مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی

مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی

مدیریت زنجیره تامین عبارت است از هماهنگی کلیه فعالیت های تامین یک سازمان از تامین کنندگان و شرکای آن گرفته تا مشتریان به طور موثر و قابل پیگیری. حالا مدیریت زنجیره تامین الکترونیک (e-SCM) استفاده مشترک از فناوری برای بهبود عملیات فعالیت های زنجیره تامین و همچنین مدیریت زنجیره تامین است.

مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی (E-SCM) چیست؟

مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی در صنایع تولیدی انجام می شود. E-SCM شامل استفاده از اینترنت برای انجام فعالیت‌های ارزش افزوده است، به طوری که محصولات تولید شده توسط سازنده، مشتریان را می بیند و منجر به بازگشت سرمایه خوب شود.
E-SCM استفاده مؤثر از اینترنت و فرآیندهای تجاری است که به ارائه کالاها، خدمات و اطلاعات از عرضه کننده به مصرف کننده به روشی سازمان یافته و کارآمد کمک می کند.

نقش های اصلی مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی

مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی از بازیگران زیر تشکیل شده است:

تولید کننده، شرکت های تدارکاتی، توزیع کنندگان، تامین کنندگان، خرده فروشان و مشتریان.

مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی بر هماهنگی بین بازیگران مختلف در زنجیره متمرکز است. هماهنگی برای موفقیت سازمان بسیار ضروری است. E-SCM بر کاهش هزینه موجودی تمرکز دارد.

عوامل اصلی در انتقال از SCM به e-SCM

عوامل اصلی در انتقال از SCM به e-SCM به شرح زیر است:

نیاز به کاهش بیشتر هزینه ها و همچنین بهبود فرآیندها از طریق گسترش ابزارهای مدیریت نوین در سازمان ها از کانال های تامین کننده به کانال های مشتری.
معرفی کامپیوتری و دیجیتالی کردن وظایف داخلی سازمان ها با تکنیک ها، ابزارها و روش های جدید مدیریتی.
نیاز به کارایی و چابکی سازمان ها برای پاسخگویی به خواسته های بالاتر مشتریانی که تقاضای فزاینده و قدرت چانه زنی آنها به طور مستمر افزایش می یابد.
تلاش برای بهینه سازی سازمان با داشتن سطوح موجودی پایین تر هم در تولید و هم در توزیع به موازات ارائه کیفیت و خدمات عالی.
متروک شدن ادغام عمودی و سازمان های عملکردی.
تمایل به برون سپاری برخی از عملکردهای عملیاتی که هسته اصلی کسب و کار نیستند به سایر سازمان های متخصص در آن زمینه.
گسترش تجارت جهانی و گشایش بازارهای جدیدی که تا چند سال پیش بسته بودند.
فن‌آوری‌های کسب و کار الکترونیکی، به‌ویژه اینترنت، سازمان‌ها را در هر اندازه‌ای قادر می‌سازد تا شبکه‌ای داشته باشند و از نزدیک با شرکای خود در ارتباط باشند و بر سر سهم بازار که قبلاً فقط برای شرکت‌های بزرگ امکان‌پذیر بود، تسخیر و رقابت کنند.

عوامل موفقیت مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی

موفقیت یک e-SCM بستگی به توانایی همه شرکای زنجیره تامین برای مشاهده همکاری شریک به عنوان یک دارایی استراتژیک دارد.

  • استراتژی زنجیره تامین که به خوبی تعریف شود؛
  • مشاهده اطلاعات در کل زنجیره تامین؛
  • سرعت، هزینه، کیفیت و خدمات مشتری؛
  • ادغام زنجیره تامین محکم تر در استفاده از e-SCM می تواند برخی از مشکلات SCM را از طریق به اشتراک گذاشتن تقاضا توسط مشتریان با تامین کنندگان به عنوان بخشی از پاسخ مصرف کننده کارآمد (ECR) کاهش دهد.
  • تامین کنندگان مسئولِ تامین کالا از طریق موجودی مدیریت شده توسط فروشنده می شوند.
  • خطای انسانی کاهش می یابد. (بررسی و تعادل تعبیه شده در سیستم)
  • موجودی در سراسر زنجیره تامین از طریق پیش بینی بهتر تقاضا و تکمیل سریعتر موجودی
  • بهبود در دسترس بودن اطلاعات در مورد تامین کنندگان و اجزای بالقوه (به عنوان مثال از طریق بازارهای آنلاین) کاهش می یابد.

فعالیت های اصلی مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی

فعالیت های E-SCM شامل موارد زیر است:

پر کردن زنجیره تامین

پر کردن زنجیره تامین شامل فرآیندهای تولید و توزیع یکپارچه می شود. شرکت‌ها می‌توانند از اطلاعات تکمیل برای کاهش موجودی‌ها، حذف نقاط ذخیره‌سازی، و افزایش سرعت پر کردن با همگام‌سازی اطلاعات عرضه و تقاضا در سراسر شرکت توسعه‌یافته استفاده کنند.

تدارکات الکترونیکی

استفاده از فناوری مبتنی بر وب برای پشتیبانی از فرآیندهای خرید کلیدی، از جمله درخواست، منبع یابی، قرارداد، سفارش و پرداخت است. تدارکات الکترونیکی از خرید مواد مستقیم و غیرمستقیم پشتیبانی می کند و از چندین عملکرد مبتنی بر وب مانند کاتالوگ آنلاین، قراردادها، سفارشات خرید و اعلامیه های حمل و نقل استفاده می کند.

نظارت و کنترل زنجیره تامین با استفاده از RFID

این یکی از امیدوارکننده ترین کاربردهای RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) است.
مدیریت موجودی با استفاده از دستگاه های بی سیم بسیاری از سازمان‌ها در حال حاضر با استفاده از ترکیبی از فناوری‌های بارکدینگ (یا RFID) و دستگاه‌های بی‌سیم، به پیشرفت‌هایی در مدیریت موجودی دست می‌یابند.

برنامه ریزی مشارکتی

این یک روش تجاری است که دانش تجاری و پیش‌بینی‌های چند بازیگر را در طول یک زنجیره تامین برای بهبود برنامه‌ریزی و برآورده کردن تقاضای مشتری ترکیب می‌کند. برنامه‌ریزی مشارکتی از خریداران و فروشندگان می‌خواهد تا پیش‌بینی‌های مشترک تقاضا و طرح‌های عرضه را برای نحوه حمایت از تقاضا توسعه دهند.

طراحی مشارکتی و توسعه محصول

این شامل استفاده از تکنیک‌های طراحی و توسعه محصول در چندین شرکت برای بهبود موفقیت عرضه محصول و کاهش زمان ورود به بازار است. در طول توسعه محصول، نقشه های مهندسی و طراحی را می توان از طریق یک شبکه امن بین شرکت قرارداد، مرکز آزمایش، شرکت بازاریابی و شرکت های تولیدی و خدماتی پایین دستی به اشتراک گذاشت.

حمل و نقل الکترونیکی

استفاده از فناوری های مبتنی بر وب برای پشتیبانی از فرآیندهای اکتساب مواد، انبارداری و حمل و نقل است. حمل و نقل الکترونیکی توزیع بهینه سازی مسیریابی را با اطلاعات ردیابی موجودی امکان پذیر می کند. به عنوان مثال، مزایده های باربری مبتنی بر اینترنت امکان خرید لحظه ای ظرفیت حمل و نقل را فراهم می کند.

نیازهای کلیدی مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی

فعالیت های کلیدی e-SCM از زیرساخت ها و ابزارهای مختلفی استفاده می کند. عناصر زیرساخت اصلی و ابزارهای e-SCM عبارتند از:

تبادل الکترونیکی داده ها (EDI)

این ابزار اصلی است که توسط شرکت های بزرگ برای تسهیل روابط زنجیره تامین استفاده می شود. بسیاری از شرکت ها در حال تغییر از EDI سنتی به EDI مبتنی بر اینترنت هستند.

هدف اصلی آن حمایت از ارتباطات و همکاری بین سازمانی است.

اینها شبکه های داخلی شرکت برای ارتباط و همکاری هستند.

پورتال های شرکتی

اینها دروازه ای برای همکاری خارجی و داخلی، ارتباطات و جستجوی اطلاعات فراهم می کنند.

سیستم ها و ابزارهای گردش کار

اینها سیستم هایی هستند که جریان اطلاعات را در سازمان ها مدیریت می کنند.

گروه افزار و سایر ابزارهای مشارکتی

بسیاری از ابزارها همکاری و ارتباط بین دو طرف و اعضای گروه های کوچک و بزرگ را تسهیل می کنند. ابزارهای مختلفی که برخی از آنها در مجموع به عنوان گروه افزار شناخته می شوند، چنین همکاری هایی را امکان پذیر می کنند. وبلاگ ها و ویکی ها شروع به ایفای نقش مهمی می کنند. هدف اصلی این ابزارها فراهم کردن دید برای همه است، یعنی اینکه افراد بدانند اقلام کجا هستند و چه زمانی به مکان‌های خاصی می‌رسند.

ابزارهای شناسایی و ردیابی

این ابزارها برای شناسایی اقلام و موقعیت آنها در طول زنجیره تامین طراحی شده اند.

فرآیند مدیریت زنجیره تامین ممکن است در سال 2023

فرآیند مدیریت زنجیره تامین ممکن است در سال از سال 2020 شاهد تغییراتی بود. در این اثناء بین روبات ها ، ابرهای در حال رشد ، بحران ظرفیت ، امنیت و موارد دیگر ، موضوعات جالب زیادی را برای ارائه جمع کرده ایم. که در اینجا یک فرآیند نرم افزار SCM برای سال 2023 آورده شده است:

ربات ها باعث رقابت می شوند

سالهاست که همه ما درمورد چگونگی تغییر روبات های مستقل متحرک (AMR) و چشم انداز زنجیره تأمین را می شنویم. اما فراتر از بازیگردان های بزرگی مانند آمازون ، چیز زیادی در مورد استفاده گسترده آنها نشنیده ایم. با این حال ، این ممکن است در سال 2023 تغییر کند.

یکی از گرایش های آینده در مدیریت زنجیره تأمین ، ظهور کلاسی از ربات های مستقل متحرک است که برای بهینه سازی فرآیند ساخته شده اند. در واقع ، این لایه منطق شبیه به آنچه سیستم مدیریت انبار (WMS) انجام می دهد ، است. تأمین کنندگان WMS دارای رقبای جدیدی از حوزه ای خواهند بود که احتمالاً انتظار آنها را ندارند: یعنی تامین کنندگان سخت افزار. “

این امر با توجه به مقرون به صرفه تر شدن و قابل دسترس تر بودن برای مشاغل در بازار سطح میانه است و ما فقط شاهد افزایش این رقابت خواهیم بود. اگرچه ، هر دو AMR و WMS می توانند به مدیران انبار كمك كنند تا فرآیندهای خود را بهینه كنند ، اما در نهایت كارهای بسیار متفاوتی انجام می دهند.

“در حالی که AMR چیدمان را بهینه می کند ، اما آنها فرآیندی مانند برنامه ریزی کامیون ها را در حین بارگیری و تعویض انجام نمی دهند. و بسیاری از انبارهای تجارت الکترونیکی بخشی از انبار را به پالت های سنتی و چیدن کیسه اختصاص داده اند ، که این سیستم ها از عهده آن نیز بر نمی آیند ، اما WMS می تواند. بنابراین ممکن است AMR ها بازار WMS را تحت فشار قرار دهند ، اما بازار را از بین نمی برد. “

5/5 - (16 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟