روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

روانشناسی رنگ ها در بازاریابی
روانشناسی رنگ ها در بازاریابی

روانشناسی رنگ در بازاریابی سنتی از دیرباز جایگاه ویژه ای داشته است. به عنوان مثال، بازرگانان از رنگ های مختلف برای تحریک احساسات مورد نیاز برای ترغیب مشتریان به خرید استفاده می کنند. همچنین می‌توان از آن در برندسازی شخصی استفاده کرد.

به عنوان مثال، آیا می‌خواهید حضور شما اعتماد یا اقتدار را به شما منتقل کند؟ رنگ یکی از راه‌های کمک به ایجاد آن تصویر است.

چشمان خود را ببندید و تصور کنید که در دنیای متاورس هستید. چی میبیندی؟ شاید منظره مجازی اطراف شما با رنگ‌های آبی کهکشانی، بنفش تاریک و رنگ‌های مشکی آینده‌نگر نقاشی شده باشد.

اگرچه متاورس و Web3 مرزی جدید و جسورانه را برای دنیای دیجیتال نشان می‌دهند، اما این پالت رنگی آشنا به نظر می‌رسد. مردم رنگ آبی را با باز بودن، بنفش را با تخیل و سیاه را با رمز و راز مرتبط می دانند.

روانشناسی رنگ یک ابزار بازاریابی قدرتمند است که می تواند 85 درصد از تصمیمات خرید مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل شرکت Pantone برای تطبیق رنگ و سیستم‌های استاندارد رنگی معروف است و با Web3 VC Studio برای ایجاد پالت‌های رنگی برای متاورس همکاری کرد.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ، تحقیقی در مورد چگونگی تأثیر رنگ بر رفتار و تصمیم گیری انسان است. رنگ‌ها و تن‌های مختلف تداعی‌های متمایزی را ایجاد می‌کنند. روانشناسی رنگ می تواند بسته به ترجیحات و فرهنگ شخصی متفاوت باشد.

در بازاریابی، رنگ می‌تواند بر نحوه درک خریداران از برندها و محصولات مختلف تأثیر بگذارد، بنابراین انتخاب رنگ‌هایی که با اهداف کسب‌وکار و مخاطبان هدف شما همخوانی دارند، بسیار مهم است.

چگونه کارآفرینان از روانشناسی رنگ استفاده می کنند

هر رنگی تاثیر خاص خود را بر مصرف کنندگان دارد. افشین ریاحی، مدیر عامل آژانس بازاریابی eBgroup، از روانشناسی رنگ برای هدف قرار دادن بهتر مخاطبان خود استفاده می کند ایشان می گوید:

من از [مشتریانم] پرسیدم که وقتی به رنگ‌های مختلف نگاه می‌کنند چه چیزی به ذهنشان می‌رسد، و رنگ آبی برای آنها بسیار مثبت بود. آنها مهربانی، صمیمیت، همدلی را به ارمغان آوردند – و این با برند من همسو بود.

آژانس های بازاریابی، برای الهام گرفتن به رقبا نگاه می‌کنند. آنها از یک رویکرد پژوهش محور برای استفاده از رنگ‌هایی که در حال حاضر در بازار هستند استفاده می‌کنند. استفاده از رنگ هایی که رقبا انتخاب نکرده اند می تواند به شما کمک کند که برجسته شوید و آگاهی از برند را افزایش دهید.

آذین بزرگی، مدیر خلاقیت eBgroup، پیشنهاد می کند که خارج از چرخه رنگ سنتی فکر کنید:

«وقتی به روانشناسی رنگ در بازاریابی فکر می کنیم، مردم می گویند که من یک برند آرام می خواهم، بنابراین از رنگ سبز استفاده خواهیم کرد. یا من می خواهم سطح بالایی داشته باشم، بنابراین از رنگ مشکی استفاده خواهیم کرد. من از طرفداران سرسخت رفع این انتظارات هستم.”

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی به عنوان رنگ مورد علاقه در جهان شناخته می شود و مردان آن را بیشتر از زنان ترجیح می دهند. و برندها نیز همین احساس را دارند: این رنگ آرامش بخش محبوب ترین رنگ لوگو است.

آبی باعث ایجاد احساس امنیت، قدرت، خرد و اعتماد می شود. شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی – مانند فیس‌بوک و توییتر –رنگ آبی را انتخاب می‌کنند تا قابل اعتماد به نظر برسند، یک ویژگی مهم برای کسب‌وکارهایی که حجم زیادی از داده‌های کاربر را ذخیره می‌کنند.

از سوی دیگر، رنگ آبی دارای معانی منفی نیز می باشد. غذاهای آبی کمی در طبیعت وجود دارد، بنابراین رنگ اشتهای ما را سرکوب می کند. همچنین می تواند احساسات سرد و غیر دوستانه را منتقل کند.

شرکت های سلامت محور از رنگ آبی هم در نام و هم در برند خود استفاده می کند. یک شرکت بیمه سلامت، باید جمع آوری داده های شخصی را در کنار ارائه خدمات با کیفیت متعادل کنند. طرح رنگی به مشتریان نشان می دهد که می توانند هنگام تصمیم گیری های مهم به شرکت اعتماد کنند و به آن تکیه کنند.

روانشناسی رنگ بنفش

این رنگ حکمت، ثروت، معنویت، تخیل و پیچیدگی را می رساند. همچنین بازتاب، انحطاط، سرکوب، افراط و بدخلقی را منتقل می کند. بنفش شخصیتی حساس، باوقار و فهمیده دارد.

رنگ بنفش نماد سلطنت و برتری است. در امپراتوری روم، مقامات عالی رتبه بنفش تیری را می پوشیدند که در آن زمان قیمتی بیشتر از طلا داشت. ملکه الیزابت اول حتی افراد خارج از خانواده سلطنتی را از پوشیدن رنگ بنفش منع کرد.

با توجه به این پیوندهای قدیمی، بنفش هاله ای عاقلانه، ثروتمند و پیچیده ایجاد می کند. برندها می توانند از رنگ برای نشان دادن خدمات، محصول یا تجربه برتر استفاده کنند. اما بنفش همچنین می‌تواند نشان‌دهنده انحطاط، بدخلقی و افراط باشد – بنابراین مراقب باشید هنگام استفاده از این رنگ تعادل برقرار کنید.

لوگوی هالمارک به عنوان مثال استفاده بررسی می شود.

از آنجایی که رنگ بنفش تداعی زنانه تری دارد، هالمارک از این لحن به عنوان اشاره ای به مخاطبان عمدتاً زن خود استفاده می کند. این کانال تلویزیونی از رنگ بنفش برای انتقال پیشنهاد منحصر به فرد خود از فیلم‌ها استفاده می‌کند – تنها چند برند از رنگ بنفش استفاده می‌کنند، بنابراین این رنگ می‌تواند یک شرکت را متمایز کند.

روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی شجاعت، اعتماد به نفس، گرما، خلاقیت، دوستی و انرژی را منتقل می کند. همچنین بیانگر محرومیت، سرخوردگی، ناپختگی، نادانی و سستی است. نارنجی شخصیتی ماجراجو، رقابتی و ناراضی دارد.

این رنگ روشن نشان دهنده اعتماد به نفس، خلاقیت و شجاعت است. و به دلیل ماهیت سرگرم کننده آن، با مارک های غیرشرکتی به خوبی کار می کند. نارنجی همچنین احساس گرمی ایجاد می کند زیرا با خورشید مرتبط است.

با این حال، رنگ معانی نه چندان آفتابی نیز دارد. می تواند باعث ایجاد احساس ناامیدی، محرومیت و سستی شود. ممکن است نابالغ یا نادان به نظر برسد. این تفاوت بین هرمس و چیتوس است.

لوگوی نیکلودئون به عنوان مثال استفاده می شود.

لوگوی نمادین Nickelodeon یکی از شناخته شده ترین لوگوهای نارنجی است. از آنجایی که رنگ نارنجی احساسات خلاقیت و حتی ناپختگی را برانگیخته می‌کند، با برنامه‌ریزی و برند نامتعارف آنها مطابقت دارد. فقط یک شرکت با زیبایی نارنجی می تواند نمایش هایی مانند باب اسفنجی و The Wild Thornberrys را برگزار کند.

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز قدرت، اشتیاق، انرژی، بی باکی و هیجان را منتقل می کند. همچنین خشم، خطر، هشدار، سرکشی، پرخاشگری و درد را منتقل می کند. به عنوان مثال از لوگوی کوکاکولا استفاده شده است. قرمز شخصیتی جسور، ماجراجو و پرانرژی دارد.

این رنگ قدرتمند با هیجان، انرژی، قدرت، بی باکی و اشتیاق همراه است. در فروش، دکمه‌های فراخوان برای اقدام از رنگ قرمز استفاده می‌کنند تا خریداران راحت تبدیل کنند، زیرا حس فوریت را القا می‌کند. قرمز همچنین می تواند تأثیر فیزیکی داشته باشد – رنگ باعث گرسنگی افراد می شود.

با این حال، رنگ قرمز می تواند احساسات منفی را به همان اندازه قوی تقویت کند. این نشان دهنده خشم، هشدارها، خطر، سرکشی، پرخاشگری و درد است. چراغ‌های قرمز پلیس به رانندگان هشدار می‌دهد که خود را عقب ببرند، در حالی که علائم ایست رانندگان را مجبور به توقف می‌کند. دیزنی حتی خشم را به عنوان موجودی قرمز آتشین نشان می دهد. در برندسازی، رنگ قرمز زمانی کار می کند که در زمینه مناسب استفاده شود.

به عنوان مثال، کوکاکولا چندین دهه است که رنگ را به عنوان امضای خود انتخاب کرده است. قرمز خریداران را تشویق به مصرف محصولات نوشیدنی‌اش می‌کند و با برند هیجان‌انگیز شرکت همسو می‌شود: شعار فعلی آن «جادوی واقعی» است.

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز سلامتی، امید، طراوت، طبیعت، رشد و شکوفایی را می رساند. همچنین حوصله، رکود، حسادت، بی‌حوصلگی و ناتوانی را نشان می‌دهد. سبز شخصیتی ماجراجو، رقابتی و ناراضی دارد.

بدون اغراق، سبز نشان دهنده زندگی است. سبزی که یادآور چمن، درخت و بوته است، احساس آرامش، سلامتی، رفاه، امید و طراوت را به ارمغان می آورد. اما به دلیل ماهیت ابتدایی خود، رنگ می تواند نشان دهنده کسالت، رکود، و ملایم بودن باشد.

لوگوی Whole Foods Market به عنوان مثال استفاده می شود.

Whole Foods از رنگ سبز برای محصولات تازه و با کیفیت استفاده می کند. این برند خود را به عنوان «سالم‌ترین فروشگاه مواد غذایی آمریکا» معرفی می‌کند، بنابراین استفاده از رنگ مرتبط با سلامتی و رشد با بیانیه مأموریت آن‌ها مطابقت دارد.

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد خوش‌بینی، گرما، شادی، نوآوری، عقل و برون‌گرایی را می‌رساند. همچنین بی منطقی، ترس، احتیاط، اضطراب، ناامیدی و بزدلی را منتقل می کند. زرد دارای شخصیتی مستقل، استراتژیک و تکانشی است.

زرد مانند نارنجی نشان دهنده جوانی و شادی است. این رنگ چهره های خندان، گل های آفتابگردان و اردک های لاستیکی است. برندها از رنگ زرد برای بهره بردن از خوش بینی، خلاقیت، برون گرایی و گرما استفاده می کنند.

با این حال، نام تجاری زرد می تواند احساسات ترس، غیرمنطقی و اضطراب را تقویت کند. نوار پلیس، چراغ‌های راهنمایی و علائم خیابان‌ها همگی دارای رنگ زرد هستند. به عبارت دیگر، قبل از فرو رفتن در رنگ، این داستان هشدار دهنده را به خاطر بسپارید.

به عنوان مثال از لوگوی مک دونالد استفاده شده است.

طاق های طلایی مک دونالد از مثبت بودن زرد استفاده زیادی می کند. نام تجاری زرد آن، که با قرمز اشتها آور گره خورده است، تداعی جوانی و شادی را برای زنجیره فست فود ایجاد می کند. وعده های غذایی شاد با صورتک زرد رنگ بر شهرت کودک پسند آن تأکید می کند.

روانشناسی رنگ سیاه

رنگ مشکی پیچیدگی، امنیت، قدرت، ظرافت، اقتدار و ماهیت را می رساند. همچنین بیانگر ظلم، سردی، تهدید، سنگینی، بدی و ماتم است. سیاه شخصیتی قاطع، مطمئن و جدی دارد.

در وب‌سایت‌ها، ایمیل‌ها و لوگوها، همه جا مشکی را خواهید دید. مشکی به عنوان رنگ اصلی می تواند برند را پیچیده، قدرتمند و ظریف جلوه دهد. بسیاری از شرکت‌های لوکس (مثلا Chanel) از رنگ مشکی استفاده می‌کنند تا آرم‌های خود را شیک و زیبا نشان دهند.

اما سیاه نشان دهنده ظلم و سردی است. مردم حتی می‌توانند رنگ سیاه را نمادی از شر بدانند: اورسولا جادوگر دریایی یا اسکار از شیر شاه را در نظر بگیرید.

در حالی که سیاه در صنعت مد معجزه می کند، این اثر همیشه ترجمه نمی شود. به عنوان مثال، رنگ سیاه به ندرت در صنعت بهداشت دیده می شود زیرا شبیه مرگ و عزا است.

لوگوی نایک به عنوان مثال استفاده می شود.

نایک از تبلیغات سیاه و سفید و آرم swoosh امضا شده خود برای تقویت برند متمرکز بر قدرت خود استفاده می کند. این شرکت پیام‌های خود را حول محور توانمندسازی ورزشکاران و کمک به مشتریان برای تبدیل شدن به بازیگران قوی‌تر قرار می‌دهد – استفاده عالی از مشکی ظریف.

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید بی گناهی، پاکی، پاکدستی، ساده انگاری و بکر بودن را می رساند. همچنین استریل، خالی، ساده، محتاط و دور را می رساند. سفید شخصیتی قاطع، مطمئن و جدی دارد.

اگر کسب و کار شما به دنبال فضایی تمیز و ساده است، رنگ سفید ممکن است انتخاب ایده آلی باشد. در کنار مشکی، سفید حسی مدرن را القا می کند و می تواند به دستیابی به ظاهری خالص، معصوم و بکر کمک کند.

از سوی دیگر، رنگ سفید می تواند احساس عقیم شدن داشته باشد – مانند یک بیمارستان. بدون رنگ، ممکن است برند شما ساده، خسته کننده و خالی به نظر برسد. اما، مانند بسیاری از رنگ ها، به زمینه بستگی دارد. برخی از نوآورترین برندهای جهان، از جمله اپل و تسلا، دارای لوگوی سفید هستند.

از لوگوی آدیداس به عنوان نمونه استفاده می شود.

رنگ سفید برای آدیداس به همان روش نایک کار می کند. برخلاف نایک، آدیداس گروهی از مشتریان کمتر ورزشی را هدف قرار می دهد. آنها به طور منظم با افراد غیر ورزشکار از جمله نوازندگان، هنرمندان و غیره شریک می شوند. بنابراین، رنگ سفید آن‌ها را قادر می‌سازد تا از جذابیت ساده و جهانی بهره ببرند.

روانشناسی رنگ صورتی

رنگ صورتی حس تخیل، پرشور، دلسوز، خلاق، نوآور، و دمدمی را منتقل می کند. همچنین بازتاب، انحطاط، سرکوب، افراط و بدخلقی را منتقل می کند. صورتی شخصیتی معنوی، مبتکر و کاربردی دارد.

صورتی که محبوب‌ترین رنگ برای نشان دادن زنانگی است، می‌تواند برای هر برندی که به دنبال حسی جوان‌تر، تخیلی‌تر و عجیب‌تر است، کار کند. به عنوان مثال، T-Mobile به رنگ سرخابی خود متمایل می شود تا در بین رقبا برجسته شود.

با این حال، صورتی نیز حالات کودکانه یا سرکش ایجاد می کند. قرار گرفتن در معرض اولیه آن با عادت کردن خریداران به رنگ کاهش می یابد – اگر تا به حال به ویکتوریا سیکرت رفته باشید، آن دیوارهای گلگون پس از مدتی احساس تهوع می کنند.

به عنوان مثال از لوگوی باربی استفاده شده است.

برای شرکت هایی مانند باربی، صورتی می تواند ترکیبی عالی از زنانگی و جوانی باشد. لوگوی صورتی به غول عروسک بازی کمک می کند تا محصولات خود را برای مخاطبان جوان عرضه کند.

5/5 - (12 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟