاب تر به نظر برسند. سرمایه گذاران در یک تجارت یک هدف مشترک دارند: داشتن بازدهی بیشتر از وجوه سرمایه گذاری شده.

به نظر ما مشاغلی که قادر به مدیریت امور مالی هستند و در عین حال به جوامع کمک می کنند، در معاملات هم پاسخگو و شفاف تر هستند. طبق گزارش سال 2016 Aflac، سرمایه‌گذاری در مسئولیت اجتماعی معمولاً توسط سرمایه‌گذاران به عنوان هدر دادن پول تلقی نمی‌شود، بلکه بیشتر به عنوان “شاخصی از فرهنگ شرکتی است که احتمال کمتری دارد اشتباهات گران قیمتی مانند تقلب مالی ایجاد شود.” این مطالعه گفته 61 درصد از سرمایه گذاران، CSR را نشانه ای از “رفتار اخلاقی شرکتی می دانند که ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.”

مسئولیت اجتماعی باعث صرفه جویی در هزینه می شود.

ممکن است انتظار نداشته باشید که یک استراتژی CSR نتیجه شما را بهبود بخشد زیرا معمولاً به سرمایه گذاری در پروژه ها نیاز دارد. با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، بسیاری از مشتریان مایلند برای محصولات یک برند دارای مسئولیت اجتماعی هزینه بیشتری بپردازند و CSR می تواند به جذب و حفظ کارمندان کمک کند. با توجه به اینکه گردش مالی می تواند میلیاردها تومان برای شرکت ها هزینه داشته باشد، این نکته قابل توجه است.

مسئولیت اجتماعی می تواند شما را قادر سازد تا با مشتریان تعامل بهتری داشته باشید.

مسئولیت اجتماعی می تواند به تجارت شما کمک کند تا با مشتریان تعامل بهتری داشته باشد. بسیاری از شکل های CSR شامل تعامل مستقیم مشاغل با اعضای جامعه است که ممکن است مشتریان یا مشتریان بالقوه نیز باشند. شما می توانید بازخورد مستقیمی در مورد اینکه چه کاری را به درستی انجام می دهید و آنچه شرکت شما نیاز به بهبود دارد دریافت کنید.

تبلیغات دهان به دهان هنوز هم شکل موثری از تبلیغات است و مشتریانی که بخشی از مسئولیت اجتماعی ایجاد شده توسط یک شرکت بوده اند، می توانند به سایر مشتریان بالقوه درباره کسب و کار خود اطلاع دهند.

در نتیجه، کسب‌وکارها دیگر نمی‌توانند تنها با هدف کسب سود به ضرر محیط زیست، جامعه، اقتصاد، مصرف‌کنندگان و کارکنان فعالیت کنند. شرکت‌ها باید در نظر بگیرند که چگونه می‌توانند به جامعه کمک کنند. و این می‌تواند به شما در جذب مشتری و حفظ بهترین کارمندانتان کمک کند. رضایت مشتری و حفظ کارمندان کلید موفقیت هر کسب و کاری است.


خدمات روابط عمومی

چگونه مسئولیت اجتماعی باید پیاده سازی شود؟

در باب مسئولیت اجتماعی ، این عقیده که شرکت های بین المللی می توانند نقش اصلی را در پیشرفت اجتماع ایفا کنند، درست است. اما سوال این است که چگونه آنها می توانند این کار را انجام دهند که به تأثیر اجتماعی برسند و نیز ارزش را در بین سهامداران خود به دست می آورند.

مشارکت های سطح بالا با دستیابی به منابع ، تولید دانش و توجه بیشتر به ضرورت و اهمیت موضوع در معرض اهداف بسیار مفید است. اما متأسفانه ، تنها کاری که این مشارکت ها به ندرت انجام می دهند، حل این مشکلات است. لذا، با انجام نادرست امور خودشان را تحت فشار قرار می دهند. زیرا شرکا از عدم پیشرفت معنی دار برای جامعه یا منافع اقتصادی شرکت دلسرد می شوند.

تنها راه برای جلوگیری از این سرنوشت این است که یک شرکت استراتژی روشن در مورد زمان ، مکان و چگونگی توسعه بسیار هدفمند داشته باشند که در موضوعات و در مناطق خاصی که بیشترین ارتباط را با کسب‌وکارشان دارد، پیش ببرد.

مشکلات مسئولیت اجتماعی

راه حلهای محلی برای رفع مشکلات ضروری است.

شکست های مسئولیت اجتماعی می تواند رشد و سودآوری شرکت ها را در خطر بیاندازد:

  • عدم موفقیت سیستم های آموزشی باعث افزایش هزینه های آموزش و گردش کارکنان می شود.
  • فقر کشاورزان خرده فروش منجر به عرضه غیرقابل اعتماد محصولات کشاورزی می شود.
  • تغییرات آب و هوا فاجعه باران و بدی آب و هوا را ایجاد کرده است.

پرداختن به نیازهای اجتماعی فقط به معنای محافظت از اعتبار و مجوز فعالیت یک شرکت نیست. این امر می‌بایست به عملکرد اصلی شرکت و مزیت رقابتی در آینده تبدیل می شود. شرکت هایی که برای جامعه ارزش ایجاد می کنند، برای سهامداران نیز ارزش ایجاد می کنند.

ما دستیابی به این استراتژی برد برد را “ایجاد ارزش مشترک” می نامیم.

با وجود شناخت فزاینده ای از این فرصت ها، شرکت های معدودی فهمیدند چگونه به طور معنادار به آنها رسیدگی کنند. یک دلیل آن این است که مدیران فقط می دانند چگونه اکوسیستم تأمین کنندگان، توزیع کنندگان و مشاغل مرتبط را مدیریت کنند. اما این رویکردها برای اکوسیستم اجتماعی دولت ها، سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی که شرکت از آن کنترل چندانی ندارد قابل استفاده نیست.

همانطور که از مطالعه بیش از دهها نمونه شرکت هایی که به موفقیت اقتصادی و مسئولیت اجتماعی دست یافته اند، آموخته ایم ، این همکاری باید در سطح محلی اتفاق بیفتد. جایی که کلیه فعالان ذیربط در تجارت، دولت و جامعه مدنی باید برای ایجاد تغییرات سیستماتیک یکجا باشند. دستیابی موثر همه به یک رویکرد نیاز دارد. چنین رویکردی بسیار کاراتر و بسیار پر زرق و برق تر از پیوستن به مشارکت جمعی است، اما نتایج اجتماعی و اقتصادی ملموس ایجاد می کند.

مثال از مسئولیت اجتماعی موفق

نکته موردی مسئولیت اجتماعی روشی است که Novo Nordisk، شرکت پیشرو در زمینه ساخت انسولین، در مبارزه با دیابت انجام داده است. هدف دستیابی به یک تأثیر مثبت اجتماعی جهانی به رسمیت شناخته شده است. اثری که سود شرکت و سهامداران آن هم دیده شده باشد و این به معنای تمرکز تلاش های شرکت در مناطقی خاص است که توانایی شرکت در ارائه انسولین توسط یک سیستم مراقبت های بهداشتی ناکارآمد محدود شده است.

به عنوان مثال هنگامی که این شرکت در سال 2003 وارد بازار اندونزی شد، فروش انسولین به دلیل عدم وجود زیرساخت های مراقبت های بهداشتی، آموزش نامناسب ارائه دهندگان مراقبت و آگاهی بیمار از این بیماری کم شد. یک دهه بعد ، میزان دیابت رشد کرد. اما نیمی از نزدیک به 8 میلیون دیابتی اندونزیایی تحت درمان قرار نگرفتند و کمتر از 1٪ از بیماران در واقع به رژیم مناسب پایبند بودند و به اهداف درمانی خود دست یافتند.

نوو نوردیسک تخمین زد که این شرکت با استفاده از مسئولیت اجتماعی می تواند نیمی از نرخ افزایش بازار را بدست آورد و تشخیص داد که فروش بالقوه سرمایه گذاری هشت رقمی را برای راه اندازی مشارکت عمومی و خصوصی منطقه ای توجیه می کند.

همکاری با وزارت بهداشت، انجمن غدد درون ریز، و انجمن دیابت اندونزی ، رهبری و بودجه این شرکت سطح جدیدی از مشارکت و هم ترازی بین بخشی را آغاز کرد که برای بهبود مراقبت و آگاهی از بیماران آغاز شد. نرخ های تشخیصی در حال حاضر 10٪ بهبود یافته اند، و باعث افزایش فروش برای این شرکت و همچنین بهبود سلامتی برای ده ها هزار نفر از اندونزیایی ها شده است.

پیاده سازی مسئولیت اجتماعی موثر

تحقیقات بعدی آنها در بین صنایع و کشورهای مختلف چالش های جهانی مراقبت های بهداشتی ، بازیافت ، کاهش فقر، بهره وری کشاورزی و انتشار کربن را مورد بررسی قرار داده است. این تحقیقات نشان داد شرکت هایی که رویکردی مشابه با Novo Nordisk را اتخاذ می کنند می توانند پیشرفت اجتماعی را با موفقیت پیش ببرند.

عملکرد اقتصادی بهبود یافته برای سهامداران مستلزم کار در سطح محلی با شرکای خاصی است که می توانند با توجه به شرایط منحصر به فرد یک منطقه خاص ، تحول و تغییر دهند.

اولین قدم شناسایی مناطق خاصی است که شرایط اجتماعی یا محیطی بطور قابل توجهی روی استراتژی و عملکرد اقتصادی شرکت تأثیر گذارد.

دوم ، تعیین تیمی است که از رهبری واحد تجاری محلی گردهم آمده باشند تا با در نظر گرفتن اوضاع سیاسی و اقتصادی منطقه ، شرایط مناسب برای تغییر پیدا کند. اگر وضعیت امیدوارکننده به نظر برسد ، تیم می تواند سایر مشاغل لازم محلی ، سازمان های غیر دولتی و شرکای دولتی را شناسایی و درگیر کند. و در ایجاد طرح مشارکتی برای تغییر مشارکت داشته باشد که نقش های مناسبی را برای بازیگران تعریف می کند.

مرحله آخر ایجاد و تأمین بودجه لازم برای مدیریت و کارکنان برای هدایت ، تسهیل و نظارت بر پیشرفت ، ترسیم درس هایی از چارچوب تأثیر جمعی برای ایجاد تغییرات در اکوسیستم است.

نتیجه

شرکت هایی که مسئولیت اجتماعی را دنبال می کنند دریافته اند که آنها نه تنها برای سهامداران خود ارزش قائل می شوند بلکه به عنوان رهبری محترم در پیشرفت های اجتماعی تبدیل شده اند. همچنین ممکن است آنها بخواهند به مشارکت های سطح جهانی مانند داووس بپیوندند، اما می دانند که راه حل های واقعی نیاز به مداخلات بسیار هدفمند تری دارد.

5/5 - (17 امتیاز)

اشتراک گذاری

1 دیدگاه دربارهٔ «اهمیت مسئولیت اجتماعی در کسب و کارها»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟