داستان نویسی کسب و کار

داستان نویسی کسب و کار

ما همواره در حین داستان‌سرایی هستیم و این داستان‌ها را با همکاران و هم‌سالان خود در میان می‌گذاریم. جالب است بدانید ما بیشتر این داستان ها (داستان نویسی کسب و کار) را برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران جهت حمایت از پروژه‌ی ما، الهام بخشیدن به اعضای تیم برای مواجهه با چالش‌های تیمی و بسیاری از مسائل دیگر می‌گوییم.

داستان نویسی کسب و کار چیست؟

این روزها داستان‌گویی به یک مهارت ضروری برای کسب وکارها تبدیل شده است. اما چگونه می‌توانیم داستان کسب وکار خود را به شیوه‌ای صحیح و متقاعدکننده بیان کنیم؟

به عبارت بهتر، داستان کسب وکار ما برای این‌که توسط رسانه‌‎ها پوشش داده شود و مردم را تحت تاثیر بگذارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

در عصر اطلاعات اشباع شده‌ی کنونی، رهبران کسب‌وکار در مقابل دید عموم قرار نمی‌گیرند، مگر این‌که داستان خود را بگویند.

داستان کسب وکار با ارائه‌ی اطلاعات و آمار و ارقام کسب وکار متفاوت است.

در واقع، داستان کسب وکار ترکیبی از آمار و ارقام با اتفاق‌های مهمی است که در بطن یک کسب وکار رخ می‌دهد.

این بدان معناست که رهبرانی که بتوانند داستان‌های خوبی از کسب وکار خود به اشتراک بگذارند بیش از دیگران از مزیت آگاهی از برند برخوردارند.

یک مثال از داستان نویسی کسب و کار

تصور کنید در حال فروش یک دوره آنلاین هستید که نحوه استفاده از MS Excel را به مردم آموزش می دهد. اما افراد زیادی وجود ندارند که یک روز از خواب بیدار شوند و فکر کنند باید به اکسل تسلط پیدا کنند. این چیزی نیست که آنها واقعاً به آن اهمیت می دهند.

با این حال، اگر آنها را بر اساس داستانی بفروشید که چگونه فردی که اکسل را می‌شناسد، رئیس خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد و احترام همکاران را به دست می‌آورد، به احتمال زیاد توجه آنها را جلب می‌کنید و آنها را وادار می‌کنید که در دوره شما ثبت نام کنند.

اهمیت داستان نویسی کسب و کار

درک اهمیت داستان نویسی کسب و کار در تئوری آسان تر است، چون بسیاری در عملی کردن آن ناکام هستند.

بیایید ببینیم که چگونه یک استراتژی داستان نویسی خوب فکر شده برای کسب و کار شما مفید است.

داستان ها احساسات را درگیر می کنند و بر آنها تأثیر می گذارند

ممکن است متوجه آن نشوید، اما ما، به عنوان انسان، به‌جای جستجوی فعالانه تجربیات دردناک، به طور طبیعی به سمت چیزهایی می‌کشیم که سرگرم‌کننده و لذت‌بخش هستند.

مرور حقایق سخت و ویژگی های محصول نمونه ای از یک تجربه بد است.

داستان نویسی کسب و کار

البته، مردم به آمار و منطق توجه می کنند، اما فقط پس از اینکه با داستانی تکان دهنده مواجه شوند.

به همین دلیل، رهبری با یک داستان همیشه پیشنهاد بهتری نسبت به بمباران افراد بالقوه با یک پیشنهاد فروش است.

داستان ها بر نتیجه نهایی تأثیر می گذارند

اگر مشتریان بالقوه 100% منطقی بودند، مزایا و معایب گزینه های مختلف در بازار را می سنجیدند و بر اساس آن یکی را انتخاب می کردند. اما شرط می‌بندیم که می‌دانید این روش کار نمی‌کند.

انسان ها موجوداتی هستند که هم دارای احساس و هم منطق هستند. تحقیقات Origin و Hill Holiday نشان می دهد که افراد وقتی با یک داستان مرتبط می شوند، پول بیشتری را برای محصولات خرج می کنند.

داستان ها به راحتی قابل یادآوری هستند

ما به راحتی می‌توانیم داستان‌ها را به خاطر بیاوریم زیرا آنها به طور فعال احساسات ما را درگیر می‌کنند.

اگر سعی کنید یک داستان غم انگیز را به خاطر بسپارید، احتمالاً احساس خود را به یاد خواهید آورد (همدردی، ترس و غیره).

در همین حال، به خاطر سپردن یک آمار ساده به تنهایی سخت است، اما زمانی که در متن یک داستان قرار داده شود، مردم ۲۲ برابر بیشتر احتمال دارد آن را به خاطر بسپارند.

داستان ها به برند شما کمک می کنند تا برجسته شود

اگر یک محصول کالایی را در بازار رقابتی بفروشید، داستان نویسی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

اگر بسیاری از برندها محصولاتی با ویژگی‌های مشابه شما می‌فروشند، راه دیگری به جز یک داستان قانع‌کننده برای متمایز کردن ندارید

داستان ها به شما کمک می کنند اعتماد ایجاد کنید

اعتماد مصرف کننده واحد پول کسب و کارهای امروزی است.

نکات مهم در داستان نویسی کسب و کار

برای این‎که داستان کسب وکار شما توسط برندها پذیرفته شود، باید موارد زیر را در داستان خود پوشش دهید:

با یک پیام منحصر به فرد شروع کنید

هر داستانی باید با یک سوال آغاز شود، مخاطب من کیست و می‌خواهم چه پیامی را با او به اشتراک بگذارم؟

به عنوان مثال، اگر شما به دنبال معرفی کسب‌وکار خود به مشتریان بالقوه هستید می‌توانید در مورد این‌که چگونه شکست‌های ابتدایی منجر به موفقیت شما شدند صحبت کنید و یا اگر برای جذب سرمایه‌گذار داستان کسب وکار خود را می‌نویسید، می‌توانید چرایی هوشمندانه بودن ایده‌تان را بگویید و … .

مشخص کردن هدف و دلیل‌تان از نوشتن داستان کسب‌وکار در موفقیت و تاثیرگذاری آن نقش اساسی دارد. از استفاده‌ بیش از حد از اعداد و ارقام اجتناب کنید.

از تجارب کسب و کار خود بگویید

بهترین داستان‌سرایان همواره آن‌هایی بودند که تجربیات و خاطرات زندگی خود را به پیامی‌ که می‌خواهند ارسال کنند اضافه کرده‌اند.

هر اتفاق، هر درس و تجربه‌ای که در طول راه‌اندازی کسب‌وکار خود به آن‌ها دست یافته‌اید را مطرح کنید.

به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشید که تجارب شما باید از لحاظ احساسی و عاطفی روی مخاطب تاثیر بگذارد و او را برای عمل به چیزی که شما می‌خواهید تشویق کند.

خودتان را قهرمان نشان ندهید

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود مردم به داستان‌ها گوش دهند حس باور عمیق به خود است که داستان در فرد القا می‌کند.

در داستان‌هایی که ارائه می‌کنید می‌توانید روی کسب‌وکار خود تمرکز داشته باشید، اما مردم باید هسته‌ی اصلی داستان باشند.

زمانی‌که شما خودتان را یک قهرمان معرفی می‌کنید مردم اغلب خاموش می‌شوند و تمایل زیادی برای تائید یا عدم تائید آن ندارند. اما اگر بتوانید داستان مشترک برند و مخاطبان‌تان را بیان کنید، بهتر و راحت تر با آنها تعامل خواهید کرد.

بخش‌هایی از تلاش‌ها و مبارزات خود را برجسته کنید

یکی از ویژگی‌های مهم رهبران تیم‌های موفق، انگیزه‌بخشی و همراه‌سازی آن‌هاست. آن‌ها معمولا به اعضای تیم خود نشان می‌دهند که مسیر سختی پیش رو دارند، اما اگر همگی کنار هم باشند و کمک کنند به زودی دستاوردهای شگفت‌‎انگیزی را خواهند یافت.

این موضوع را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلایل در کنار هم ماندن تیم‌ها دانست. صاحبان کسب‌وکارهای هوشمند می‌دانند که این موضوع تنها در مواجهه با کارمندان برقرار نیست، بلکه آن‌ها می‌توانند با ارائه‌ی داستان‌هایی از تلاش‌های خود مردم را همراه خود نگه دارند.

ساده صحبت کنید

همه‌ی داستان‌ها باید جذاب و شگفت‌انگیز باشند، اما این موضوع هیچ ارتباطی با پیچیده‌ کردن نوشتاری ندارد.

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که ما در داستان نویسی کسب و کار مشاهده می‌کنیم اضافه کردن جزئیات غیرضروری و نامفهوم بودن محتوا است.

این موضوع باعث می‌شود که مردم محتوای شما را نخوانند و بعد از خواندن چند جمله‌ی کوتاه، از ادامه‌ی آن منصرف شوند. بنابراین تا حد ممکن ساده صحبت کنید، بسیاری از داستان‌هایی که ماندگار شده‌اند همگی نسبتا سرراست و ساده بوده اند.

زمان زیادی را برای بیان داستان خود صرف کنید

زمان ارزشمندترین سرمایه‌ی مخاطبان شما است، لذا برای این‌که آن را در اختیار شما بگذارند باید از زمان خود برای آن ها سرمایه‌گذاری کنید.

بنابراین تا جایی که می‌توانید روی نوشتن داستان خود تمرکز کنید و کارهایی را انجام دهید که این داستان به بهترین نحو ممکن نوشته شود.

تنها در این صورت است که داستان شما مانند یک ویروس مابین همه‌ مخاطبان هدف شما پخش خواهد شد.

5/5 - (39 امتیاز)

اشتراک گذاری

2 دیدگاه دربارهٔ «داستان نویسی کسب و کار»

  1. نوشته شدن داستان یک کسب و کار همیشه خواندنی هست چون درون داستان بسیاری از سختی های رو که کشیده است بیان می کند و نشانه ی تلاش است و موفقیت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟