شوخ‌طبعی و طنز در سخنرانی به زنان آسیب می‌رساند

شوخ طبعی زنان در سخنرانی

اکثر افراد به دنبال روشی هستند که بتوانند ایده‌های خود را به طور مؤثر ارائه دهند تا متقاعدکننده‌تر باشند. یک نکته مهم برای ارائه و بهتر دیده شدن در نگاه مخاطبان این است که ارائه شما خشک نباشد و گاهی با چاشنی خنده همراه باشد.

اما شوخ‌طبعی و طنز در سخنرانی و ارائه گزارش کاری همانقدر که به مردان کمک می‌کند به زنان آسیب می‌رساند.

شوخ طبعی زنان در سخنرانی
مشکلات شوخ طبعی زنان در سخنرانی

به عنوان مثال، کارمین گالو، مدرس Talk Like TED 9 می‌گوید:

“شوخ‌طبعی در سخنرانی حالت تدفاعی را کم می‌کند و مخاطب پیام شما را بیشتر احساس می‌کند. همچنین شوخ طبعی باعث می‌شود شما دوست داشتنی‌تر به نظر برسید ، و مردم مایل هستند شخصی که دوستش دارند را بیشتر پشتیبانی کنند. “

این توصیه توسط نویسندگان و مدرسان فن بیان هم تکرار شده است.

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که رهبران و مدیرانی که از طنز در سخنان‌شان استفاده می‌کنند، می‌توانند عملکرد و رضایت شغلی کارکنان خود را افزایش دهند.

اصولاً شنیدن چیزی خنده‌دار یا سرگرم کننده می‌تواند استرس را کاهش دهد ، روابط اجتماعی را بهبود بخشد ، روحیه مثبت ایجاد کند و انگیزه را افزایش دهد.

به طور کلی ، شوخ‌طبعی عواقب مثبتی را هم برای شما و هم برای مخاطبان به همراه می‌آورد.

با این حال، تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که مزایای شوخ طبعی و طنز در سخنرانی برای همه افراد یکسان نیست. بعنوان مثال ممکن است زنان شوخ طبع در محل کار آسیب ببینند.

برخی بر این باورند که وقتی مردان در یک کسب‌وکار یا سخنرانی خود شوخ طبعی اضافه می‌کنند، مخاطبان آنها را در سطح بالاتری از وضعیت (یعنی احترام یا پرستیژ) در سازمان می‌بینند و رتبه‌های عملکرد بالاتر و ارزیابی توانایی رهبری را حتی اگر شامل نشوند به آنها می‌دهند.

اما هنگامی که زنان به ارائه‌شان شوخ طبعی اضافه می کنند، افراد آنها را در سطح پایین‌تری مشاهده می‌کنند ، عملکرد آنها را پایین‌تر ارزیابی کرده و آنها را به عنوان رهبر قبول نخواهند کرد.

در ادامه مطالعه به برسی بر روی این موضوع پرداخته که ابتدا باید در نظر بگیریم چگونه کلیشه‌های جنسیتی و تفسیرهای مختلف طنز در محل کار ممکن است بر یکدیگر تأثیر بگذارد.

کلیشه های جنسیتی

کلیشه‌های جنسیتی، عموماً در مورد نحوه رفتار زن و مرد تاکید دارند و از مدتها پیش برای تبیین نابرابری جنسیتی در محیط کار استفاده می شده و مردم اعتقاد دارند که کلیشه‌ها بر نحوه تفسیر طنز در کار تأثیر می‌گذارند.

به طور خاص ، ما دو برداشت متفاوت در مورد استفاده از طنز در محل کار را در نظر می‌گیریم. یک برداشت این است که طنز یک رفتار کارکردی است یعنی ابزاری برای تسهیل کار با کمک به سبک کردن روحیه در برابر مشکلات دشوار و تشویق نگرش مثبت و تعامل سالم است.

برداشت دوم این است که طنز مزاحم است یعنی باعث ایجاد حواس پرتی در ماهیت جدی کار و نشان از تعهد کمتر به کار است و نگاه فرد به کار به عنوان تفریح ​​و سرگرمی درک می‌شود.


ممکن است به این مقاله نیز علاقه مند باشید: چگونه زنان می‌توانند برند شخصی خود را توسعه دهند


در نگاه کلیشه‌ای، مردان همواره در جهت رسیدن به موفقیت ، جاه طلبی و تمرکز بر انجام وظیفه دیده می‌شوند. و این نگاه به تفسیر کاربردی طنز نزدیک است.

اما کلیشه‌های زنان نه تنها سطح پایین تری از جهت گیری و جاه‌طلبی را در بر می گیرد، بلکه انتظار افزایش مسئولیت‌های خانواده را نیز شامل می شود و از آنجا که تخصیص وقت در کار و مسئولیت‌های خانوادگی بسیار دشوار است ، اینگونه درک شده که زنان وقت و تمرکزی کمتری به کار اختصاص می‌دهند. لذا بر خلاف کلیشه مردان، زن به تفسیر مختل کننده طنز نزدیکتر است.

این ترازها قابل توجه هستند زیرا تحقیقات نشان داده‌اند که افراد تمایل دارند رفتار را به گونه‌ای تفسیر کنند که به انتظارات خود از نحوه رفتار دیگران نزدیک باشد. به همین دلیل پیش بینی می‌شود که استفاده از همان طنز توسط زن و مرد تفسیر متفاوتی خواهد شد.

نتیجه کلی تحقیقات به ما نشان می‌دهد که اگر در حالت مساوی یک زن و یک مرد گزارشی را همراه با طنز ارائه نمایند، این شوخ طبعی و طنز در سخنرانی و محل کار برای زنان و مردان متفاوت تفسیر می‌شود و به احتمال زیاد، برخلاف توصیه‌های خاص نویسندگانی که می‌گویند بطور کلی از شوخ طبعی در ارائه‌های شغلی و کاری استفاده کنید، نمی‌دانند که این طنز به زنان آسیب خواهد رساند.

البته این نتایج فقط ممکن است برای برداشت اول و واکنش‌های اولیه باشد، همانطور که در مصاحبه شغلی یا اولین ملاقات با مشتری این موضوع بوجود می‌آید.

همچنین این امکان نیز مانند زنانی که به زود رسیدن یا دیر ماندن شهرت دارند برای آنان وجود دارد. اما در ادامه سایر اطلاعات هنگام ارزیابی توانایی مدیریت یا رهبری آنان در دسترس هستند.

متاسفانه تحقیقات نشان می‌دهد كه حتی اگر مدیران و رهبران زن بتوانند با ارائه سیگنال‌های بهتر از تعهد شغلی خود، باعث کمتر شدن تاثیرات منفی نگاه افراد شوند، باز هم قبل از استفاده از شوخ طبعی و طنز ملزم به رعایت استاندارد عملکرد بالاتر نسبت به مردان هستند.

البته این بدان معنا نیست که زنان باید از شوخ‌طبعی خودداری کنند. بلکه، سازمان‌ها، مدیران و کارکنان باید آگاهی، نگرش و پیش داوری خود را تغییر دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که برابری زن و مرد را ارج می‌نهند ، درباره موقعیت‌هایی که منجر به تعصب می‌شود، هوشیار تر عمل نموده و دربرابر تعصب خود تسلیم نمی‌شوند. این امر می‌تواند به زنان كمك كند تا در استفاده از شوخ‌طبعی در كار ترس کمتری داشته باشند و سازمان ها بیشتر از نتایج مثبت طنز بهره‌مند شوند.

اقتباس از: HBR

 

5/5 - (50 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟