آموزشی, کسب و کار

تحلیل داده Big Data

Advertisements

تحلیل داده در کسب و کار

تحلیل داده برای موفقیت در هر کسب‌وکاری، داده ها ابزاری ضروری هستند. جمع‌آوری اطلاعاتی که هرلحظه همه ما با گوشی‌های هوشمند خود در حال نشر هستیم، امتیاز بزرگی برای کسب‌وکار شما فراهم می‌کند. اما جمع‌آوری داده انتهای کار نیست! مهم‌تر از آن توانایی تدوین بینش‌ها و محرکی برای فعالیت‌ها است. در وضعیتی که انبوه داده جمع‌آوری شود، ولی به تحلیل درست و بینش دقیق منجر نشود، قاعدتاً شما به نتیجه نخواهید رسید. مسئله اصلی در کسب‌وکارهای امروز نیز همین است که با وجود در دسترس بودن داده ها، هنوز کارشناسانی در زمینه بازاریابی هستند که مخاطبین خود را به‌درستی نمی‌شناسند و یا نمی‌دانند که مشتری‌هایشان چه کسانی هستند و چه می‌خواهند. این شناخت در کسب درآمد از اپلبکیشن ها نیز به شما کمک خوبی خواهد کرد.

Big Data

تحلیل بیگ دیتا دارای سه بخش داده های مربوط به مشتری، مربوط به فرآیندها (فرآیندی) و مالی است.

  • داده های مربوط به مشتری که در بازاریابی بسیار پرکاربرد است، حجم عظیم اطلاعات شامل اطلاعات رفتاری، نگرشی و معیارهای مشتریان در خرید است که این اطلاعات در منابعی مانند کمپین‌های بازاریابی، وب‌سایت‌ها، نظرسنجی از مشتریان، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های وفاداری قابل‌دستیابی است.
  • داده های فرآیندی مجموعه اطلاعات درباره معیارهایی برای سنجش اهداف است که با آن می‌توان کیفیت فرآیند بازاریابی، مدیریت کنترل بودجه و مدیریت منابع را بررسی کرد.
  • داده های مالی نیز شامل اطلاعات سیستم‌های مالی مانند فروش، درآمد، سود و داده هایی است که به‌عنوان معیار برای سلامت مالی شرکت به‌کاربرده می‌شود.

منابع تهیه داده بزرگ (Big Data)

  • وب کاوی (web mining)

وب کاوی همان‌طور که از نام آن مشخص است، فرآیند به دست آوردن اطلاعات ناشناخته و مفید از داده های وب است. با توجه به نوع داده مورد جست‌وجو، وب کاوی را به سه دسته کاوش محتوای وب، کاوش ساختار وب و کاوش استفاده از وب تقسیم می‌کنند. این فرآیند با ابزارهای خودکار برای استخراج داده از سرورها و صفحات وب انجام می‌شود. وب کاوی به شما این امکان را می‌دهد که به داده های ساختاریافته و غیر ساختاریافته مانند فعالیت در مرورگرها، سرورها، محتوای صفحات و … دسترسی پیدا کنید. اطلاعات غیر ساختاریافته، اطلاعاتی مانند متن معمولی و ساده، نیمه ساختاریافته مانند html page و داده ساختاریافته، به داده ای مانند یک جدول گفته می‌شود.

  • داده های سرچ (search data)

این داده از طریق فعالیت‌های مرورگر با استفاده از ابزارهای خاص برای جست‌وجوی اطلاعات و تشخیص رفتارها و مقصود مشتری تهیه می‌شود.

به‌طور میانگین کاربران اینترنتی حداقل دو و نیم ساعت در روز در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا داده های گسترده‌ای به دست آورید. از تمایلات و علاقه‌مندی‌های شخصی تا محبوبیت یک برند از طریق پست‌ها، لایک ها، به اشتراک‌گذاری‌ها و نظرات قابل‌دستیابی است.

  • جمع سپاری (Crowdsourcing)

جمع سپاری به معنی تقسیم یک کار بین افراد متعدد و انجام بخش‌های کوچک آن کار توسط افراد متفاوت است. منظور از جمع سپاری در اینجا جمع‌کردن و استفاده از هوش افراد جامعه از طریق اینترنت است. عدهٔ زیادی از افراد در یک حوزه و تخصص خاص را می‌توانید در انجمن‌ها و از بین اعضای سایت‌های تخصصی پیدا کنید. هم‌چنین از داده های نظرسنجی و رأی‌گیری در هر حوزه می‌توانید استفاده کنید.

  • پیگیری تراکنش (Transaction tracking)

چه در حوزه لجستیک فعال هستید یا مالی و یا فرآیندهای مرتبط با تولید محصول، هر تراکنش، اطلاعات مفیدی از کاربر در اختیارتان قرار می‌دهد. با استفاده از میزان خرید و نوع خرید افراد، بینش خوبی برای جامعه هدف خود پیدا خواهید کرد.

منبع: آکادمی تپ سل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *