راهنمای کامل استفاده از چارچوب SWOT در سئو

SWOT در سئو

در این مقاله خواهیم گفت که چگونه از چارچوب SWOT در سئو استفاده کنید. و برای اولویت بندی تلاش های سئو در بهبود قدرت، دید ارگانیک، ترافیک و نرخ تبدیل آن را به خدمت بگیرید.

در اکثر سازمان ها، اجرای یک استراتژی موثر سئو (بهینه سازی موتور جستجو) شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل مقادیر قابل توجهی از کلمات کلیدی، محتوا، تجزیه و تحلیل و داده های رقابتی از منابع مختلف است.

سپس متخصصان سئو باید از این داده‌ها برای اولویت‌بندی وظایف کلمات کلیدی، محتوا، ساختار و لینک دهی یا ایجاد قدرت جستجوی ارگانیک موجود استفاده کنند.

یکی از روش‌های آشنا برای اولویت‌بندی که به خوبی به تمرکز توجه کمک دارد و اغلب منابع محدود سئو و بازاریابی را به حداکثر می‌رساند، چارچوب SWOT (قوت‌ها، نقاط ضعف، فرصت‌ها، تهدیدها) است.

SWOT، طبق تعریف، برای کمک به شناسایی مواردی است که بیشترین تأثیر بالقوه بر رشد یا خطرناک ترین تهدیدها را دارند.

تفکیک موارد زیر از اولویت‌های سئو سازمانی است که فرض کرده تحقیقات کلمات کلیدی قبلاً انجام شده و برای وب‌سایت، SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) و داده‌های رقابتی استفاده می‌شود. که پایه و اساس یک SWOT مؤثر در سئو خواهد بود.

تحقیق کلمات کلیدی نیازمند فرآیند SWOT جداگانه است.

نقاط قوت (Strength)

یکی از عوامل اصلی که موتورهای جستجو در تعیین نمایش جستجوی ارگانیک شما استفاده می کنند، قدرت سازمان برای گروهی از کلمات کلیدی موضوعی است.

برای SWOT در سئو شناسایی آن دسته از کلمات کلیدی که سازمان قبلاً روی آن دارای رتبه است، جای بسیار خوبی برای شروع تمرکز شماست.

به طور کلی به دست آوردن قدرت سخت است و ایجاد آن زمان می برد. پس چرا بر روی آنچه در حال حاضر دارید تمرکز نکنیم.

اولین سوال شما باید این باشد: “کدام محتوای شما در موتورهای جستجو برای گروه های کلیدواژه اصلی خود رتبه خوبی دارد؟”

تشخیص قدرت سایت

تشخیص اینکه کجا قدرت موجود دارید را می توان به سه طریق پیدا کرد:

به دنبال فرصت هایی باشید که از قوی ترین محتوای خود استفاده کنید یا به آن لینک دهید. این کار می تواند اثر دوگانه تقویت محتوای اصلی شما را با لینک دادن به پاسخ های جامع تر برای سؤالات مخاطبان و وام گرفتن از قدرت قوی ترین محتوا داشته باشد.

آنالیز تمام کلمات کلیدی، سئو فنی و لینک‌هایی که بین موقعیت های پنج تا 20 رتبه بندی شده انجام دهید. خواهید دید کجا می توان پیشرفت هایی را برای ارتقای آنها در SERP ها انجام داد. این کار ممکن است تنظیم برچسب‌های عنوان، سرفصل‌ها یا به‌روزرسانی پیوندها به منابع فعلی یا مرتبط‌تر باشد.

مشخص کنید که آیا صفحات فرود “درست” برای کلمات کلیدی مورد نظر شما رتبه بندی می شوند یا خیر. اگرچه ممکن است به نظر عالی باشد که رتبه صفحه اصلی خود را برای چندین کلمه کلیدی داشته باشید، اما این کار درست نیست.

جستجوگرانی که در صفحه اصلی شما به دنبال چیزی خاص هستند، باید زمان بیشتری را صرف کلیک کردن یا جستجوی مجدد کنند تا پاسخ دقیق سوال خود را بیابند.

تشخیص صفحات قوی

صفحاتی را که به نتایج جستجو پاسخ می دهند شناسایی کنید و بر روی انتقال به موقعیتی که در حال حاضر توسط صفحه اصلی حفظ شده است تمرکز کنید.

اگر تشخیص دادید که چنین صفحاتی وجود ندارند، زمان ایجاد آنها فرا رسیده است.

باید به ویژگی های قوی ترین محتوای خود به عنوان سیگنال هایی برای ایجاد محتوا در حرکت رو به جلو نیز توجه کنید.

برای مثال، اگر ویدیوهایی دارید که در گوگل و/یا یوتیوب رتبه خوبی دارند، حتماً ویدیوهای بیشتری تولید کنید.

اگر پست‌های طولانی وبلاگ در بالای نتایج جستجو کلمات کلیدی اصلی شما آمدند، این نشانه ای برای انتشار و اشتراک‌گذاری بیشتر همان کلمات است.


خدمات سئو

سرویس خدمات سئو یکی از سرویس‌های شرکت ebgroup است. برای جستجوی کلمات کلیدی، بهینه سازی و استراتژی محتوا، رپورتاژ تنها چند مورد از خدمات سئو ebgroup است.

نقاط ضعف (Weakness)

همه ما نقاط ضعفی داریم. وقتی صحبت از SWOT در سئو به میان می آید، شناخت و پذیرش زودهنگام نقاط ضعف می تواند باعث صرفه جویی در تلاش، زمان، پول از دست رفته ما شود.

کلمات کلیدی و محتوا

برخی گروه‌های کلیدواژه‌ای هستند که فکر می‌کنیم باید در آنها رتبه داشته باشیم. اما باید آن‌هایی را که برای ایجاد قدرت به زمان و/یا تلاش زیادی نیاز دارند، رها کنیم.

بررسی نتایج موتورهای جستجو، کلمات کلیدی را نشان می دهد که بر اساس اندازه، سن، شهرت و کیفیت محتوای رقبای شما دور از دسترس هستند.

در این مورد، نگاه کردن به گزینه‌های کلیدی خاص‌تر و هدف‌محور ضروری تر است. یا باید راه‌های دیگری (از جمله تبلیغات پولی) برای ایجاد دید، ترافیک و تبدیل‌ها در نظر گرفته شود.

گاهی اوقات، بهترین استراتژی استفاده از تاکتیک‌های جستجوی پولی است تا زمانی که بتوانید مرجع جستجوی ارگانیک را ایجاد کنید.

آنالیز فنی

یکی دیگر از نقاط ضعفی که می توانید به راحتی آن را کنترل کنید، کیفیت وب سایت و محتوا از نظر فنی، ساختاری، ارتباط کلمه کلیدی یا دیدگاه عمقی است.

می توانید با انجام آنالیز سئو شروع به شناسایی نقاط ضعف کنید.

ابزارهای رایگان و پولی زیادی در دسترس هستند، از جمله Google Lighthouse و Search Console (مخصوصاً Core Web Vitals Report و Mobile-Friendly Test)، که فهرست اولویت‌بندی‌شده‌ای از مسائل و/یا خطاهای یافت شده در عنوان و برچسب‌های عنوان را ارائه می‌دهد. لینک‌های داخلی و خارجی، کد وب‌سایت، میزان استفاده/چگالی کلمه کلیدی، و تعداد بیشماری از عوامل سازگار با موبایل را بررسی کنید.

Google Lighthouse Chrome Dev Tools تصویری از Lighthouse در Chrome Dev Tools، ژوئیه 2022

همانطور که در بالا ذکر شد، باید با تمرکز و رفع مشکلات موجود در صفحاتی که قبلاً بر اساس نتایج موتورهای جستجو برای آنها رتبه دارید، شروع کنید.

بهینه سازی این صفحات می تواند به بهبود شانس آنها برای ارتقاء SERP کمک کند.

می توانید بر اساس داده های تجزیه و تحلیل وب سایت یا اهمیت استراتژیک به سایر صفحات وب اولویت دار بروید.

بک لینک ها

بک لینک های باکیفیت، مرتبط و به‌دست‌آمده (لینک‌های ورودی) همچنان یک فاکتور رتبه‌بندی موتورهای جستجو هستند و می‌توانند اعتبار سایت را افزایش دهند.

همانند آنالیز سایت، ابزارهای زیادی می توانند محل بک لینک ها را نشان دهند. اینها برای مشاهده منابع بک لینک قوی ترین رقبای شناخته شده شما مفید هستند.

در صورت لزوم، ممکن است بخواهید برای به دست آوردن لینک‌هایی از همان منابع مربوطه برای افزایش قدرت آنها تماس بگیرید.

فرصت ها (Opportunity)

در سئو، فرصت‌های فراوانی برای کسانی که می‌دانند چگونه، کجا و چه کسانی وقت می‌گذارند، وجود دارد.

سئو در واقع حرکت از یک فرصت به فرصت دیگر است.

هنگامی که بهینه سازی برای یک گروه از کلمات کلیدی یا محتوا موفقیت آمیز تلقی شد، وقت آن است که به موضوع بعدی برویم که بر اساس آن می توان قدرت ایجاد یا تقویت کرد.

کلمات کلیدی و محتوا

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند: Ahrefs، Semrush و غیره می توانند بر اساس دامنه وب سایت شما، دامنه های رقبای شناخته شده، یا لیست هدفمندی از کلمات کلیدی، فرصت ها یا شکاف های کلمات کلیدی و محتوا را کشف کنند.

بیشتر آنها لیست های اولویت بندی شده ای از کلمات کلیدی با ارزش بالقوه دارند. آنها را بر اساس حجم جستجوی ماهانه تخمینی، ترافیک ارگانیک و یا رقابت نسبی ارائه می دهند.

به عبارت دیگر: رقبای شما در کدام کلمات کلیدی با ارزش رتبه دارند که شما برای آنها رتبه ندارید؟

همانند نقاط ضعف، بخشی از این تحلیل باید سطح تلاش لازم برای به دست آوردن قدرت ایجاد دید ارگانیک را در نظر بگیرد.

آیا فرصت ارزشمندی است؟

Semrush Keyword Gap Tool تصویری از ابزار Semrush Keyword Gap، جولای 2022

یک فرآیند دستی تر برای کشف فرصت های کلمات کلیدی و محتوا، اجرای یک آنالیز معکوس وب سایت در وب سایت های رقبا است.

مدتی را صرف بررسی صفحات اصلی رقبای خود کنید و به کلمات کلیدی استفاده شده در تگ‌های عنوان، تیتر و متن لنگر لینک داخلی توجه کنید.

اینها احتمالاً کلیدواژه هایی هستند که برای آنها اهمیت بیشتری دارند.

اما مراقب باشید! زیرا این استراتژی فرض می‌کند که رقبا تحقیقات کلمات کلیدی را انجام داده و بهترین شیوه‌های سئو را دنبال می‌کنند. ولی ممکن است همیشه اینطور نباشد.

تمرکز روی آن دسته از رقبایی که رتبه خوبی برای کلمات کلیدی اصلی شما دارند، فقط باید برای آنهایی باشد که برای جستجو سئو می‌کنند.

بازخوانی محتوا

یکی دیگر از فرصت‌های حضور در وب، به‌روزرسانی محتوای با عملکرد برتر یا مکمل است.

ابتدا، SERP یا ابزار کلیدواژه ترجیحی را اسکن کنید تا محتوای قدیمی‌تری را که برای کلمات کلیدی هدف رتبه‌بندی می‌شوند یا برای پشتیبانی از سایر صفحات محتوای اصلی استفاده می‌کنند، شناسایی کنید.

سپس، این محتوا را مرور کنید تا ببینید در کجا ممکن است فرصت‌هایی برای به‌روزرسانی متن، تصاویر، لینکهای داخلی/خارجی یا هر مؤلفه دیگری وجود داشته باشد.

شاید فرصتی وجود داشته باشد که با ایجاد و افزودن تصاویر یا ویدیوها، محتوا را بهبود ببخشید.

در نهایت، مجدداً این محتوا را از طریق کانال‌های مناسب به اشتراک بگذارید و شاید راه‌های جدیدی را شناسایی کنید – زیرا یک محتوای محبوب دوباره عملکرد خوبی خواهد داشت.

محتوای موجود فرصتی عالی برای ایجاد اقتدار مجدد ارائه می دهد.

بک لینک ها

جستجوی بک لینک ارزش طولانی مدت دارد.

در حالت ایده‌آل، شما باید وب‌سایت‌ها/دامنه‌های معتبر و مرتبط را که می‌توان از آن‌ها لینک‌های ورودی با کیفیت بالا دریافت کرد، شناسایی کنید.

چندین منبع وجود دارد که می توانید برای شروع جستجوی لینک های ورودی از آنها استفاده کنید:

موتورهای جستجو

موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی اصلی شما یک نقطه شروع طبیعی برای تحقیقات بک لینک هستند. زیرا وب سایت هایی که آنجا یافت می شوند، طبق تعریف، توسط موتورهای جستجو “مرتبط” و “معتبر” در نظر گرفته می شوند.

سایت‌هایی که در رتبه‌ی بالاتر از شما قرار می‌گیرند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، زیرا احتمالاً دارای اعتبار بالاتری هستند.

به دنبال فرصت‌های غیررقابتی بک‌لینک‌سازی باشید. این فرصت‌ها مانند دایرکتوری‌ها، فهرست‌های انجمن، یا مقالات و پست‌های وبلاگی هستند که می‌‎توانید در آن مشارکت کنید، در آنها نام برده شوید یا درباره آن نظر بدهید.

سرچ کنسول گوگل

گزارش لینک‌های کنسول جستجوی گوگل بهترین منبع بعدی برای تحقیق بک لینک است. زیرا نشان می دهد که گوگل چه دامنه هایی را به عنوان دامنه هایی که به محتوای شما لینک می دهند می شناسد.

در آنجا می‌توانید کیفیت و دقت لینک‌هایی را که از قبل دارید تأیید کنید، و همچنین تعیین کنید که آیا فرصت‌های دیگری برای دریافت لینک‌های اضافی از همین دامنه‌ها وجود دارد یا خیر.

گوگل آنالیتیکس

منابع ارجاع (referral source) در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) نشان دهنده سایت های خارجی هستند که برای شما ترافیک ارسال می کنند، اما ممکن است باعث افزایش جستجوی ارگانیک بشوند یا نشوند.

این دامنه ها/سایت ها را به طور مرتب بررسی کنید تا سایر فرصت های لینک را ببینید.

همانطور که در قسمت نقاط ضعف ذکر شد، چندین ابزار تشخیص بک لینک را می توان برای شناسایی منابع بالقوه بک لینک که در آن لینک به رقبای شما یافت می شود، وجود دارد.

برخی حتی با رتبه بندی مرجع و اولویت بندی ارزش هر منبع موجود و بالقوه کمک می کنند. این می تواند در زمان شما صرفه جویی کند.

تهدیدها (Treat)

در SWOT در سئو چه عمدا باشد یا غیر عمدی، چند چیز وجود دارد که می تواند قدرت ارگانیک سایت شما را در چشم موتورهای جستجو تهدید کند. این‌ها باید اولویت بندی شود تا از مجازات های بالقوه آسیب رسان جلوگیری شود.

محتوا

تهدید اصلی محتوای تکراری است. محتوای تکراری، محتوایی است که در یک وب سایت بدون ذکر منبع دقیق به عنوان منبع اصلی نوشته شده است.

برای جلوگیری از جریمه شدن برای استفاده از این نوع محتوا، باید حتما تگ های متعارف rel را با ارجاع به محتوای منبع در هدر صفحات حاوی محتوای تکراری قرار دهید.

به عبارت دیگر: تا زمانی که منبع اصلی به درستی شناسایی شود، وجود محتوای تکراری در یک وب سایت اشکالی ندارد.

بک لینک

در حالی که بک لینک های مرتبط و باکیفیت می توانند به تقویت اعتبار شما کمک کنند، لینک های ورودی بی ربط و با کیفیت پایین از سایت های غیر معتبر (به ویژه آنهایی که بخشی از طرح های لینک پولی هستند) می توانند آسیب طولانی مدت داشته باشند و حتی شما را پنالتی کنند.

اینجا تهدید یعنی از دست رفتن ترافیک و جستجوی ارگانیک است.

علاوه بر این، بازیابی بعد جریمه دستی یک فرآیند آسان یا سریع نیست.

به عبارت ساده، هرگز نباید بک لینک بخرید. و اطمینان حاصل کنید که بک لینک هایی که به دست می آورید، از طرف شما توسط شخص دیگری خریداری نشده است.

به این ترتیب، باید به طور منظم گزارش لینک‌های کنسول جستجوی گوگل یا سایر منابع گزارش بک لینک را برای دامنه های مشکوک یا آنهایی که مرتبط نمی دانید بررسی کنید.

رقبا

همه رقبای آنلاین که محتوای خود را ایجاد می کنند تهدیدی برای قدرت شما هستند.

حتی اگر دید ارگانیک و ترافیک قوی را نسبت به رقبای “شناخته” خود حفظ کنید، همیشه این امکان وجود دارد که رقبای جدید، تهاجمی یا ناشناخته وارد صحنه شوند.

بسیاری از ابزارهای سئو که در بالا ذکر شد، ابزارهای کشف رقبا را برای کمک به شناسایی سریع دامنه هایی که به طور مداوم در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی اصلی شما ظاهر می شوند، ارائه می دهند.

اغلب اوقات، ممکن است رقیبی وجود داشته باشد که شما هرگز در نظر نگرفته اید. شما باید به رقبا توجه کنید و از تاکتیک های ذکر شده در بالا استفاده کنید، تا ببینید چه چیزی می توانید از آنها بیاموزید.

موتورهای جستجو محتوای تازه و مرتبط را دوست دارند و به آنها پاداش می دهند و گوگل حتی یک الگوریتم تازه برای شناسایی آن دارد.

به این ترتیب، شما باید به طور منظم نتایج موتورهای جستجو را برای افراد جدید زیر نظر داشته باشید. این کار ممکن است در طول زمان، قدرت و موقعیت شما را به چالش بکشد.

البته، بهترین راه برای مبارزه با این نوع تهدید، ادامه انتشار و به روز رسانی محتوای جامع خود است. و به موتورهای جستجو دلیل کمتری برای زیر سوال بردن شما می‌دهد.

اقدام در چارچوب SWOT در سئو

خروجی های دقیق SWOT در سئو، اقدامات بعدی را برای محافظت و یا بهبود حضور آنلاین، دید، و ترافیک، سرنخ ها و درآمد حاصله ترسیم می کند.

دیجیتال مارکترها باید این تحلیل ها را به میزان رقابتی بودن صنعت و فعال بودن رقبا، بصورت دوره‌ای انجام دهند.

یک SWOT با ساختار خوب می‌تواند یک نقشه راه عالی برای مکان، زمان و تعداد دفعات انجام اقدام یا ایجاد محتوا و اشتراک‌گذاری محتوا برای تقویت اهداف اولیه سئو سازمان شما ارائه دهد.

5/5 - (12 امتیاز)

اشتراک گذاری

1 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای کامل استفاده از چارچوب SWOT در سئو»

  1. تولید محتوای درست و انجام خیلی از کارها باعث میشه که سئو به درستی انجام بشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرور

مطالب مرتبط

برندسازی کلینیک پزشکی

برندسازی کلینیک پزشکی

برندینگ یکی از عناصر کلیدی در موفقیت هر سازمان و تجارت است، حتی در زمینه‌ی کلینیک‌های پزشکی. در این مقاله، به بررسی اهمیت و اجزای

فیجیتال مارکتینگ

بررسی فیجیتال مارکتینگ

آیا تا کنون کالایی را آنلاین خریده و انتخاب کرده‌اید که در فروشگاه آنرا تحویل بگیرید، یا یک کد QR را در فروشگاه اسکن کرده‌اید

پیمایش به بالا
بپرس
1
چت با ما
چت با eBgroup
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟